Kukaan ei ollut pystynyt rakentamaan uutta lentokenttää maailman toiseksi suurimman metropolialueen Ciudad de Méxicon tarpeisiin viimeisten vuosikymmenten aikana. Nyt Felipe Ángelesin uusi kansainvälinen lentokenttä on kuitenkin totisinta totta. Sen kohdalla superlatiivit voivat vain sinkoilla vapaasti. 37 neliökilometrin lentokenttäkompleksi valmistui ennätysajassa eli alta 2,5 vuoden, 886 päivässä, alkuperäinen harvinaisen tiukka budjetti alitettiin lähes viidellä miljardilla pesolla ja kaikki teknologiset sekä materiaalihankintojen valinnat ovat ensiluokkaisen laadukkaita. Lentokenttä on lajissaan ensimmäinen pandemiaturvallinen, se on täysin esteetön ja noudattelee parhaita viherrakentamisen asetuksia. Se on rakennettu armeijan insinöörien johdolla, siviilityövoimalla, julkisena rakennushankkeena ilman velkaa.
Aeropuerto Internacional Felipe Ángeles (AIFA) kantaa uskollisuudestaan tunnetun vallankumouksellisen kenraalin nimeä. Uuden lentokentän ensimmäisen vaiheen kapasiteetti on noin 19,5 miljoonaa matkustajaa ja 470 000 tonnia rahtia tai 120 000 operaatiota vuodessa, mutta 2052 sen arvioidaan kuljettavan noin 85 miljoonaa henkeä tai suorittavan 484 000 operaatiota. 2022 matkustajatavoite on 2,4 miljoonaa. AIFA:lla operoi kaksi 4,5 kilometrin kaupallista lentorataa ja ilmavoimien tukikohdan oma 3,5 kilometrin lentorata. Sinne vie tässä vaiheessa jo kolme tieyhteyttä, usea bussiyhteys ja lisäksi kaksi metrobussilinjaa – joista yksi jo avattiin − ja lähijunayhteys (Tren Suburbano) tai virallisemmin Ferrocarril Suburbano de la Zona Metropolitana del Valle de México ovat rakenteilla. Ensimmäisenä päivänä uudella lentokentällä nähtiin 20 lento-operaatiota ja huolehdittiin reilun kahden tuhannen matkaajan lennoista. Ensimmäinen lento saapui pohjoisesta Tijuanasta ja ensimmäinen lähtö taas liiteli etelään Villahermosaan. Ensimmäinen lentokentälle tullut kansainvälinen lento tuli perille Conviasan koneella Caracasista.
Lentokenttä avattiin virallisesti kuolemattoman zapoteekkipresidentti Benito Juárez Garcían syntymäpäivänä 21.3.2022 yli 1 400 kutsuvieraan edessä. Todellisuudessa terminaalialueella oli paljon enemmän väkeä, kansanjoukot huusivat ”presidentti, presidentti”, ”on kunnia olla Obradorin seurassa” ja ”me teimme sen”. Valmistunut lentokenttä on ensimmäinen viidestä presidentti Andrés Manuel López Obradorin suurprojektista ja se kaikkein poleemisin, sillä sen edestä piti lakaista pois aimo liuta korruptiota, hämäriä sopimuksia, rakennusalan häikäilemätöntä voiton tavoittelua ja etuoikeutetun luokan tekaistuja suojelumenettelyjä (juicio de amparo). Kansan voima näytti mahtinsa eivätkä edes vuosisadan pahin pandemia ja sen mukanaan tuoma maailmanlaajuinen lama pysäyttäneet tai hidastaneet tätä hanketta, joka tarjosi työtä kymmenille tuhansille meksikolaiselle. Kuten liikemies Carlos Bremen sanoi, kyseessä on ”täydellä höyryllä tehty taideteos”. Erään avajaisia todistamaan tulleen meksikolaisen mielestä projektiin kohdistettu kritiikki ”oli täysin aiheetonta” ja toisen juhlapäivän todistajan mukaan lentokenttä ”ylittää odotukset”, kerrottiin Canal Oncen uutislähetyksessä. Lentokentän pysyvä työllistävä vaikutus alkuvaiheessa on 5 000 suoraa ja jopa 160 000 epäsuoraa työpaikkaa.
Edellisellä hallituskaudella juonittiin ahkerasti uutta lentokenttää. Nykyisen pääkaupungin lentokentän (Aeropuerto Internacional Benito Juárez de la Ciudad de México) ruuhkia liioiteltiin, sillä tarkoituksena oli sen sulkeminen ja myyminen kiinteistökehityksen häikäilemättömän voitontavoittelun tarpeisiin. Uutta Texcocon kaupungin lentokenttää alettiin rakentaa samannimisen entisen järven päälle (Lago de Texco), joka tiettävästi uppoaa tutkimustiedon mukaan vuosittain vähintään 21−30 senttimetriä. Hankkeen budjetti oli hulppeat 305 miljardia pesoa tai hieman yli 13,7 miljardia euroa ja sen tuli valmistuvan vasta 2025. López Obrador kysyi kansan mielipidettä lentokenttäkysymykseen lokakuun 2018 lopussa. Lähes 1,1 miljoonaa kansalaista osallistui epäviralliseen kansanäänestykseen ja 69,95 prosenttia hylkäsi mammuttimaisen Texcocon projektin, joka peruttiin tammikuussa 2019. Hallitus maksoi urakoitsijoille noin 100 miljardia pesoa tai 4,5 miljardia euroa vahingonkorvauksina välttääkseen oikeustaisteluja ja kunnioittaakseen edellisen hallituksen solmimia sopimuksia, joita oli noin 700. Lentokentästä oli ehditty rakentaa vasta 21 prosenttia. Rakenteilla ollut vaihtoehtoinen hankekokonaisuus on mahdollistanut nykyisen pääkaupungin lentokentän säilyttämisen. Niin ikään Santa Lucían sotilastukikohta ja Estado de Méxicon pääkaupungin Tolucan lentokenttä voivat jatkaa toimintaansa. AIFA:n lentoliikennettä operoidaan kaikkein modernimmilla tutkajärjestelmillä, mikä helpottaa laskeutumista ja vähentää hukkakilometrejä. Koko metropolialueen ilmatila on ajanmukaistettu ja järjestelty kokonaan uusiksi.
