Kun presidentti Andrés Manuel López Obrador esitteli vuoden 1917 perustuslain vuosipäivänä 5.2.2024 18 perustuslakiuudistusta ja kaksi lakiuudistusta liberaalien vanhassa parlamenttisalissa, jossa hyväksyttiin vuoden 1857 perustuslaki, vielä harva uskoi historialliseen kahden kolmasosan enemmistöön sekä edustajahuoneessa että senaatissa eli niin sanotun suunnitelman C:n (Plan C) toteutumiseen vielä saman kalenterivuoden aikana. Kuitenkin 2.6. käydyissä vaaleissa Claudia Sheinbaum Pardo keräsi ennätyksellisen 36 miljoonan äänipotin ja loppuvuotta 2024 kohden kovasti urakoinut parlamentaarikkojen joukko teki uudistuksista totisinta totta. Vertailukohtia ei juuri löydy. Käyn seuraavaksi läpi uudistusten keskeisen annin.

Eniten huomiota on ansaitusti saanut oikeuslaitoksen uudistus, joka tekee Meksikosta ensimmäisen maan, jossa kaikki oikeusvallan edustajat niin liittovaltion kuin osavaltioidenkin, vaalituomioistuimen ja valvontaelinten sekä piiritason tuomareiden ja korkeimman oikeuden tuomareiden osalta valitaan vaaleilla. Ennen vaalilipukkeeseen päätymistä ehdokkaiden on täytettävä tarkat pätevyys-, kokemus- ja mainevaatimukset. Heidän on esimerkiksi oltava koulutukseltaan oikeustieteiden osaajia sekä todistettava puhdas julkinen maineensa, kirjoitettava kirje motiiveistaan ja esitettävä vähintään viisi suosituskirjettä. Osa ehdokkaista karsitaan pois jo tässä vaiheessa ja satunnainen toisen vaiheen karsinta suoritetaan arpomalla, jotta jokaista virkaa kohden jäisi vähintään kolme ehdokasta. Ehdokkaista vähintään 50 prosenttia on oltava naisia kuten muissakin vaaleissa. Puolueet eivät saa asettaa ehdokkaita tai kampanjoida heidän puolestaan.

Vuoden 1994 mielivaltaisesti suoraan presidentinkansliasta asetettu autoritaarisen oikeusvallan malli tulee tiensä päähän. Edustajien valitseminen suoralla vaalilla vapauttaa ne poliittisten eturyhmien painostuksesta, jossa etenkin konservatiivipuolueiden PRI (Partido Revolucionario Institucional) ja PAN (Partido de Acción Nacional) ovat kunnostautuneet. Sitä ennen sen tuli käydä läpi kolme perustuslakiuudistuksen vaihetta eli saavuttaa kahden kolmasosan enemmistö kongressin ala- ja ylähuoneessa sekä saada puolelleen määräenemmistö (16 + 1) kaikkiaan 32 osavaltion paikallisissa kongresseissa. Sen jälkeen valmis uudistus voidaan julkaista liittovaltion virallisessa opuksessa (Diario Oficial de la Federación – DOF). Tässä tapauksessa oppositio yritti pelata kaikki aseensa. Se muun muassa keskeytti tukijoineen väkivaltaisesti senaatin istunnon, uhkasi omia edustajiaan sekä viivytti senkin jälkeen istuntoa vaihtoehtoisessa tilassa. Turvautuipa se jopa laittomaan lakkoiluun, johon kannustivat työnantajat mukamas puolustaakseen työoikeuksia, joihin uudistuksessa ei tehty muutoksia.

Kansalliset ja osin myös kansainväliset yksityiset mediat vyöryttivät opposition yksipuolisia, valheellisia ja vääristyneitä näkemyksiä tuutin täydeltä. Näissä uutisiksi naamioiduissa manipulaatioyrityksissä muun muassa peloteltiin oikeusvallan tuhoutumisella, diktatuurilla ja esitettiin useita liioiteltuja väitteitä, mutta esimerkiksi oikeusviranomaisten jatkuvista väärinkäytöksistä kuten rikollisten vapauttamisesta, lahjonnasta tai poliittisiin hankkeisiin suuntautuneesta kiusanteosta, täysin kohtuuttomista palkoista ja etuoikeuksista tai koko järjestelmän lävistävästä korruptiosta tai nepotismista puhuttiin varsin vähän. Korkein oikeus yritti sekin pulikoida vastaan perustuslain vastaisesti ja kaatumalla sisäisten ristiriitojen suohon, jossa se halusi olla samanaikaisesti uhri ja tuomari. Osa uudistuksesta kuten eläke-edut sille kuitenkin tuntuivat kelpaavan. Eräs piiritason tuomari pyysi presidenttiä myös vankilatuomion uhalla poistamaan perustuslain virallistavan julkaisun, mikä kuvastaa absurdia epätoivoa. Kun presidenttivaltainen ja varsin selvästi oikeistopuolueita palvellut ja siten kovin puolueellinen eliitin eturyhmiä tarkalla korvalla kuunnellut edellinen oikeusjärjestelmä luotiin pikatahtia 1994, ei nykyinen oppositio pannut vastaan. Nyt sen korruption viimeinen saareke upposi.

