Uusien maakuntien tehtävälistaa helmikuulle 2022

Vuosina 1999 ja 2012 päivitetyt perustuslaki ja terveydenhuoltolaki takaavat kansalaisille oikeudenmukaisen kohtelun. Valtiovalta on osoittanut maakuntien käyttöön verovaroja, kunkin maakunnan sairastuvuuden ja ikäjakauman perusteella. Mutta kuinka varmistutaan, että kaikki maakunnat käyttävät varojaan viisaasti? Kuinka pelastus-, sosiaali-, päihde-, perus- ja erikoissairaanhoito, vanhukset, vammaiset ja syrjässä asujat voivat luottaa palveluiden laatuun ja säilymiseen – jopa paranemiseen? Varmistumisen avain on asiantunteva hyvinvoiva ja hyvin johdettu henkilöstö. Siellä sitä tietoa ja osaamista on, kuinka toimia järkevästi, onhan uudistusta odotettu kuin kuuta nousevaa.
Maakuntahallintojen ensimmäisiä tehtäviä on kirjoittaa alueen työntekijöiden yhteiset säännöt. Millaisella mallilla esim. Keski-Suomen 9500 työntekijää johdetaan? Käytetäänkö suurimman oikeutta vai perustuslain oikeudenmukaisuutta? Kyse on pelisäännöistä, suomeksi sanottuna hallintosäännöstä, jotka useampi uusi maakunta käsittelee ensitöikseen. Toivon, että valtuustot ottavat viisaasti huomioon kaikki ammattiryhmät, kun ne valitsevat hallintohimmelin, jolla mm. sosiaalityöntekijöitä, fysioterapeutteja, kätilöitä, lähihoitajia sairaanhoitajia, lääkäreitä ja palomiehiä tasa-arvoisesti ja asiantuntemuksella johdetaan.
Sitten tarvitaan ammattilaisten yhteiset toimivat työvälineet. Tänään Wikipedia kertoo, että ”Aster oli perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon käyttöön suunniteltu uusi järjestelmäkokonaisuus Keski-Suomessa, Vaasassa, Siun sotessa ja Essotessa…” Wikipedia, unohtaa monen muun tavoin, että myös sosiaalityön ja pelastustoimen tietojärjestelmien ajanmukaistaminen oli merkittäviä osa tietojärjestelmien kehitystyötä. Kunnanvaltuustot Keski-Suomessa nuijivat Aster-projektin päättyneeksi, mutta vaikka nuijaa kuinka lyötiin pöytään, ei se hävittänyt ammattilaisten yhteisten, toimivien työvälineiden puutetta.
Elinkaarensa päässä olevia erilaisia tietojärjestelmiä on maakunnissamme useita. Pelkästään Keski-Suomessa terveydenhuollossa ja hammashuollossa kolme suurta järjestelmää, sosiaalihuollossa kaksi. Vanhentuneet järjestelmät eivät keskustele keskenään. Väki meillä ammattilaispuolella käy vähiin, ja työmme helpottamiseen on saatava järjestelmä, jonka toimivuus toisen kanssa ei ole purkkaviritelmien varassa. Kuinka purkka poistetaan järjestelmien rattaista, kuinka maakuntiemme ammattilaisille rakennetaan tietojärjestelmä, joka on turvallinen, toimiva, eikä kaadu viikoittain/päivittäin/liian usein. Tämä on ainakin edellä mainittujen neljän maakunnan seuraava ja hyvin pikaisesti ratkaistava ongelma.
Kolmas suurien organisaatioiden haaste on taas pelisääntöasiaa. Maakunnan kaikkien työntekijöiden on saman työnantajan alaisuudessa oltava tasa-arvoisia. Edessä on palkkojen harmonisaatio, ja yhteisten sääntöjen ja sopimusten läpikäynti, jotta sote-ammattilaisilla on maakunnassa hyvä olla kaikissa työpisteissä.
Näistä kaikista päättää tammikuussa valittavat maakuntavaltuustot. Kaikkien maakuntien suurin voimavara, menestyksen avain on hyvinvoiva, motivoitunut työntekijä, joka asiantuntemuksellaan auttaa meistä jokaista.
Kati Jetsu
Tehyn hallituksen jäsen
Keski-Suomen vasemmistonaisten puhenainen
Varapääluottamusmies, aluevaaliehdokas