Uutta lentokenttäprojektia (Aeropuerto Internacional Felipe Ángeles de Santa Lucía) on rakennettu kantavalle maaperälle, vanhan sotilaslentokentän maille. Sen johtamisesta ovat vastanneet 196 sotilasinsinööriä ja budjetti on pysynyt alle 75 miljardissa pesossa tai 3,38 miljardissa eurossa. Aluksi budjetti liikkui 79,3 miljardissa pesossa tai vajaassa 3,6 miljardissa eurossa, mutta lopulta hankkeeseen käytettiin noin 74,5 miljardia pesoa tai alle 3,36 miljardia euroa. Niin sanottu Santa Lucían suurprojekti on työllistänyt 162 000 henkeä. Alueelta on tehty maailman mittaluokassa merkittäviä paleontologia löydöksiä, kuten mammuttien luut. Lentokentän yhteyteen onkin rakennettu mammuteille ja muille muinaisille suurnisäkkäille omistettu interaktiivinen museo, joka esittelee alueen historiaa tuhansien vuosien takaa. Kansainvälinen lentokenttien neuvosto (Airports Council International) vieraili vallankumouksellisen kenraali Felipe Ángelesin nimeä kantavalla rakennustyömaalla jo heinäkuun 2021 alussa ja piti näkemästään, sen Latinaisen Amerikan ja Karibian alueen puheenjohtaja Andrew O’Brian sekä johtaja Rafael Echevarne luonnehtivat 2,5 vuodessa rakennetun ja 125 miljardin peson tai 5,4 miljardin euron säästöt mukanaan tuoneen hankkeen kehittämistöitä ”hämmästyttäviksi” tai ”yllättäviksi” niin aikataulultaan kuin laadultaankin ja Echevarne totesi, ”ettei ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa edes Persianlahden maissa”.
3 740 hehtaarin lentokenttä omaa monipuolisia laajennusmahdollisuuksia tarpeen mukaan. Alkuperäinen sotilastukikohdan maa-alue oli 2 330 hehtaaria ja projektia varten hankittiin 1 410 hehtaaria lisää maata. 3 740 hehtaarin alueesta AIFA kattaa 2 551 hehtaaria ja loput 1 189 hehtaaria kuuluvat kokonaan uudistetulle sotilastukikohdalle. Siksi ei ole odotettavissa, että se jäisi samalla lailla kaupunkitaajamien saartamaksi saarekkeeksi kuten nykyiselle ykköskentälle on päässyt käymään. Nyt suunnitelmat on tehty pitkällä aikajanalla. Uuden lentokentän alue on kooltaan yli viisi kertaa nykyistä pääkaupungin lentokenttää suurempi. Zumpangon kunnassa Estado de Méxicon koilliskulmassa lähellä Hidalgon rajaa sijaitseva vanha Santa Lucían sotilastukikohta (Base Aérea Militar de Santa Lucía) ja sen päälle rakennettu AIFA ovat 49,7 kilometriä pohjoiseen Ciudad de Méxicon lentokentältä (Aeropuerto Internacional de la Ciudad de México – AICM). Maatalous-, alue- ja kaupunkikehityksen ministeriö (SEDATU) on panostanut lentokenttää ympäröivien 13 kunnan julkisen tilaan, peruspalveluihin, asuntorakentamiseen ja infrastruktuuriin sekä kaupunkisuunnitteluun yleisen elämänlaadun parantamiseksi noin 3,4 miljardia pesoa eli 153,6 miljoonaa euroa.
Mammuttien maasta lentokentäksi
Santa Lucían asutushistoria kytkeytyy läheisesti kahteen järveen, Xaltocaniin ja Zumpangoon, joiden aiemmin kalaisia rantoja asutettiin vähintään 1 300 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Alueella ovat vaikuttaneet muun muassa olmeekit, tlatilkat, teotihuakaanit, tolteekit, otomit (hñähñú), chichimeekit, tepaneekit ja mexicat (atsteekit – mahdollisesti tulevaisuudessa ”mexikaanit”). Postklassisella kaudella (950−1521) pysyvä asutus keskittyi etenkin Xaltocanin kaupunkiin. Vuoden 1576 tienoilla Zumpangon kunnan Santa Lucíaan perustettiin suurtila (hacienda), joka antoi sille tämän yhä käytössä olevan nimen. Tilan perustaminen on kirjattu jesuiittalääkäri Pedro Sánchezin nimiin. Sen jälkeen, kun jesuiitat karkotettiin Espanjan toimesta Amerikoista 1767, karjan kasvatuksesta tunnettu tila siirtyi jaarli Pedro Romero de Terrerosin haltuun. Itsenäisyyden aikakaudella tilasta puolestaan tuli osavaltion omaisuutta. Vuonna 1941 Estado de Méxicon osavaltio lahjoitti 2 328 hehtaaria Santa Lucían maita puolustusministeriölle (SEDENA) sotilaiden lapsille suunnattua koulua varten. Lopulta marraskuussa 1952 avattiin presidentti Miguel Alemán Valdésin rakennuttama sotilastukikohta Alfredo Lezama Álvarez, joka sai nimensä ensimmäisestä meksikolaisesta sotilaslentäjästä, joka suoritti laskuvarjohypyn 1.5.1928. Ilmavoimat on pitänyt hyvää huolta entisen jesuiittatilan päärakennuksesta ja kappelista, jotka saattavat tulevaisuudessa esitellä alueen pitkää historiaa entistä laajemmalle yleisölle.
Helmikuussa lentokentällä avautui Museo Paleontológico de Santa Lucía Quinamétzin (Tierra de Gigantes) eli Jättiläisten maan mammuttimuseo. Se koostuu kuudesta näyttelytilasta, joissa esitellään Santa Lucían alueen paleontologista historiaa. Tutkimustyö lentokentän uumenista pelastettujen luiden parissa jatkuu, sillä arkeologi Édgar Leal Hernándezin mukaan vuosina 2019−2021 ylös kaivettiin noin 55 000 luujäännettä, jotka jakautuivat 571 paleontologiseen löydökseen. Luut kuuluivat 1 210 eläimelle kuten kameleille, hevosille, glyptodonteille eli jättiläisvyötiäisille ja suurikokoisille laiskiaisille sekä sapelihammastiikereille. Museosuunnittelija Enrique Portillo Venegasin mukaan mammutteja (Mammuthus columbi) on tunnistettu yli 350, joista vähintään 25 yksilön alkuperäisestä luustosta on saatu talteen ainakin 90 prosenttia. Toisten lähteiden mukaan 8−10 tonnia painaneiden mammuttien löydökset yltäisivät jopa 480 yksilöön. Alueelta on rekisteröity myös noin sadan menneiden aikojen ihmisen luut. 23 neliökilometrin kokoisen alueen ja melkein 600 kaivauskohteen muinaisen elämän pelastusprojektista vastasi Kansallinen antropologi- ja historiainstituutti (INAH). Myöhäisen pleistoseenikauden löydöt ajoittuvat yli kymmenen tuhannen vuoden taakse, jolloin alueella vallitsivat Xaltocanin järven saaristo-olosuhteet. Jättieläimet jäivät kiinni järven suomaisten savirantojen ruokailupaikoille. Etenkin veden korkeuden vaihtelun tiedetään aiheuttaneen nisäkkäisen kuolemia. Vanhimmat löydökset yltävät 25 000 vuoden ja nuorimmatkin 11 000 vuoden päähän. Museo pitää sisällään uusinta digitaalista vuorovaikutusteknologiaa, virtuaalielämyksiä kuten lisätyn todellisuuden tilan ja 4K-elokuvasalin. Sen yhteydessä toimii niin ikään fossiileihin erikoistunut paleontologinen tutkimuskeskus. Lentokentän logo kuvastaa siipiä, jotka asettuvat toistensa rinnalle mammutin syöksyhampaiden tavoin.