Kansa puhui kuitenkin selvästi uurnilla. Tarvittavat enemmistöt saatiin kasaan eivätkä hallituksen edustajat sortuneet provokaatioihin, sisäisiin riitoihin tai hämäriin neuvotteluyrityksiin. Meksikolaiset valitsevatkin oikeusvallan edustajat 1.6. käytävissä poikkeusvaaleissa. Jatkossa oikeusvallan vaalit sovitetaan muiden toimeenpano- ja parlamenttivaalien yhteyteen. Ensimmäisessä vaiheessa uudistetaan puolet viroista ja toinen puoli viroista uudistetaan 2027. Kesäkuussa valitaan 896 oikeusvallan edustajaa, joiden toimikausi alkaa 1.9. Ehdokkaita tullaan näkemään yhteensä 5 379. Esimerkiksi korkeimman oikeuden (Suprema Corte de Justicia de la Nación – SCJN) yhdeksästä pestistä tulee kisailemaan loppuvaiheessa 81 ehdokasta eli 41 naista ja 40 miestä. Vaalituomioistuimen (Sala Superior del Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación – TEPJF) kahdesta vapaasta paikasta puolestaan kamppailee 18 ehdokasta. Toimeenpanovallan, lainsäätäjien ja oikeusvallan edustajilla on kullakin oma viisihenkinen valintakomissionsa, joka vastaa vaatimukset täyttävien ehdokkaiden ensimmäisen vaiheen läpiviemisestä. Ehdokkaita kirjautui kaikkiaan 49 398.

 

Oikeus- ja hyvinvointivaltio vahvistui

 

Toinen merkittävä uudistus maksaa historiallisia ja siirtomaavallasta johtuvia velkoja maan lukuisille alkuperäiskansoille muuttamalla perustuslain toista artiklaa. Aiemmin laki määritti kyseiset yhteisöt vallankäytön “kohteiksi” mutta nyt yhteisöistä tulee täydet kulttuuriset, kielelliset ja poliittiset oikeudet omaavia toimijoita, jotka voivat vapaasti päättää järjestäytymisestään ja omista budjettivaroistaan sekä fyysisestä ja henkisestä omaisuudestaan, mihin lukeutuu perinteinen lääketiede. Samalla muun muassa oikeuksia maahan, veteen ja kulttuurien välisen koulutuksen pyrkimyksiin vahvistetaan. Rakeenteelliseen rasismiin puututaan parhaiten myönteisellä syrjinnällä, joka takaa pitkään julkisen vallan unohtamien ihmisryhmien yhteiskunnallisten oikeuksien harjoittamisen. Toimenpiteet eivät jää paperille, sillä niihin kohdistetaan myös korvamerkittyjä budjettivaroja.

Vuonna 2025 liittovaltion hallitus jatkaa alueellisten ja kokonaisvaltaisten oikeudenmukaisuussuunnitelmien (Planes de Justicia) toteuttamista, vie läpi toimenpiteitä alkuperäisten kansojen parissa 55 eri ohjelman avulla sekä kanavoi kymmenen prosenttia sosiaalisen infrastruktuurin ohjelmasta (Fondo de Aportaciones para la Infraestructura Social – FAIS) eli 12,7 miljardia pesoa tai noin 606,5 miljoonaa euroa 11 742 yhteisölle, joihin lukeutuu myös yli kahden miljoonan hengen afromeksikolainen väestö. Aiemmin mainittuihin ohjelmiin (Anexo Transversal 10 del Presupuesto de Egresos de la Federación tai PEF) panostetaan noin 221 miljardia pesoa tai reilut 10,5 miljardia euroa. Kansallisen alkuperäiskansojen instituutin (Instituto Nacional de Pueblos Indígenas – INPI) johtajan Adelfo Regino Montesin mukaan Meksikossa elää 71 erillistä mesoamerikkalaista kansaa 28 osavaltion alueella, mutta alkuperäiskansojen asuttamia paikallisalueita on 132. Kansallisen tilastokeskuksen (Instituto Nacional de Estadística y Geografía – INEGI) vuoden 2020 väestölaskennan (Censo de Población y Vivienda 2020) tiedot puhuvat 23,2 miljoonasta itsensä alkuperäiskansojen jäseneksi laskevasta kansalaisesta, mikä vastaa 19,4 prosenttia koko väestöstä, vaikka käytännössä vain ehkäpä noin kolmasosa tästä väestöstä asuu varsinaisissa perinteisissä yhteisössä ja puhuu jotakin 364 alkuperäiskansojen kielivariantista.

