KAUPUNKIPYÖRÄ VOI VIEDÄ RAHASI ”YLLÄTTÄEN”

”Yllättävät” ongelmat ovat leimanneet kaupunkipyörien käyttöönottoa Helsingissä.

Pyöriä ei olekaan saatu palautettua ”oikeaoppisesti” telineisiin. Palautusjärjestelmä on tietenkin…vähän hankala.

Taustalla taitaa olla rahan lypsäminen käyttäjiltä.

”City Bike Finland” on katalonialaisen Moventian ja ranskalaisen Smooven yhteisfirma. Pyörien edullinen tai lähes ilmainen  jakaminen on sosialismia ja se ei oikein kapitalisteille käy. Rahaa pitää tulla.

HKL ja HSL  ovat nähdäkseni tehneet näiden kanssa 10 vuoden sopparin.

Pyörien ”perushankintahinta” oli tietojeni mukaan 12 950 000 euroa. Nam,

Varmasti katalaaneilla ja ranskalaisilla on myös diili perintätoimiston kanssa. Kyllä perintätoimisto ostaa laskut. Tai sitten on perustettu oma perintäfirma, kuten pikavippifirmat aikoinaan tekivät.

Pyörän palautusten yhteydessä tietojärjestelmään on nyt siis järjestynyt ”ongelmia”, että jättilaskuja saadaan lähetettyä.

Näissä jutuissa on aina varmaa, että kaikki eivät OSAA käyttää järjestelmää. Siitä näyttää tulevan heti jättilasku. ”Tuo juttu jäi väärään asentoon”, ”painoit väärästä napista”. ”Valikossa on se ja se ongelma, koska pyöräteline vaikuttaa olevan epätäysi, koska joku muista palautetuista pyöristä on palautettu väärin” Jne. pitää kuulua ”piip” eikä piip piip piip”.

Kafkalaista hommaa.

Ja puolen tunnin jälkeen alkaa sitten tulla ylimääräisiä maksuja 2 euroa tunnissa. Olemmekohan me kaikki niin säntillisiä ja tarkkoja, että puolessa tunnissa selvitään joka ajokerta? Ja saadaan HOK-Elanto-mankeli palautettua ”oikeaoppisesti?” Sateen tullen? Näemme frendin jossain? No emme. Ja laskua tulee.

Luottokortilla kun rekisteröityy niin huh. Vesi kielellä odotetaan vain sitä, että mokaat aikataulusi. Sitten alkaa mittari raksuttamaan. Ja baikkibisnes kukoistaa.

Ja siitä tulee isot rapsut, että lähdetään terassille ”parille” ja pyörä jää johonkin. No, palautetaan sitten huomenna. Ei ole enää pari euroa. Armoton rankaisu: 80 + 9 euroa on hinta. Ja jos fillari katoaa, 400 euroa on se mistä lähdetään.

Ja jos ei maksa niin perintätoimisto nylkee. Ja loppupeleissä ”oikeus”järjestelmä, joka toimii pääasiassa kansalaisia vastaan näiden firmojen apurina.

Tässä on kapitalististen yritysten peruslogiikka: lainantyrkyttäjät kiskurikorkoineen, lehtitilaukset, kuntosalijäsenyydet tms: sama homma.

Jos saat jotain aluksi halvalla, ”ilman sitoutumista”, niin siitä on lähes mahdotonta päästä eroon ilman valtavia kustannuksia. Asiakaspalveluun ei otetakaan niin vain yhteyttä.

Ja sitten sinua hämätään mainonnalla, hämärillä sanoilla, jotka eivät tarkoita mitään, vaikka muka tarkoittavat. ”25 euroa koko kausi”. Niin, jos olet robotti, etkä sotke ja sössi.

Kaikki perustuu psykologiaan, käyttäytymistieteseen tms. Ihmiset yliarvioivat omat kykynsä ja eivät osaa aina hoitaa hommiaan, vaikka luulevat niin.

Kapitalistit iskevät juuri tähän: inhimillisyyteen. Ihminen on huolimaton, epätarkka, epäjärjestelmällinen.

Ja ”jakaminen” on sosialismia. Hipstereille voidaan tarjota ekologisuutta, mutta hinnoittelun pitää olla kunnossa.

Ja maksumiehinä tässä ovat köyhät ja nuoret tms., joilla ei ole niin väliä.

Ne joilla ei ole varaa omaan fillariin.

Ja safkatkin pitää ostaa Alepasta.

P.S: Tämän Hesarin  jutun kommenteissa on vahvistusta näille pelottaville ja inhottaville väitteilleni. Olisi kiva jos joku osoittaisi vakuuttavasti, että olen väärässä, mutta ei taida onnistua.

P.P.S. Jotain positiivista. Näitä fillareita ei varasteta eikä rikota. Kustannukset ovat liian kovat. Ja niissä on seurantalaitteet. Kännykän GPS toimii todistajana jos oikeuteetn mennään.