Lentokentän alueella sijaitsee myös armeijan ilmavoimien museo (Museo de Aviación Militar). Tässä kulttuuritilassa on 12 salia ja 24 galleriaa, joiden uumenissa voi tutustua noin 50 lentokoneeseen ja ilmavoimien historiaan audiovisuaalisten materiaalien välityksellä. Lentokentälle on myös sijoitettu presidentillinen Olivon juna (Tren Presidencial Olivo). Pullman Palace Car Companyn rakentama juna toimitettiin presidentti Plutarco Elías Callesille huhtikuussa 1927. Lähes puoli miljoonaa silloista dollaria maksanut juna oli maalattu sisältä oliivinvihreäksi. Sen sisältämiä hienouksia ja uudenaikaista tekniikkaa esiteltiin Chicagon maailmannäyttelyssä 1933. Ahkerimmin junaa käyttäneen ja kansanläheisen presidentin Lázaro Cárdenas del Ríon tiedetään käyneen Olivon kyydissä 1 028 kyläyhteisössä pelkästään 16 kuukauden aikana. 1950-luvun loppupuolella sen käyttö väheni. Kun monen presidentin kotimaan ja ulkomaan vierailuja tukenut juna jäi pois käytöstä, sen viidestä vaunusta kolme säilytettiin. Tämä 2013 kokonaan restauroitu presidentillinen juna ehti palvella kymmentä presidenttiä yli 40 vuoden ajan.
Uppoavasta projektista vankalle maaperälle: lentokentän tarinan lyhyt oppimäärä
Pääkaupungin kuvernööri (Jefa de Gobierno) Claudia Sheinbaum Pardo onnistui kiteyttämään olennaisen siitä, mitä poliittisen kulttuurin muutos Meksikossa tarkoittaa ja miten sen vaikutukset näkyvät Felipe Ángelesin kansainvälisen lentokentän kaikin puolin onnistuneessa rakentamisessa. Hän puhui yhtenä kolmesta kuvernööristä lentokenttäkompleksin vastaanotto- ja avausseremoniassa 21. päivänä maaliskuuta 2022.
Ciudad de Méxicon hallituksen johtaja Claudia Sheinbaum Pardo: Hyvää iltapäivää teille kaikille.
Tasavallan presidentti Andrés Manuel López Obrador; tohtori Beatriz Gutiérrez Müller, presidentin vaimo; kaikki vallat; senaatin puheenjohtaja; edustajainhuoneen puheenjohtaja; korkeimman oikeuden presidentti; puolustusministeri; merijalkaväen amiraali; kuvernöörit, kaikki Meksikon hallituksen jäsenet; kaikki läsnäolijat.
Tänään alkaa Felipe Ángelesin kansainvälisen lentokentän toiminta. Tämän häikäisevän rakennusurakan teki puolustusministeriö sotilasinsinööreineen.
Alle kolmessa vuodessa rakennettiin kolme kiitorataa, terminaali, lentotukikohta, lennonjohtotorni, rahtiterminaalit, lentokonehallit, kokonainen kaupunki lähes 15 000 armeijan jäsenelle asuinyksiköineen, kouluineen, museoineen, hotelleineen, kauppakeskuksineen, katukäytävineen, puistokatuineen. Se on todellinen uroteko, joka tullaan muutaman kuukauden kuluttua yhdistämään junalla Ciudad de Méxicoon.
Meidän ei tule unohtaa kaikkea sitä, mitä sanottiin: että tähän paikkaan oli mahdotonta rakentaa lentokenttää, että siellä oli vuori; etteivät kaksi lentokenttää, yksi Ciudad de Méxicossa ja toinen Santa Lucíassa, voineet toimia yhdessä.
Näiden vuosien aikana armeija ei vain tukenut kansalaisten turvallisuutta, pelastuspalveluita, sairaalahoitoa ja rokotuksia pandemiaa vastaan, vaan lisäksi sen insinöörit koordinoivat tätä ja muita titaanisia töitä. Meidän on täten tunnustettava kaikki se, mikä on muuttunut maassamme.
Minun on sanottava se: emme voi unohtaa tuota epäonnistunutta hanketta, jonka he halusivat rakentaa muinaiselle Texcoco-järvelle (Lago de Texcoco), joka olisi tarkoittanut Santa Lucían sotilaslentokentän ja Benito Juárezin kansainvälisen lentokentän sulkemista Ciudad de Méxicossa, tämän maan ja Latinalaisen Amerikan vilkkaimman, joka kuljettaa vuosittain yli 36 miljoonaa matkustajaa ja luo yli 45 000 suoraa ja välillistä työpaikkaa.
Muistakaamme, miten Texcocon lentoasema olisi maksanut yli kaksi kertaa kansainvälisen Felipe Ángelesin lentokentän kokonaiskustannuksien verran, lisäksi se sisälsi valtavia ylläpitokustannuksia, koska sen sijaintipaikka on aluetta, joka ei sovellu sille, koska sehän tulvii joka vuosi, se toimii laakson vedensääntelyaltaana, se uppoaa pohjavesikerroksen hyödyntämisen vuoksi ja se on myös savimaista maata.
Ikään kuin tämä ei jo olisi tarpeeksi, se olisi valjastanut Benito Juárezin kansainvälisen lentokentän 700 hehtaaria ja Santa Lucían lentokentän yli tuhat hehtaaria kiinteistökehityshankkeisiin.