Niin ikään jo vuodesta 2019 lähtien toteutetut sosiaaliset ohjelmat kuten Latinalaisen Amerikan suurin kansaneläkeohjelma, joka maksetaan kaikille yli 65-vuotiaille meksikolaisille, vammaisavustukset, oppisopimusohjelma Jóvenes Construyendo el Futuro ja maailman suurin metsänistutusohjelma Sembrando Vida muodostavat nekin osa edistyksellisen perustuslain kirjainta. Myös ilmaiset lannoitteet ja pienviljelijöiden sekä kalastajien tuotantotuet taattiin. Niiden budjettirahoitus ei voi milloinkaan laskea, sillä sen on oltava joka vuosi edellisvuotta suurempi, jottei inflaatio syö edunsaajien elämänlaatua. Samankaltainen kirjaus tehtiin minimipalkasta, joka nousi López Obradorin kaudella 110 prosenttia inflaation yläpuolella ja nousi Sheinbaum Pardon aloitteesta noin kolme kertaa edellisvuoden inflaatiota enemmän eli 12 prosenttia 1.1.2025 alkaen.

Meksiko oli vielä vuoden 2018 vertailussa 16 Latinalaisen Amerikan maan vertailun viimeinen, mitä tuli vähimmäispalkkaan, mutta vuoden 2024 tilastossa se oli jo noussut sijalle kuusi Chilen, Belizen, Uruguayn, Ecuadorin ja Guatemalan jälkeen. Elinkustannukset huomioiden sijoitus lienee tätäkin korkeampi, koska meksikolaisen palkan ostovoima on esimerkiksi dollaritalouksia Belizeä ja Ecuadoria korkeampi. Vastaava minimipalkan nousu mantereella nähtiin samalla ajanjaksolla Meksikon lisäksi vain El Salvadorissa. Perustuslain uudistus takaa, ettei palkkataso voi enää milloinkaan nousta inflaation alapuolella kuten tapahtui käytännössä lähes koko uusliberaalin kauden 1982–2018 ajan. Vielä vuonna 1982 minimipalkka riitti lähes 51 tortillakilon ostamiseen, mutta 2018 sen ostovoima oli heikentynyt alle kuuteen kiloon. Useat uudistuksista kuten alkuperäiskansojen oikeudet ja minimipalkkakirjaus hyväksyttiin yksimielisesti kaikkien puolueiden edustajien tuella. Palkkauudistus takaa myös tietyille valtion työntekijöille kuten opettajille, sotilaille ja terveydenhuollon henkilökunnalle sosiaaliturvainstituutin keskipalkan, mikä vastaa kahta minimipalkkaa. Meksikon sosiaaliturvainstituuttiin (Instituto Mexicano del Seguro Social – IMSS) kirjautuneiden runsaan 22,6 miljoonaan työntekijän keskipalkka on noussut reaalitasolla 23,3 prosenttia inflaation tason yläpuolella vuodesta 2019 alkaen. Samalla ajanjaksolla naisten ja miesten välistä palkkakuilua on sitäkin vähennetty 29 prosenttiyksiköllä.

Siinä missä koko López Obradorin kahta kuukautta vajaan kuuden vuoden kauden aikana tehtiin yhteensä 26 muutosta perustuslakiin, on vasemmistopuolueiden yhteisrintama Morena (Movimiento de Regeneración Nacional), PVEM (Partido Verde Ecologista de México) ja PT (Partido del Trabajo) saanut tehtyä syyskuusta joulukuun alkupuolelle ulottuvan runsaan kolmen kuukauden aikana jo 16 perustuslakiuudistusta. Toisin laskettuna edustajainhuoneen (Cámara de Diputados) tietojen mukaan 2019–2024 muokattiin 96 perustuslain artiklaa ja 1.9.–31.12.2024 tehtiin muutoksia yhteensä 35 artiklaan. Edustajainhuoneen tiedonannossa puhutaan 32 lakiprojektista, joista 16 oli luonteeltaan perustuslaillisia, kolme uusia lakeja ja 13 muita lakiuudistuksia.

 

Turvallisuutta, valtionyhtiöitä ja raideyhteyksiä

 

Muista uudistuksista voidaan mainita opposition kiivaasta vastustuksesta nauttinut vuonna 2019 luodun kansalliskaartin (Guardia Nacional) siirtäminen puolustusministeriön (Secretaría de Defensa Nacional – SEDENA) hallinnon yhteyteen, mikä takaa kansalliskaartin jäsenten työntekijöiden oikeudet ja institutionaalisen jatkuvuuden poliisivoimien sotilaallisen koulutuksen avulla, mutta ei muuta nykytilannetta, jossa tämä sisäisestä turvallisuudesta vastaava yli 135 000 jäsenen ammattilaisryhmä noudattaa siviilijohdon eli lähinnä presidentin ja turvallisuusministeriön linjauksia. Näin vältetään, ettei sotilaspoliisin toiminta riipu ainoastaan kulloisistakin vallanpitäjistä. Juuri sotilasinstituutiot nauttivat suurinta luottamusta kansalaisten keskuudessa: INEGI:n syyskuussa 2024 julkaiseman kyselytutkimuksen (Encuesta Nacional de Victimización y Percepción sobre Seguridad Pública – ENVIPE) mukaan alun perin 1821 luotuihin merivoimiin (Secretaría de Marina – SEMAR) luottaa 89,3, vallankumouksen pyörteissä 1913 uudelleen perustettuun armeijaan 86,7 ja uuteen tulokkaaseen kansalliskaartiinkin jo 80,6 prosenttia kansasta. Toisen INEGI:n lokakuussa julkaiseman urbaanin turvallisuuskyselyn (Encuesta Nacional de Seguridad Pública Urbana – ENSU) mukaisesti kansalaisten turvattomuuden kokeminen laski joulukuuhun 2018 verrattuna yhteensä 15,1 prosentin verran suhteessa syyskuun 2023 mittaustuloksiin.

