Liikenneministeri Anne Berner aikoo yhtiöittää väylät, uudistaa täydellisesti autoihin liittyvän verotuksen ja järjestää tieverkon ylläpidon ja omistussuhteet aivan uudella tavalla.

Suunnitelmia ovat tuominneet paitsi yksittäiset kansalaiset ja oppositiopoliitikot, myös hallituskumppanit. Ainoita tyytyväisiä näyttäisivät olevan autokauppiaat. Hekin tosin nyky-kapitalistille kuuluvalla tavalla. Syntyvät voitot toki kelpaavat. Voittoa syntyy, kun poistuvalla autoverolla alennetaan hieman uusien autojen hintoja kuluttajien mieliksi ja vyörytetään pääosa edusta auton myyjän tulokseen. Tappiot eivät kelpaa. Valtio saa luvan kattaa tappiot autokauppiaille. Tappiota syntyy ajalta, jolloin autokauppa pysähtyy, kun veron poistumista odottavat auton ostajat viivyttävät ostopäätöstä.

Berner tuskin saakaan tavoitteitaan läpi ainakaan nyt esitetyssä muodossa.

Hetkinen!

Mitä unohtui?!?

Onko avainasia sittenkään Bernerin esitys ja tuleeko voimavarat keskittää sen vastustamiseen? Vai pitäisikö kiinnittää huomiota siihen, mitä kaikkea hallitus ujuttaa päätösputkesta läpi sinä aikana, kun keskitymme some-päivittelemään Bernerin esitysten huonoutta?