Tänään, sinnikkyytesi, suoraselkäisyytesi, johdonmukaisuusuutesi, periksiantamattomuutesi yleisen edun puolesta, siis se, ettet koskaan hylännyt kansan ja kansakunnan etuja, te, presidentti Andrés Manuel López Obrador, vuosien väsymättömän kamppailun vuoksi, luovuttamattomuuden ja Meksikon kansan kuulemisessaan tekemän päätöksen ansiosta, meillä on lentokenttäjärjestelmä, johon kuuluu kolme kenttää:
Benito Juárez Ciudad de Méxicossa, Adolfo López Mateos Tolucassa ja Felipe Ángelesin kansainvälinen lentokenttä, jotka lisäävät miljoonien saapumismahdollisuuksia ja mahdollistavat kestävän kehityksen maan keskiosassa ja erityisesti Meksikon laaksossa, parantaen yhteyksiä koko maassa, kaupunkisuunnittelua ja, ikään kuin se ei olisi riittävästi, 14 000 hehtaarin Texcoco-järven (Lago de Texcoco) pelastaminen luonnonsuojelualueeksi, joka tuo turvaa sadoille lajeille ja muuttolinnuille; ja lisäksi se edustaa julkista tilaa, joka hyödyttää miljoonia Meksikon laakson itäosan köyhimmillä alueilla.
AIFA, Felipe Ángelesin kansainvälinen lentokenttä, on Meksikon julkisen elämän neljännen muutoksen (Cuarta Transformación) ytimessä. Kun sitä verrataan niihin liiketoimiin, etuoikeuksiin ja resurssien haaskaamiseen muutamien harvojen hyödyksi, asetetaan panostukset kansakunnalle etusijalle tässä hankkeessa, joka perustuu järkevään, saumattomaan kaupunki- ja talouskehitykseen sekä luonnonvarojen suojelemiseen, jolla on visio tulevaisuudesta ja kansan hyvinvoinnista.
Kuka voi olla tätä vastaan? Vain ne, jotka etsivät yksinomaan henkilökohtaisia etujaan, ne, jotka hyötyivät vuosikymmeniä etuoikeudesta olla lähellä valtaa ja jotka eivät vieläkään ymmärrä, että Meksiko on jo muuttunut. Tämän uuden aamunkoiton suuri hyve on se, kuinka Meksikon kansa on nykyhetken ja tulevaisuuden keskiössä.
Joten juhlistan Meksikon laakson metropolialueen edun puolesta sitä, miten tämä sotilaslentoakenttä on muutettu kaikkia palvelevaksi lentosatamaksi ja sitä, miten Ciudad de Méxicon lentokenttä on voitu säilyttää.
Kiitos asevoimille, armeijallemme, univormukansallemme tämän titaanisen insinööriurakan suorittamisesta kansan ja vierailijoidemme hyväksi; samoin kiitokset tuhansille naisille ja miehille, muuraajille ja metallisepille, hitsaajille, lakaisijoille, liikenteenohjaajille, kuljettajille, kokeille, taiteilijoille, suunnittelijoille ja monille, monille muille, jotka tekivät tästä unelmasta totta.
Tästä syystä kehotan kaikkia vielä skeptisiä tulemaan katsomaan Felipe Ángelesin kansainvälistä lentokenttää ja arvostamaan tämän vaivannäön kokoluokkaa sekä tulemaan mukaan projektiin, jossa kansakunnan ja ihmisten edut ovat ensisijaisia, ne ovat menneen korruption ja etuoikeuksien yläpuolella. Olen jopa vakuuttunut siitä, miten jotkut vastustajistamme tulevat nauttimaan AIFA:sta sitä käyttäessään, vaikka tekisivätkin sen hiljaisuudessa.
Tälle lentokentälle ei voisi olla parempaa nimeä. Meidän on kunnioitettava Felipe Ángelesin nimeä, koska hänen perintönsä elää tässä tilassa ja jokaisessa armeijamme henkilössä, joka mahdollisti sen. Felipe Ángelesin hahmo symboloi muun muassa hellittämätöntä taistelua korruptiota vastaan; Angeles oli sotilas, joka antoi henkensä taistellakseen kansaamme kohdistuvaa petosta vastaan.
Felipe Ángeles oli kurinalainen, säästeliäs, rehellinen ja uskollinen mies. Häntä kutsuttiin liian idealistiseksi, mutta Felipe Ángeles on rauhan rakentaneen sotilaan ilmentymä, kuten nykyinen armeija, joka ylipäällikkönsä käskystä on armeija, joka on lakannut ylistämästä sotaa ja työskentelee rauhan sekä maan kehityksen puolesta.
Tänään tunnen – ja luulen meidän kaikkien täällä olevien tuntevan – syvää tunteikkuutta ja liikuttuneisuutta Felipe Ángelesin kansainvälisen lentokentän vaikuttavasta saavutuksesta. Elämme poikkeuksellisia ja ennennäkemättömiä hetkiä, siitä tämäkin suurtyö kertoo.
Neljäs muutos (Cuarta Transformación) elävöittää ne samat periaatteet, joita kenraali Felipe Ángeles puolusti: nuhteettomuus, nöyryys, ihmisarvo, rauhalla ja oikeudenmukaisuudella varustettu vauraus, tasa-arvo, kunnioitus, veljeys, rakkaus elämään ja uskollisuus Meksikon kansaa kohtaan.
Tämä urakkahanke on toivoa ja tulevaisuutta. Tänään, Amerikkojen ansioituneen (Benemérito de las Américas) Benito Juárezin syntymäpäivänä, Meksiko juhlii ja nousee lentoon Felipe Ángelesin kansainvälisen lentokentän siivin.
Kiitos, herra presidentti.
Ainutlaatuinen järviympäristö pelastuu
22.3. Texcocon järvi julistettiin virallisesti luontoalueeksi (Área de Protección de Recursos Naturales Lago de Texcoco), lajissaan numero 184 (Áreas Naturales Protegidas – ANP). Tämä tarkalleen 14 000 hehtaarin tai 140 neliökilometrin kokoinen järvialue omaa vuosituhantisen historian, mukaan lukien mexicoiden (atsteekkien) pääkaupungin kahden sadan vuoden historia 1325−1521. Sen sijaan, että Meksikon laakson suurin vesiallas ja luontainen vedenkertymäalue olisi tuhottu ja muutettu uppoavaksi lentokentäksi, kuten konservatiivien bisnesvaisto vaati, tehtiin tästä valtavasta alueesta kansainvälisenä veden päivänä yksi maailman suurimmista kaupunkien sisällä olevista luontoalueista. Ekologisen puistoalueen ennallistaminen, johon kuuluu vesi- ja kasvijärjestelmien elävöittäminen sekä joidenkin urheilulle ja kulttuurille omistettujen osien rakentaminen alkoi kuitenkin jo loppuvuodesta 2020. Koko luontoalue valmistuu yleisölle vuoden 2023 aikana. Parque Ecológico del Lago de Texcoco tulee pitämään sisällään myös muun muassa puutarhan, vierailukeskuksen, pyöräily- ja piknikreittejä sekä skeittauspuiston. Lukuisien urheilukenttien joukkoon lukeutuu lisäksi niin sanotun prehispaanisen pallopelin (juego de pelota) kenttä. Alueelle luodaan olosuhteita lintujen tarkkailulle, tutkimukselle ja ympäristökoulutukselle.