Morenan parlamenttiryhmä teki niin ikään ehdotuksen perustuslain luonteen kunnioittamisesta, mikä takaa sen olevan aina muiden lakien yläpuolella. Vastaava lainsäädäntö oli olemassa jo aiemmin, mutta se vietiin nyt perustuslain tasolle, jotta oikeuslaitoksen jatkuva puuttuminen lainsäätäjien valtuuksiin loppuisi. Oppositio joka alun perin loi kyseisen lain vastusti sitä nyt, argumentoimalla, että näin kukaan ei voisi vastustaa kidutusta tai orjuutta, jos ne kirjattaisiin perustuslakiin. Kyseessä on kuitenkin vallan kolmijakoa selkeyttävä institutionaalinen ohjenuora tai marssijärjestyksen kirjaus, joka löytyy muodossa tai toisessa useimpien maiden lakikirjoista eikä se sinällään ole minkään valtakunnan oikeutus ihmisoikeusloukkauksille. Se yksinkertaisesti takaa kansan edustajikseen valitsemien lainsäätäjien täydet valtuudet perustuslain muokkaamiseen ison rahan eturyhmien tuomareiden lahjomiseen pyrkivien huonojen tapojen kitkemiseksi eli on omiaan erottamaan toisistaan taloudellisen ja poliittisen vaikutusvallan.

Valtion öljy-yhtiölle Pemexille ja valtio-omisteiselle Liittovaltion sähkökomissiolle (Comisión Federal de Electricidad – CFE) taattiin uudelleen niiden asema julkisomisteisina yhtiöinä (empresas públicas del Estado), mikä kumoaa vuoden 2013 energiareformin väärinkäytökset ja yksityistämisaikeet sekä vahvistaa kansan omistamien yrityksien hallintoa, taloutta, pitkän aikavälin suunnittelua ja toimintaedellytyksiä sekä takaa energiahintojen pysyvästi edullisen tason. Uudistus suuntautuu kohden syvempää energiaomavaraisuutta. Tässä keskustelussa oppositiota huoletti etenkin ylikansallisten energiayhtiöiden etu. Lain mukaan julkinen sektori tuottaa 54 prosenttia sähköstä ja yksityinen sektori voi tuottaa jatkossakin 46 prosenttia entistä selkeämmin yhteisen kansallisen edun turvaavin pelisäännöin, jotka eivät salli keplottelua tai sähköverkon toiminnan vaarantamista eivätkä tarjoa erioikeuksia ja lukevat esimerkiksi julkisen vesienergian uusiutuviin energiamuotoihin. Kuten presidentti Sheinbaum on linjannut: energiankulutuksen kasvu pyritään kattamaan kokonaan uusiutuvin vaihtoehdoin. Myös internet linjataan ihmisoikeudeksi. Litiumin suhteen taas säädetään, ettei toimilupia tule herumaan yksityisille tai ulkomaalaisille toimijoille.

Myös raideliikenteen pelikirjaa selkeytettiin takaamalla valtiolle strateginen oikeus käyttää raideliikenteen väyliä henkilöliikennöintiin, mikä kumoaa 1990-luvulla tapahtuneen yksityistämiskehityksen ja avaa mahdollisuuden Sheinbaumin jo aloittamiin raidehankkeisiin, jotka tulevat luomaan noin 3 000 kilometriä junayhteyksiä etenkin Keski- ja Pohjois-Meksikoon sekä Atlantin että Tyynenmeren puolelta, López Obradorin Etelä- ja Kaakkois-Meksikoon jo pitkälti todeksi muuttuneiden raidehankkeiden jatkoksi. 28. artiklan muutos palauttaa valtion käsiin vastuun raideliikenteestä. Toimilupia liikennöintiin voidaan myöntää joko julkisille tai yksityisille tahoille. Uudistuksessa junayhteydet määritellään kansalliselle kehitykselle elintärkeiksi väyliksi, jotka muun muassa parantavat alueellista saavutettavuutta ja vähentävät ympäristön saasteita sekä matkustuskuluja tarjoamalla puhtaamman, nopeamman ja laadukkaamman vaihtoehdon tieliikenteelle.

