Melko tahmeaa. Se on ilmaisu, jolla voisin kuvailla toimintaa Helsingin kaupungin omistamassa vuokrataloyhtiössä, Hekassa.

Jakomäen roska-ja rottaongelma alkaa kiehuttaa asukkaita. Roskiksia on

edelleen liian vähän, liian pienelle asukasmäärälle mitoitettuna. Roskiksia tyhjennetään liian harvoin ja niitä ei ole nimellisestikään riittävästi paikoissa, joissa ihmiset viettävät joukolla aikaa grillaten ja piknikeväitä syöden.

Kuvassa on Jakomäen suositut hiekkakuopat, uimaranta siistinä. Välillä asukkaat käyvät siivoamassa aluetta itse, kun kaupunki ei pidä 70-luvulta asti aktiivisessä käytössä ollutta suosittua paikkaa siistinä.

Toisinaan kävelen kotiovesta ulos astuen
käytännössä roskakasaan, kun pihan vähäiset roskikset täyttyvät nopeasti.  Asukkaiden tehtäväksi on jäänyt valvoa roskisten siivoamista ja rottaongelmaa. Turhautuminen alkaa olla huipussaan, kun suhteellisen yksinkertaisilla toimilla ratkaistaviin ongelmiin ei saada ratkaisuja, vaan vastauksiksi tarjotaan vastuun pallottelua vastuuhenkilöltä toiselle tai jopa ongelman täydellistä kieltämistä.

Rottaongelma on ja pysyy Jakomäessä asukkaiden silmien edessä. Säästäminen aivan perustoiminnoista kuten roska-astioiden tyhjentämisestä, aiheuttaa valtavaa ärsytystä ja vaaratilanteita kaupungin asukkaille.

Paitsi, että rotat saavat levinneistä roskiksista herkkuja, niin myös pikkulapset voivat kätevästi penkoa tielle levinneitä roskia.

Onko normaalia, että Helsingissä kohdataan roskakasoja viikoittain levinneenä tai levitettynä?

Yleisenä arviona Helsingin kaupungin asuntojen toimintatavoista olen havainnut, että ei mielellään tunnusteta virheitä. Veronmaksajien omistamalta asuntoyhtiöltä toivoisin enemmän. Voitaisiin lähteä vaikka kunnioituksesta ja arvostuksesta kaikessa toiminnassa asukkaita kohtaan. Ja niiden roskisten hankkimisesta.

Rakkaudella Mira-Veera 

Kirjoittaja on Jakomäen alueen vuokralaistoimikunnan varapuheenjohtaja