Mexicat näkivät kotkan käärme nokassaan eräällä Texcocon järven selän saarella kasvaneella kaktuksella, mitä pidettiin pyhänä merkkinä Tenochtitlanin perustamiseksi. Meksikon nimi, alun perin nahuátlinkielinen Mexihco (espanjaksi México) tarkoittaa ”kuun napaa” tai ”universumin keskusta” ja yksi mahdollinen tulkinta on kääntää nimi muotoon ”kuujärven keskuksessa”. Kotkan mystinen kaktuskeikka on edelleen Meksikon lipussakin esiintyvä kansallinen vaakuna. Järvi saa nimensä läheisestä Texcocon kaupungista, jota pidettiin ”puutarhojen paratiisina” ja ”Amerikkojen Ateenana”, jossa oli ennen espanjalaisten tuloa maanosan suurin kirjastokeidas. Julmat ja sivistymättömät espanjalaiset kuitenkin kokivat velvollisuudekseen tuhota ”alempiarvoiset pakanakulttuurit”, mutta onneksi he eivät täysin onnistuneet tässä tavoitteessaan, mistä kertovat yhä voimissaan olevat alkuperäiskansojen kulttuurit, kielet ja uskomukset sekä mitä moninaisimmat perinteet. Texcocon (tai Tetzcocon) historian eittämättä kuuluisin henkilö on runoilija-arkkitehti, lainoppinut hallitsija (tlahtoani), ansioitunut sotilas ja insinööri Netzahualcóyotl (1402−1472) eli Paastoava kojootti, joka jätti jälkeensä meidän päiviimme asti säilynyttä kirjallista tuotantoa, josta esittelen pienen esimerkin tuonempana. Myös ilman ensimmäistä T-kirjainta kirjoitettava Nezahualcóyotl muistetaan runoutensa ohella edistyksellisistä akveduktirakennelmistaan.
Meksiko kunnioittaa järvensä pelastamisella omaa historiaansa, mutta samalla luodaan metropolialueelle elintärkeitä ekologisia palveluita. Järvellä on 43 miljoonan kuutiometrin vedensäätelykapasiteetti, joka tulee ehkäisemään yhtenäisen kaupunkialueen itäosien tulvia. Järven ominainen äärimmäinen suolaisuus ja emäksisyys aiheuttavat korroosiota mille tahansa rakennelmille, joten vihdoin tämän ainutlaatuisen luonnon annetaan voittaa pakottamatta sitä alistumaan millekään ihmisen luomukselle. Texcocon järvi auttaa vuorten ympäröimän Meksikon laakson tuulettamista, mikä vähentää ilmansaasteita ja auttaa ilmaston tasapainottamissa, mikä puolestaan vähentää sään ääri-ilmiöitä. Ekologinen keidas tukee biodiversiteettiä tai luonnon monimuotoisuutta antamalla kodin 678 kasvi- ja eläinlajille. Talven aikana alueella tavataan jopa 150 000 muuttolintua. Biokulttuuriakaan ei tulla unohtamaan, sillä espirulina-levää, ahuautle-hyönteismunia ja tequesquite-suolaa voidaan viljellä alueella paikallisen väestön toimesta samalla kun ajolote-kalojen suojelulle luodaan uutta tilaa.
Laajan lentokentän kuvaus
Santa Lucían entinen sotilastukikohta ja sen täysin uudistettu versio eli Felipe Ángelesin kansainvälinen lentokenttä jakaantuvat kahteen pääasialliseen alueeseen. Yhtäällä eteläpuolella on edelleen Meksikon tärkein sotilastukikohta (Base Aérea Militar N.º 1 de Santa Lucía), joka pitää sisällään armeijan vanhan eristetyn lentoradan ja uuden yhteensopivan lentoradan. Sotilaskaupungissa on omat vastikään rakennetut keskuksensa sairaala- ja koulutuspalveluille sekä kaupankäynnille. Uusia asuntoja valmistui noin 15 000. Toisaalta 3 740 hehtaarin pohjoispuolella kohoaa varsinainen kansainvälinen lentokenttä, jonka ytimessä toimii kaksi parhaimmalla mahdollisella sementti-, valaistus- ja kommunikaatioteknologialla varustettua 4,5 kilometrin pituista lentorataa. Mexicoiden soturien macuahuitl-obsidiaaniasetta ja chimalli-höyhenkilpeä muistuttava 88 metriä korkea lennonjohtotorni on Latinaisen Amerikan modernein ja se on varustettu viimeisimmällä teknologialla. Sen ikkunapinnat ovat 18 asteen kulmassa, joka takaa parhaan näkyvyyden jopa kahden kilometrin päähän niin auringonpaisteessa kuin sadeolosuhteissakin. Muun lentokentän tavoin se on rakennettu tarkalla mallinnusmetodilla, vankan metallirungon ympärille ja on luonteeltaan maanjäristysturvallinen. Yleisesti lentokentän rakennevalinnat vähentävät maanjäristysten liikehdintää 80 prosenttia. Lentokenttäkompleksin luomiseksi käytettiin endimmäistä kertaa Meksikossa rakennustiedon mallinnusjärjestelmää (Modelado de la Información para la Construcción), joka mahdollisti 800 rakenteen ja kuuden miljoonan neliömetrin reaaliaikaisen ja yksityiskohtaisen seuraamisen.
Lentokenttäterminaalin ohella alueella toimivat moninaiset lentotoiminnan palvelut, kansainvälinen ja kansallinen rahti, ylläpidon tilat, polttoaineterminaali, posti- ja kongressikeskukset, ensimmäinen hotelli ja kaupallista tilaa muille toimijoille. Toisaalla ovat parkkihalli, helikopterien, taksien ja julkisten liikennevälineiden toimipisteet, mukaan lukien bussit, metrobussit ja lähijuna (Tren Suburbano), joka saadaan koko reittinsä osalta valmiiksi vuoden 2023 alkupuolella. 42 kilometrin sähköjunan on tarkoitus taittaa matka historiallisen keskustan läheisen Buenavistan asemalta Zumpangon kunnan lentokentälle 39 minuutissa, mikä on jatkossa nopein tapa saapua uudelle lentokentälle. Tällä hetkellä saapuminen lentokentälle vie pääkaupungista katsottuna vähintään tunnin tai kaksi sijainnista riippuen.