Toisaalta ennaltaehkäisevän vangitsemisen ehtoja tarkennettiin laajentamalla sen mahdollisuus koskemaan kiristystä, salakuljetusta, fentanyylikauppaa ja sen kemiallisia johdannaisia sekä verotositteiden väärentämistä. Noin parikymmentä rikosta sisältävä katalogi ulottuu seksuaalirikoksista ihmiskauppaan, korruptioon ja aseiden väärinkäytöksiin sekä järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Oikeudenkäyntiä edeltävästä tutkintavankeudesta ehtoineen päättävät tuomarit. Sheinbaumin aloitteesta turvallisuus- ja kansalaissuojeluministeriölle (Secretaría de Seguridad y Protección Ciudadana) ja sen alaiselle kansalliskaartille annettiin täydet valtuudet tiedusteluun, koko hallituksen lävistävään tiedonsaantiin, koordinointiin ja rikosten tutkimiseen, mikä vahvistaa sen roolia rikollisuuden torjumisessa yhteistyössä kunta- ja osavaltiotason viranomaisten kanssa, joiden tätä tarkoitusta varten saaman rahoituksen valvontaa tiukennetaan.

Lisäksi oikeutta terveyteen vahvistettiin neljännen ja viidennen artiklan muokkauksilla. Senaatissa yleistä päätöslauselmaa kannatti 110 edustajaa ja vastustajia löytyi vain viisi. Poissaoloja kirjattiin kaksi. Muutosehdotusten jälkeen perustuslaillista lakiuudistusta kannatti vaadittava 86 edustajan enemmistö, mutta vastustajia löytyi jo 39. Tupakkayhtiöiden tavoitteita ajanut oppositio vastusti aloitetta eikä halunnut uskoa uusien tupakoimisen muotojen täyskieltoon, joka kuitenkin meni läpi. Uudistuksessa kielletään fentanyylin ja sen valmistukseen vaadittavien kemiallisten aineiden tuotanto, jakelu ja käyttö sekä myös sähkösavukkeiden kauppaaminen. Viesti on selvä: etenkin teini-ikäisten elektroniseen tupakointiin halutaan puuttua. Fentaanyylin laittoman käytön kirjaus taas vahvistaa järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa. Meksikossa ei tosin ole juurikaan fentanyylilaboratorioita ja täyssynteettisen sata kertaa morfiinia vahvemman opioidin käyttö per tuhat asukasta on yli 150 kertaa pienempää kuin Yhdysvalloissa. Esimerkiksi 2023 fentanyylin väärinkäytöstapauksia rekisteröintiin vain 430.

Taannoinen joulukuun alun ja Sheinbaumin hallituksen yli 1,5 tonnin fentanyylitablettien takavarikko on historian suurin. Se kertoo osaltaan siitä että Meksiko on Kiinasta Yhdysvaltoihin kohdistuvan fentanyylikaupan läpikulkumaa siinä missä Kanadakin. New York Times -lehti julkaisi 30.12.2024 valheelliseksi osoittautuneen artikkelin, missä esitellään oletettua Sinaloan huumekartellin laboratoriota, jossa käsitellään hyvin puutteellisin varustein jo hyvin pienissä pitoisuuksissa vaarallista fentanyylia tavoilla, jotka eivät ole tieteellisesti mahdollisia. Joko kyseessä on täysimittainen lavastus tai sitten kyseessä on metamfetamiinin valmistamiseen käytetty tila. Pääosin juuri tällaisia muiden huumeiden laboratorioita Meksikon 1.10. toimikautensa aloittanut hallitus on tuhonnut jo 115. Toivo sopisi, että myös Yhdysvallat tekisi jotain kontrolloidakseen sen omia huumekartelleja eikä keskittyisi maalailemaan vääriä mielikuvia siirtolaisten, huumekaupan ja rikollisuuden välisistä suhteista. Yhdysvaltojen oikeusministeriön alaisuudessa toimiva alkoholin, tupakan, aseiden ja räjähteiden käyttöä valvova virasto (Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives – ATF) on hiljattain myöntänyt, että 74 prosenttia huumekartellien käsiin päätyvistä aseista tulee maahan pohjoisrajan yli. Laittomasta asekaupasta valtaosa keskittyy Teksasin lisäksi Arizonan, New Mexicon ja Kalifornian osavaltioihin. 2021 Meksikon hallitus arvioi aseita saapuvan vuosittain noin 200 000. Meksiko onkin haastattanut oikeuteen useita asealan yrityksiä.

