Tätä saa kuunnella puolesta tunnista toiseen, jos soittaa esimerkiksi Vantaan terveyskeskusten ajanvarausnumeroon. Millään ei tahdo päästä läpi. Takaisinsoittopalvelu ei ole tällä hetkellä käytössä, kuuluu nauhoitetusta tiedotteesta. On pakko odottaa ja odottaa, jos vaiva ei ole sellainen, joka vaatii päivystyskäyntiä. Millaiset odotusajat sielläkin mahtavat olla?

Mieleen tulee, onko tämä tarkoitushakuista toimintaa, yritetäänkö saada ihminen hikeentymään ja kääntymään yksityisen terveysaseman puoleen? Kaikilla ei ole siihen varaa, lääkärikäynti maksaa yli sata euroa ja tutkimukset voivat maksaa useita satoja euroja, riippuen tutkimuksista.

On ihme, etteivät ihmiset nouse kapinaan! Miksei ajanvaraussoittoihin vastata, eikö henkilökuntaa ole tarpeeksi? Lopulta, kun pääsi läpi, usean eri aikoina soitettujen ja jonotettujen puhelujen jälkeen, hoitaja pahoitteli, että tilanne on tämä, kun täytyy hoitaa seitsemän terveysaseman ajanvaraukset. Ei se hänen vikansa ole, jos ei henkilökuntaa ole tarpeeksi.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta jonottaa ajanvarauspuhelua tunnista toiseen, enkä ymmärrä, miten vanhukset jaksavat tätä kaikkea! Kohta Suomi on jonottajien maa, puhelimesta kuuluu vain ”paina 1, jos haluat palvelua suomeksi…” Pankin ja vakuutusyhtiöiden asiakaspalvelut ovat yhtä surkeita. Asioiden hoitamisesta on tehty erittäin vaikeata ja sisukkuutta vaativaa.

Lääkäriin ei tahdo päästä, se ei ole selitys, ettei lääkäreitä ole. Heitä pitää kouluttaa lisää! Työterveyshuolto pitää huolen työikäisten lääkärikäynneistä, mutta entä eläkeläiset ja työttömät? Ilmeisesti heillä on aikaa jonottaa ja jos eivät jaksa jonottaa, niin …

Eikö tähän pitäisi puuttua? Kansalaisiltahan mielipidettä ei kysytä, mutta poliitikot päättävät asioista. He eivät saa hyväksyä sitä, että kaikki palvelut ajetaan alas.