Matkustajien ei tarvitse enää erotella metalliesineitä tai elektroniikkaa saatikka avata laukkujaan. Turvatarkastukset hoidetaan suoraan CT-skannereilla (Body Scan), mikä nopeuttaa lentokentän toimintaa. Porttialueen odotussalien yhteydessä sijaitsee yli 200 liiketilaa. Samalta alueelta löytyy kappeleita, imetys- ja leikkipisteitä, kulttuuritiloja ja kuuluisat temaattiset käymälät, jotka esittelevät käyttäjilleen 36 näkökulmaa meksikolaiseen kulttuuriin, yhteiskuntaan ja historiaan. Käyttäjäkokemuksessa on painotettu toiminnallisuutta, mukavuutta ja kokonaisvaltaisuutta. Lentoasemakompleksin alueella on seitsemän leveää sisäänkäyntiä.
Terminaalissa on 28 yhteysalustaa teleskooppikäytävineen kaikenlaisille lentokoneille ja -yhtiöille, mukaan lukien 747-konetyypit ja kaksikerroksiset Airbus A380 -mallit. Viisi avointa alustaa taas palvelevat niitä halpalentoyhtiöitä, jotka pyrkivät säästämään lentokentän veloittamista kuluista. Näissä tapauksissa matkustajat kävelevät sisään terminaaliin ilman teleskooppikäytäviä. Lentokoneiden mahdollisiin autokuljetuksiin on varattu kaksi etäalustapaikkaa. Suurille kansainvälisille rahtikoneille on varattu 11 alustaa. Bisnesluokan omille koneille on luotu 28 paikkaa ja helikoptereille oma laskeutumisväylä sekä 26 portin terminaali. Lentokentän rakennusurakan ja sotilasinsinöörien johtamisesta vastanneen Gustavo Ricardo Vallejo Suárezin mukaan vastavalmistunut terminaalialue tarjoaa kaikkiaan 125 erilaista kiinteiden ja pyörivien siivellisten koneiden palvelupaikkaa.
Lentokenttä tuottaa viisi miljoonaa kilowattituntia puhdasta uusiutuvaa energiaa joka kuukausi, joka vähentää hiilidioksidipäästöjä 24 prosentin tai 740 000 istutetun puun verran. Jättiluokan rakennushanke todisti hallituksen ja kansakunnan kyvyn viedä loppuun suuria projekteja, joista moni typistyi menneisyydessä pelkiksi valkoisiksi elefanteiksi. Nyt kyseessä on ruskea mammutti, joten maa marssii oikeaan suuntaan, mistä osoituksena toimii edistyneimmällä teknologialla varusteltu, ennätysajassa ilman korruptiota rakennettu laadukas infrastruktuurihanke, joka on oleva tästä lähin yksi Meksikon ovista maailmaan, maapallon lentokenttä numero 3 488.
Vainosta voittoon 29 kuukaudessa
Oikeisto-oppositio on vainonnut lentokenttähanketta alusta loppuun. Valheiden määrä lähentelee maailmanennätystä, koska yhdestäkään muusta hankkeesta tuskin on kirjoitettu milloinkaan yhtä montaa vääristeltyä uutisjuttua – satoja sellaisia − tai kerrottu keksittyjä sepitteitä yksityisillä radio- ja tv-kanavilla, jotka ovat opposition poliittisen ja taloudellisen vaikutusvallan alaisia. Lentokenttää vastaan tehtailtiin myös 147 hanketta vastustanutta suojakannetta tai yksilön etujen takaamiseksi suoritettavaa suojausmenettelyä (juicios de amparo). Milloin kyseessä olivat ilmatilan käytön olemattomat ongelmat tai lennonjohtotornin vertaaminen Pisan torniin. Presidentin väitettiin filmanneen studiossa lentokentän juna-ajelun, korruptiota ja ylikalliita hintoja nähtiin kaikkialla. Kaikki oli mautonta köyhää neuvostoliittolaista bulkkia, paluuta menneisyyteen, kommunismia, pahuutta, jälkeenjääneisyyttä, sivistymättömyyttä, yrityselämän tuhoamista, militarisointia, ja niin edelleen.
Ensin sanottiin, että lentokentän valmistuminen olisi mahdotonta. Yksikin Chumel Torres sanoi “kunpa rakkautemme olisi kuin AIFA eikä se päättyisi koskaan”. Nyt kun suurtyö on valmis, lentokenttä on kuulemma tavattoman kaukana, kukaan ei ole kiinnostunut sen käyttämisestä yhtään mihinkään eikä se tule toimimaan kuuna päivänä, se on ruma ja mauton lantakasa, joka vie koko kansankunnan turmioon. Parhaaseen opposition tapaan väitteet ovat kovin tunnepohjaisia, perusteettomia ja liioiteltuja. Sen viha kiehui yli avauspäivänä myös kansaan kohdistetun ruman luokkaerottelun ja rasismin muodossa. Totuuden jälkeisen logiikan mukaisesti oppositio ei edes kykene myöntämään itselleen tai muille sitä tosiasiaa, että lentokenttä on valmistunut. Tämä oikeistorintama keskittää jatkossa tarmonsa muiden presidentin mullistavien megaprojektien järjettömään kiusaamiseen, koska sillä ei vieläkään ole kykyä esittää oikeasti osuvaa ja rakentavaa kritiikkiä, mikä tietysti aidosti demokraattisessa yhteiskunnassa on aina tervetullutta.
Lentokenttäprojektin tavarahankinnat ja palvelusopimukset tehtiin tiukkojen määräysten mukaisesti, erinäisistä toimittajista luotiin myös luettelo. Puolustusministeriö (SEDENA) konsultoi verottajaa (SAT), Liittovaltion taloudellisen kilpailun komissiota (COFECE) ja julkishallintoministeriötä. Samoin se varmisti, että sopimusyrityksiä ei ole määrätty seuraamuksiin tai asetettu pannaan. Autonominen Liittovaltion ylin tarkastusvirasto (Auditoría Superior de la Federación − ASF) on tarkastanut jatkuvasti AIFA:n rakentamista, ja tähän mennessä havainnot ovat olleet käytännössä nollatasolla. Hyvistä käytännöistä kertoo se, miten viime vuonna tarkastetut vuoden 2020 tiedot osoittautuivat 99,99 prosenttisesti paikkansa pitäviksi ja puhtaiksi. 17 miljardin peson tai vajaan 0,77 miljardin euron auditoinnista löytyi huomauttamista vain 0,01 prosentin eli 2,3 miljoonan peson tai 103 600 euron suhteen.