 

Työntekijöiden asumisoikeuden uudistus

 

Oma kappaleensa uudistusten kirjossa on työntekijöiden asuntorahaston (Fondo Nacional de la Vivienda para los Trabajadores – Infonavit) parannushanke. Uusliberaalilla kaudella sosiaalinen asuntotuotanto romahti, spekulointi nousi keskiöön ja läpinäkyvyys jäi taka-alalle. Yksityiset yritykset kaapivat suuria voittoja työntekijöiden varojen kustannuksella samaan aikaan, kun asuntojen laatu kärsi ja koko pieneni. Kokonaisia taajamia nousi myös keskelle tyhjiä maisemia kauas peruspalveluista. Useat hankkeet jäivät toteutumatta tai ne hylättiin. Asuntolainat muuttuivat usein mahdottomiksi maksaa, sillä niiden laskutapa nosti niiden tasoa vuosi vuodelta säännöllisestä lainanhoidosta huolimatta. Infonavit pakkolunasti asuntoja ja myi ne eteenpäin vieläpä useamman kerran. Asuntorahaston varoja haaskattiin kerta toisensa jälkeen pienen piirin bisneksiin. Toisaalta Infonavitin hämärä hallintorakenne mahdollisti kaiken tämän: työntekijöiden eikä työnantajien edustajien ei tarvinnut vastata toimistaan suoraan valtion asettamalle johtajalle, koska kukin taho toimi oman autonomiansa suojissa ikään kuin varsinaisen johdon rinnakkaisena johtoportaana. Lopulta kukaan ei ollut vastuussa. Myöskään tilitarkastuksia ei sallittu sillä verukkeella, että kyseessä olivat “yksityiset varat”.

Nyt hallintomallia virtaviivaistetaan ja yksinkertaistetaan sekä tehdään läpinäkyvämmäksi, vaikka sinällään kolmikantainen valtiovallan, työntekijöiden ja työnantajien tasavertaisesti jakama hallitusmalli säilyy. Työntekijöiden ja työnantajien omista johtoportaista (Direcciones Sectoriales) luovutaan. Niin ikään presidenttiä monin verroin suurempaa palkkaa nauttineista viroista luovutaan ja absurdeista jopa 90 000 pesoon tai lähes 4 300 euroon yltäneistä kokouspalkkioista päästään eroon. Kuitenkin jatkossa Infonavitin johto on poliittisessa vastuussa niin instituutin sisä- kuin ulkopuolellakin ja tilintarkastuskertomus taloudenhoidosta on toimitettava kongressille aina 30.5. mennessä.

Oppositio syytti tuttuun tyyliinsä hallitusta täysin aiheettomasti “asuntorahaston kaappaamisesta”, vaikka hallitus ei tule ottamaan rahaa viime vuosina vahvistuneesta instituutista. Päinvastoin hallitus panostaa uuteen miljoonan asunnon tuotantoon seuraavien kuuden vuoden aikana. Näistä Infonavit, joka muuttuu rakennuttajasta myös rakentajaksi ja tonttivarannon hallitsijaksi, vastaa puolesta ja toisen puolen rakennuttaa Kansallinen asuntokomissio (Comisión Nacional de Vivienda – Conavi), joka vastaa sosiaaliturvan ulkopuolella olevien ihmisten asuntotuotannosta. Lisäksi miljoonan asunnon omistustilanne laillistetaan ja 450 000 asuntoa korjataan tai niitä laajennetaan. Infonavit myös järjestelee uudelleen neljä miljoonaa lainaa vähentämällä niiden velkasummia oikeudenmukaisemman lainanmaksun hengessä tai jäädyttämällä lainojen kokonaissummat ja kuukausierät. Infonavit jatkaa lainanantoa tavanomaisesti, mutta etusijalle asetetaan 1–2 minimipalkkaa tienaavat työntekijät. Erityisesti nuoria varten lanseerataan oma ohjelma, jonka mukaan he voivat maksaa kohtuullista korkeintaan 30 prosenttiin palkasta yltävää vuokraa kymmenen vuoden ajan. Sen jälkeen he voivat ostaa asunnon ja maksettu vuokra vähennetään suoraan sen myyntihinnasta. Jatkossa sosiaalinen asuntotuotanto on myös luova niin sanottuja muiden oikeuksien mahdollistavia “katto-oikeuksia” kaupunkien sisäpuolelle, julkisen liikenteen ja peruspalvelujen äärelle.

Uusliberaalilla aikakaudella luotiin liuta niin kutsuttuja “autonomisia organismeja”, jotka hajauttivat poliittista toimivaltaa erinäisille päällekkäisille instituutioille, joiden perimmäisenä tarkoituksena oli valtion varojen ryöväämisen helpottaminen sekä yhteisen omaisuuden yksityistämisen mutkien suoristaminen. Simuloiva valtakoneisto ahersi erillisin demokraattisen päätöksenteon ulkopuolelle ulottuvin byrokraattisin silmukoin, mikä toi hyvin palkattua työtä kavereille syventäen alati taloudellisen ja poliittisen eliitin päivänvaloa kestämättömiä kytköksiä. Läpinäkyvyyttä ”parannettiin” muun muassa sensuuria lisäämällä tai strippiluolia kiertämällä, sillä viran toimenkuvien väärinkäytöksistä on nähty monia esimerkkejä. Monopoleja taas ”hajotettiin” tekemällä niistä entistä vahvempia. Öljy-yhtiötä taas valvottiin samanaikaisesti useassa eri puljussa, jonka lopputuloksena siitä tehtiin rutkasti ylivelkaantunut ja siten kypsä yksityistämistoimiin. Osa instituuteista, kuten köyhyyttä mittaava laitos, toimivat kohtuullisesti eivätkä varmasti jokaisen laitoksen kaikki työntekijät olleet vieraantuneet täysin yhteiskunnallisesta todellisuudesta. Eräs opposition eniten vastustamista hankkeista oli tämä hallintouudistus, joka ei sinällään lakkauta toimivaltuuksia tai johda irtisanomisiin. Tarpeettomia hallintorakenteita kuitenkin järjesteltiin uudelleen. Siinä samassa opposition vaikutusvallan ja korruption linnakkeet harvenivat entisestään.

