Tuntui kuin olisi astunut aikakoneeseen, kun Cantores Minores –poikakuoro kajautti sinivalkoisen puhtain sävelin ”Oi Suomi katso, sinun päiväs’ koittaa”. Ei puuttunut kuin että itse Mannerheim olisi taivaasta laskeutunut keskelle hurskautta, jossa seisaaltaan ja voimallisesti veisattiin Suomalaista rukousta: ”Siunaa ja varjele meitä, Korkein, kädelläs”.

Helsingin Kalastajatorpalla järjestettiin (11.3.) ensimmäinen Amerikan mallin mukainen rukousaamiainen. Aamiaisen esikuva on vuosittainen Washingtonissa järjestettävä National Prayer Breakfast, jonka isäntänä toimii USA:n kongressi. Järjestelyistä vastaa kristillisfundamentalistinen järjestö Fellowship. Kristillisellä oikeistolla on perinteisesti ollut läheinen suhde USA:n poliittiseen eliittiin. Sille ei ole tuottanut mitään ongelmia yhdistää politiikkaa ja uskontoa ja tukea Yhdysvaltojen imperialistisia pyrkimyksiä.

Suomen rukousaamiaisen taustavaikuttajina on joukko kristittyjä liikemiehiä ja yksityishenkilöitä. Koollekutsujana toimi kristillisdemokraattien kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi. Tilaisuuteen oli kutsuttu kansanedustajien lisäksi muuta yhteiskunnallista kermaa taiteen, tieteen ja talouden piiristä. Kansanedustaja Ahvenjärvi totesi tilanteen luonteesta: ”On tällainen joukko, joka uskoo siihen, että kun kokoonnutaan yhteen kaikkivaltiaan Jumalan eteen ja pyydetään siunausta Suomen maalle ja kansalle, silläkin on oma arvonsa”.

Rukousaamiaisen ja Jeesus Nasaretilaisen sanoman ero on huikea, kuin yö ja päivä. Kun Nasaretilainen kutsui luokseen raajarikot, rammat, yhteiskunnan päähänpotkitut, niin rukousaamiainen kutsuu luokseen voittajat, vahvat ja hyvinvoivat. Yhteiskunnan pohjasakalle ja ulossuljetuille suunnattu evankeliumi on käännetty nurinniskoin. Köyhien sanomasta on tehty valikoidun eliitin evankeliumia. Aamiaisrukouksessa köyhille suunnattu vapauttava sanoma on sidottu. Evankeliumista on tullut osa uhreja tuottavaa valtajärjestelmää.

Kun Jeesus kaatoi rahamiesten pöytiä temppelissä, niin aamiaisrukoilijat pystyttävät niitä takaisin. Jeesus haastoi oman aikansa yhteiskunnan valtoja ja voimia, jotka syrjäyttivät ihmisiä ja tuottivat uhreja. Nyt aamurukouksissa lauletaan vallan lauluja, vallitsevaa eriarvoistavaa politiikkaa siunaten, taloushegemonian ja kestävyysvaje-Jumalan nimissä, samaan tapaan kuin kirkkohallitus äskettäin järjestämässään puoluejohtajien vaalipaneelissa. Poliittinen diskurssi otetaan annettuna.

Rukousaamiaisen ajoitus oli tuskin sattumaa, näin eduskuntavaalien alla. Amerikan mallin mukaan aamiaisrukoilijat sitovat evankeliumin ideologiaan, jonka päämääränä on valtion, julkisen sektorin purkaminen. Markkinoiden tähden, voittajien tähden. Niillä joilla on, annetaan ja niillä joilla ei ole, otetaan pois sekin mitä heillä vielä on.