Joulukuusta 2018 aina heinäkuuhun 2020 liikenne- ja viestintäministerinä (silloinen SCT) toiminut Javier Jiménez Espriú on luonnehtinut peruuntunutta Texcocon järven lentokenttäprojektia (Nuevo Aeropuerto Internacional de México – NAIM) kirjassaan La Cancelación ”pohjattomaksi kaivoksi”, jonka sopimuksista 76 prosenttia annettiin yrityksille suoraan ilman mitään kilpailumenettelyjä mahdollistaen monenlaiset väärinkäytökset. Entinen kaiken lävistänyt korruptio on taitettu maahan kuin niitetty heinä.
Lentokentän rakentaminen aloitettiin lokakuussa 2019 ja valmista tuli maaliskuussa 2022 886 päivän urakoinnin jälkeen. Projektin toteutus tapahtui aikavälillä 17.10.2019−21.3.2022, joten se vietiin läpi vain 29 kuukaudessa. Velkaa tai minkäänlaisia elinkaarisopimuksia tai julkisen ja yksityisen sektorin pysyviä kumppanuussopimuksia ei tarvittu. Lentokentän hallinnasta vastaa Aeropuerto Internacional Felipe Ángeles, tai lyhyesti AIFA S.A. de C.V., puolustusvoimien oma yhtiö, joka takaa sen, ettei kansallista omaisuutta yksityistetä. Toisaalta toiminnasta saatavat liikevoitot suunnataan suoraan armeijan eläkkeiden maksuun. Valtiollisen yhtiön johdossa toimii hallintotieteiden tohtori Isidoro Pastor Román. Uuden kentän ensimmäinen lento saapui Tijuanasta 6:55. Avauspäivänä suoritettiin 20 lento-operaatiota, joihin osallistui 2 022 matkustajaa. Lentokentällä operoi jo kolme kansallista lentoyhtiötä ja yksi kansainvälinen lentoyhtiö. Yhdysvaltalaisten lentoyhtiöiden on määrä aloittaa toimintansa kesäkuussa.
Lentokentän ylösajo on pitkäjänteinen prosessi. Pastorin mukaan tavoitteena on tehdä AIFA:sta kannattava viimeistään vuoteen 2026 mennessä. Ensimmäisenä vuotena matkustajia arvioidaan olevan 2,4 miljoonaa ja vuonna 2023 jo viisi miljoonaa. Lentokentän toimintakulujen kattaminen vaatii 120 päivittäistä operaatiota ja vähintään viittä miljoonaa vuosittaista matkustajaa. Parhaimmassa tapauksessa verovaroin starttaava AIFA pääsee omavaraiseksi jo vuoden 2024 aikana. Tämän ei luulisi olevan kovin vaikeaa, koska pääkaupungin lentokenttä AICM kärsii liiallisesta 140 prosentin käyttöasteesta eikä uusille lentoyhteyksille tai rahtireiteille ole juuri enää tilaa. Viime viikkoina Benito Juárezin kentällä on tehty keskimäärin 1 025 päivittäistä operaatiota, joten kakkua kenttien toiminnan tasapainottamiseksi riittää jaettavaksi uuden kentän suuntaan. Lentokentän käyttömaksu (TUA) on sitä paitsi 54 prosenttia alhaisempi kuin Ciudad de Méxicon vilkkaalla pääkentällä, joka lupaa kovenevaa hintakilpailua ja edullisempia lentoyhteyksiä. AIFA:n 262 liiketilasta on tehty toistaiseksi jo ainakin 324 tarjousta. Alkuvaiheessa lentokentälle pääsee yhdeksän metropolialueen bussiyhteyden välityksellä, jonka toivotaan lisäävän Felipe Ángelesin lentosataman käyttöä.
Vuosisadan tähän mennessä suurin rakennushanke tarvitsee myös hyviä tieyhteyksiä. Siksi Estado de Méxicon ulkoista kehätietä (Circuito Exterior Mexiquense) on kehitetty kattamaan kuusi liittymäväylää, joista neljä on jo toiminnassa ja kaksi rakenteilla. Saman osavaltion metrobussilinja Mexibúsin ensimmäistä linjaa on laajennettu 20 kilometrillä, jotta se kattaisi koko reitin Ciudad Aztecasta Santa Lucíaan. Linja saatiin avattua lentokenttäkompleksin tavoin 21.3. Kansankunnan palvelijan (Siervo de la Nación) 14 kilometrin moottoritie valmistui maaliskuussa 2021 parantamaan pääkaupungin ja Zumpangon lentokenttien välistä liikennettä. Itäisen kehätien (Periférico Oriente) yhteydestä vanhaan AICM:n lentokenttään on valmistunut reilu viidesosa. Osaltaan tieverkostoa parantaa myös Gazasin ja Río de los Remediosin reitti, joka kytkee Hidalgon pääkaupunkiin Pachucaan vievän jo laajennetun moottoritien Ciudad de Méxicon lävistävään Insurgentesin puistokatuun. Myöhemmin Pachucasta saattaa kulkea lisäksi nopea junayhteys Zumpangon suuntaan. Myös Naucalpanin ja Ecatepecin moottoritietä pidennetään. Näistä urakoista ja Mexibúsin linjan neljä kytkemisestä lentokenttään vastaa Estado de Méxicon osavaltion hallinto. Toisaalta Infrastruktuuri-, viestintä- ja liikenneministeriö (SICT) on rakennuttanut jo valmiit noin 20 kilometriä lentokentän kytkeviä tiehankkeita ja risteysväyliä, mukaan lukien Tonanitlan ja San Jerónomin ajoradat, jotka ovat keskeisiä sisääntuloteitä, vaikka pääasiallinen sisäänkäynti tapahtuu niin ikään jo valmistuneen Estado de Méxicon kehätien poikki.