21.11. edustajainhuone lakkautti seitsemän hallintohimmeliä 332 äänen turvin. Vastaan äänesti 119 edustajaa. Vaikka budjettisäästöjä tuovat hallintorakennetta yksinkertaistavat toimet lopettavat seitsemän instituutin olemassaolon, niiden tekninen autonomia säilyy osana muita ministeriöitä ja laitoksia. Lakkautuspäätös langetettiin niin sanotulle läpinäkyvyysinstituutille (Instituto Nacional de Transparencia, Acceso a la Información y Protección de Datos Personales – INAI), jonka tehtävät muuttuvat osaksi uuden korruption vastaisen hyvän hallinnon ministeriötä (Secretaría Anticorrupción y Buen Gobierno – SABG). Sosiaalipolitiikan arviointineuvosto (Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social – Coneval) taas integroituu tilastokeskukseen (INEGI).

Liittovaltion taloudellisen kilpailun komission (Comisión Federal de Competencia Económica – Cofece) ja televiestintäinstituutin (Instituto Federal de Telecomunicaciones –IFT) toiminnot siirtyvät talousministeriön (Secretaría de Economía) monopoleja säätelevän yksikön alaisuuteen, vaikka osa IFT:stä siirtyy uuden hallituksen byrokratiaa vähentävän digitaalisen muutoksen ja televiestintäviraston (Agencia de Transformación Digital y Telecomunicaciones – ATDT) huomaan. Toisaalta esimerkiksi yhteisöradioiden teemat ovat jatkossa infrastruktuurista, viestinnästä ja liikenteestä vastaavassa ministeriössä (Secretaría de Infraestructura, Comunicaciones y Transportes – SICT). Koulutuksen parantamisen komissio (Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación – Mejoredu) on jatkossa looginen osa opetusministeriötä. Sen sijaan energiansäätelykomissio (Comisión Reguladora de Energía – CRE) ja hiilivetyjen komissio (Comisión Nacional de Hidrocarburos – CNH) liittyvät luontevasti energiaministeriön (Secretaría de Energía) tehtäväkenttään. Vaikka kyseiset muotoaan muuttavat hallintorakenteet saavat vielä erillisiä budjettivaroja vuodelle 2025, säästyviä rahoja käytetään tänä vuonna jo muun muassa taiteen korkeakoulutuksen olosuhteiden parantamiseen.

 

Eläinten ja naisten oikeudet

 

Oikeudenmukaisuus etenee alati laajenevin aalloin. Siksi helmikuussa 2024 esiteltyihin uudistuksiin lukeutuu myös sivilisaation välttämätön edistysaskel tuntevien olentojen suhteen. Kolmen perustuslain artiklan sisältöä muutettiin, jotta se vastaisi paremmin eläinten oikeuksien ja hyvinvoinnin eettisiin tarpeisiin mitä tulee muun muassa toisiin lajeihin kohdistuvaan suojeluun tai huolenpitoon. Eläinten oikeuksista tullaan myös jatkossa puhumaan läpi koulutaipaleen. Niin ikään rikkomusten laillisia kirjauksia tiukennettiin. Yksi lain tausta-ajatuksista rakentuu oivallukseen siitä, kuinka kipua tuntevien eläinten hyvinvoinnin kunnioittaminen on keskeinen osa väkivallattoman ja vastuullisen kansalaisuuden rakentumisesta. Vaikka periaatteellinen lakipaketti, jonka yksityiskohtia tarkennetaan seuraavien kuukausien aikana luotavalla toissijaisella lainsäädännöllä, tunnustaa eläinten itseisarvon ja kieltää luonnonvaraisten eläinten showkäytön jää kysymys härkätaisteluiden kiellosta vielä avoimeksi. Todennäköisesti ainakin perinteiset eläimen haavoittamiseen ja kuolemaan päättyvät julman viihteen muodot tullaan kieltämään.