Humanistikenraali valvoo uutta lentokenttää
Felipe de Jesús Ángeles Ramírez (1868−1919) syntyi Hidalgon osavaltion Zacualtipánissa ja tuli murhatuksi Chihuahuan osavaltion samannimisessä pääkaupungissa. Hän aloitti sotilasuransa 14-vuotiaana diktaattori Porfirio Díazin aikakaudella, mutta liittoutui Demokratian apostolina (Apóstol de la Democracia) vallankumousjohtaja Francisco I. Maderon kanssa, jota hän ei pettänyt koskaan. Arvostettu kenraali vangittiin yhdessä Maderon veljesten ja varapresidentti José María Pino Suárezin kanssa, mutta häntä ei murhattu. Kenraali karkoitettiin Ranskaan, mutta hän palasi kotiin piakkoin. Ángeles taisteli yhdessä Venustiano Carranzan ja Franciscon Villan kanssa 1913 vallan kaapannutta Victoriano Huertan laitonta hallintoa vastaan. Villan kerrotaan todenneen, että älykäs Ángeles oli ainut mies, jonka hän salli sanoa vastaan. Ángeles taisteli toisaalta virka-asemansa vuoksi myös Emilio Zapatan joukkoja (Ejército Libertador del Sur) vastaan, mutta hänen tiedetään nauttineen Zapatan syvästä kunnioituksesta ja ystävyydestä. Ángeles ehti toimia tammi-helmikuussa 1915 Coahuilan ja Nuevo Leónin väliaikaisena kuvernöörinä. Villan Pohjoisen divisioonan (División del Norte) sotilasstrategina hänen suurin voittonsa oli Zacatecasin kaupungin valloitus. Ángeles ja Villa joukkoineen lyötiin kuitenkin Meksikon vallankumousarmeijan toimesta El Bajíon alueen taisteluissa. Meksikon yhä voimassa olevan perustuslain isän Venustiano Carranzan noustua valtaan Ángeles ryhtyi hallituksen vastustajaksi ja pakeni Yhdysvaltoihin, jossa hän osallistui New Yorkissa Meksikolaisen liberaalin liiton (Alianza Liberal Mexicana) toimintaan. Hän kirjoitteli artikkeleita useisiin lehtiin, joissa vannottiin suoraan sosialismin nimiin ja tuettiin avoimesti marxismia.
Hidalgon poika (Hijo del Estado de Hidalgo) palasi Meksikoon joulukuussa 1918. Ángeles pyrki lietsomaan kapinaa, mutta epäonnistui, ilmiannettiin ja vangittiin. Eräs Villan joukkojen sotilas kätki Ángelesin Cerro de las Morasin luolaan, mutta petti tämän aikaansa edellä olleen humanistin ja ilmiantoi hänet Carranzan seuraajille. Vaikka väkijoukko vaati pohjoisessa käydyssä oikeudenkäynnissä uskollisena kansakunnan palvelijana tunnetun kenraalin vapauttamista, tuomittiin hänet kuolemaan eräänlaisessa kenttäoikeudessa. Teloitus tapahtui Chihuahuassa 26.11.1919. Oikeudenkäyntinsä aikana Ángeles totesi: “Kuolemani tekee enemmän hyötyä demokraattiselle liikehdinnälle kuin kaikki elämäni ponnistelut. Marttyyrien veri hedelmöittää hyvät vaikuttimet”. Hänen tunnetuin lauseensa kuuluu: “Miksi pelätä kuolemaa, jos en pelkää elämää?”. Nyt arvoiltaan kuolemattoman kenraalin muisto antaa nimen ja identiteetin maan historian neljännen julkisen elämän muutosprosessin (Cuarta Transformación) suurprojektille. Ángeles tervehtii tulijoita lentokentän sisääntuloväylän liikenneympyrässä yhdessä Meksikon lipun kanssa: 22 miljoonaa pesoa tai 0,99 miljoonaa euroa maksanut 20 tonnin ja 10 metrin kolossaalinen hevosen selkään sijoitettu pronssipatsas on kuvanveistäjä Edysa Ponzanellin käsialaa.
Uusi lentokenttäkompleksi sijoittuu Estado de Méxicon maille, mutta se on myös lähellä Hidalgon osavaltiota, joka parantaa tämän lähes 3,1 miljoonan asukkaan alueen liikenne- ja logistiikkayhteyksiä. Pääkaupungin asukkaan kannalta lentokenttä on täyspotti siinä mielessä, että se takaa nykyisen lentokentän kahden terminaalin toiminnan jatkumisen seuraavina vuosikymmeninä. Meidän ei siis välttämättä edes tarvitse hakeutua uudelle lentokentälle. Toisaalta minua ilahduttaa Texcocon historiallisen järven pelastuminen, jonka ekologiset palvelut veden, tuulen, ilmanlaadun ja kymmenien lajien suhteen ovat korvaamattoman arvokkaita.
Torstaina 24.3. pankkiväelle puhuessaan Meksikon valtiovarainministeri (SHCP) Rogelio Ramírez de la O korosti hallituksen panostavan noin 630 miljardia pesoa tai vajaat 28,4 miljardia euroa yhteysverkostojen parantamiseen. Tärkeimpiin projekteihin lukeutuvat neljä uutta junayhteyttä ja kaksi tuhatta kilometriä raiteita, neljä uutta lentokenttää (mukaan lukien AIFA) ja yli 20 lentokentän uudistaminen, 1 625 kilometriä uusia moottoriteitä ja tieverkoston uusiminen 3 000 kilometrin osalta sekä seitsemän sataman ja kymmenen tullipisteen uudistaminen. Seuraavaksi ahkeran, monikykyisen ja arvostetun armeijan insinööreistä 98 menevät jatkamaan uurastustaan Maya-junan (Tren Maya) ja Tulumin uuden lentokentän rakentamisen parissa. Meksikon julkisen elämän kokonaisuudistus tai Cuarta Transformación jatkuu vahvempana kuin koskaan.
Kysyn sitä (Lo pregunto)
Minä, Nezahualcóyotl, kysyn:
Eletäänkö sitä todella juuret maassa?
Ei olla ikuisesti maan päällä:
täällä vain vähän viivähdetään.
Vaikka se olisi tehty jade-korukivestä, se murtuu,
vaikka se olisi kultaa, se rikkoutuu,
vaikka se olisi quetzal-linnun höyhenpeitettä, se repeytyy.
Ei olla ikuisesti maan päällä:
täällä vain vähän viivähdetään.
Tämä video antaa kattavan kuvan upouuden lentokentän ulko- ja sisätiloista. Videon lopussa näkyy myös, miten ensimmäiset lentovuorot vihitään vesikaarin.
Toimittaja Epigmenio Ibarran miljoonayleisön nopeasti kerännyt tuore dokumentti ”Kansan luomus” (Una Obra del Pueblo) kertoo lentokentän sykähdyttävän tarinan.
Lähteet: Meksikon hallitus ja sen ministeriöt, Felipe Ángelesin kansainvälinen lentokenttä, Andrés Manuel López Obradorin virallinen sivusto, Once Noticias, Informador, La Jornada, Vértigo Político, etc.
P.S. Runsaammin kuvitetun artikkelin voi lukea Latinalaisen Amerikan solidaarisuusverkoston sivustolta.