Meksikon politiikan naisvaltaistuminen on näyttänyt 2018 lähtien, miten naisten ja miesten tasavertainen edustus voidaan parhaimmillaan toteuttaa niin lainsäädännön kuin käytännön toimienkin avulla. Esimerkiksi parlamentin alahuoneen 500 edustajasta 251 on naisia ja senaatin 128 jäsenestä puolet eli 64. Ensimmäinen naispresidentti Sheinbaum juoksutti todellista tasavertaisuutta lujittavan lakipaketin parlamenttikoneiston halki. Seitsemää perustuslain artiklaa muokannut kokonaisuus vahvistaa naisten laillista asemaa eri elämän osa-alueilla. Vastikään luodun naisministeriön (Secretaría de las Mujeres) johtamisesta vastaava Citlalli Hernández Mora kertoi feministisen uudistuksen takaavan aidosti yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet, mukaan lukien oikeus väkivallasta vapaaseen elämään, mitä pyritään osaltaan takaamaan valtion suojeluvelvollisuuksia lisäämällä ja turvallisuudesta sekä oikeuden jakamisesta vastaavien tahojen sukupuolinäkökulmaa terävöittämällä ja erityisiä syyttäjälaitoksia luomalla. Niin ikään tasa-arvoisen edustuksen perustuslaillisia arvoja vahvistetaan liittovaltion lisäksi osavaltio- ja kuntatasolla. Palkkasyrjintä kielletään: samasta työstä on maksettavaa samaa palkkaa. Perustuslaki ei enää tarjoa tekosyitä minkäänlaiseen sukupuoleen perustuvaan syrjintään, joka pakottaa uudistamaan myös toissijaista lainsäädäntöä ja kunkin osavaltion omaa perustuslakia. Se myös lisää naisten laillista suojaa ja tekee kaikenlaisesta sukupuolisyrjinnästä entistä rangaistavampaa. Lisäksi Sheinbaumin kaikille 60–64-vuotiaille naisille suunnattu ennakkoeläke vahvistaa sekin naisten sosiaaliturvaa. Lakien toteutumisen valvonta, oikeuksista tiedottaminen ja ongelmatapauksiin puuttuminen ovat tärkeä osa naisministeriön tehtävistä, sillä se tulee seuraamaan uudistuksien eteenpäin viemistä. Vuoden 2025 aikana naisille ja mahdollisesti miehillekin tullaan myös jakamaan infolehtistä, joka pyrkii lisäämään tietoisuutta naisten yhteiskunnallisista oikeuksista.

Seuraavana lainsäätäjien lautaselta löytyy vaalijärjestelmää uudistava paketti, joka pyrkii vähentämään demokratian hintalappua ja puolueiden rahoitusta. Myös poliitikkojen uudelleenvalinta samaan pestiin halutaan kieltää kaikilla tasoilla, mikä muodostaa osan Meksikon vallankumouksen perinteistä. Myöskään suorien perheenjäsenten ehdolle asettumista ei tulla sallimaan. Niin ikään geenimanipuloidun maissin viljely ja maahantuonti ihmisravinnoksi antaa aiheen toiselle reformille, joka tavoittelee erinäisten alun perin Meksikossa luotujen maissilajikkeiden kulttuuriperimän, ihmisten terveyden ja luonnon monimuotoisuuden suojelutoimenpiteitä ja pitänee sisällään lisäksi torjunta-aine glyfosaatin kieltämisen. Helmikuussa paljastettu 20 kohdan Plan C on edennyt kiitettävästi ensin vaalivoittoon kesäkuusta lähtien ja sen jälkeen perustuslain sosiaalisen luonteen palauttamisen vuoksi on tehty töitä hartiavoimin kaksikamarisessa parlamentissa. Omien laskelmieni mukaan jo 16 uudistusta on tullut todeksi. Loput neljä eli jo mainittu maissin suojelupykälä ja vaaliuudistus sekä veden oikeudenmukaisemmat lupakäytännöt ja ylempien virkamiesten palkkojen tai muiden etuoikeuksien hillitseminen jo aiemmin marraskuussa 2019 tehdyn lain (Ley Federal de Austeridad Republicana) tarkentamisen avulla ovat yhä työn alla.

Presidentti Sheinbaum nauttii jopa neljän viidesosan hyväksynnästä. Esimerkiksi Enkollin El País -lehdelle ja W Radiolle tekemässä kyselytutkimuksessa, joka julkaistiin 9.1., 80 prosenttia suhtautuu hyväksyvästi naispresidentin työhön valtion johdossa. Sen sijaan vain 16 prosenttia suhtautuu kielteisesti ensimmäisten kuukausien aikaansaannoksiin ja neljä prosenttia ei halua tai osaa vastata kysymykseen. Jopa 54 prosenttia PAN-puolueen ja 69 prosenttia PRI-puolueen kannattajista kokee Meksikon tilanteen parantuneen uuden presidentin valtaannousun myötä.

 

 

Lähteet: Punto de Referencia, Meksikon hallitus, edustajainhuone ja senaatti sekä presidentinkanslia, Nación 321, El País, Infobae, La Jornada, SPR Informa, Canal de Congreso, Polls Mx, etc.