Opiskeluaikana tuli kerran vuodessa kutsu YTHS:n hammastarkistukseen. Valmistumisen jälkeen en ole moisessa käynyt, mutta siitä on jo sen verran aikaa, että aloin huolestua purukalustoni hyvinvoinnista. En saanut kaupungilta hoitoa vaan palvelusetelin. Nyt voin kätevästi itse valita ”palveluntuottajan” eli siis hammaslääkärin.

Setelin mukana on neljäsivuinen ohje setelin käyttöön, joka pitäisi tässä lapsenhoidon ohessa omaksua ennen kuin pääsen valitsemaan lääkäriä.

Seteli kattaa osan hoidosta, mutta omavastuuosuus riippuu palveluntuottajahammaslääkäristä. Saan siis valita hinnan, sijainnin ja pärstäkertoimen perusteella minulle sopivan lääkärin. Ensimmäinen ajatus on ahdistava. Eikö tätä hintavertailua voisi tehdä keskitetysti ilman, että jokainen hampaiden omistaja alkaa itse tutkimaan juurihoitojen omavastuita?

Papereissa on onneksi ohjeet vertailun ja valinnan tekemiseen – 14-kohtaiset ohjeet. Kaupungilla on oma verkkopalvelu tätä asiaa varten.

Hammaslääkärin varaamiseen menee varmasti enemmän aikaa kuin siellä olemiseen. Kuinka moni jättää reikänsä paikkaamatta tämän esteradan takia?

Klo 09.17 aloitan Parasta palvelua -sivustolla ohjeiden mukaan. Ohjeiden kohdassa 4 sivusto ja ohjeet ovat ristiriidassa. Onneksi olen opiskellut yliopistolla sekä tietojenkäsittelytiedettä että tekstianalyysia, joten pystyn sumplimaan eteenpäin. Pääsen vertailemaan hammaslääkäreitä.

Huomaan, että hakua voi rajata myös esimerkiksi kielen, esteettömyyden perusteella. Jos haluaisin palvelua viittomakielellä, olisi minulla 0 vaihtoehtoa. Jos toisin pyörätuolissa kehitysvammaisen lapsen, vaihtoehtoja Helsingissä olisi 2, molemmat aika kaukana meiltä. Minulle vaihtoehtoja pk-seudulla (tai Oulussa?) on 24. Ilmeisesti juuri sijainnin perusteella hakua ei voi rajata vaikka se olisi yksi keskeisimpiä kriteereitä.

Valitsen suomenkielisen palvelun aikuiselle niin, että odotusaika on korkeintaan 2 viikkoa. Siirryn vertailuun. En siirtynytkään. Miksi? Ahaa, pitää klikata ”Valitse kaikki”. Se olisi näköjään lukenut ohjeissakin. Sitten siirryn vertailuun.

Saan pitkän taulukon hammaslääkäreistä ja heidän hinnoistaan. Omavastuuosuus on välillä 33-47€. Mutta jos joudutaan esimerkiksi juurihoitoon, minkä palveluseteli myös ”kattaa” eli vähentää 30€ sen hinnasta, pitää omavastuut maksaa uudelleen.

Halvimmat hinnat ovat KotiHammas-nimisen firman lääkäreillä, jotka toimivat Tikkurilassa ja Munkkiniemessä. Kalleimmat ovat isolla listalla firmoja.
Mutta jatkohoidon hintoja vertailusta ei näe. Ovela lääkäri laittaa tietysti perustarkastuksen hinnan alhaiseksi ja tekee voittonsa näkymättömiin jäävistä jatkohoidoista. Käytännössä hintavertailu on siis täysin merkityksetöntä tämän työkalun avulla.

Laadun perusteella ei voi vertailla vaikka jokaisen lääkärin kohdalla on asiakastyytyväisyyskyselyiden yhteenvetona hymiö. Halvin on saanut yleisarvosanan ”hyvä” ja iloisen hymiön. Lähempi tarkastelu paljastaa, että hän on kuitenkin saanut huonon arvosanan kohdissa ”Minulle jäi tunne, että minusta välitettiin kokonaisvaltaisesti”, ”Palvelu oli hyödyllistä” ja ”Palvelu oli niin hyvää, että voin suositella sitä”. Hän onkin siis huono!

Tässä vaiheessa tajuan jo, että jossain vaiheessa turhaudun ja valitsen kiukkuisena jonkun randomilla. Yritän silti vielä.

Seuraava tyyppi on saanut kaikista kysymyksistä useilta eri vastaajilta 5/5. Siis ei yhtään kohtaa alle täydellisen. Hän on varmaan hakkeroinut systeemin. Erityisen epäilyttävää on, että hän on kirjoittanut etunimensä pienellä alkukirjaimella.

Entä sitten sijainti? Lähimmät ovat Oulunkylässä ja Tikkurilassa. Noh. Osoitteet voi kätevästi laittaa aakkosjärjestykseen, mutta ei esimerkiksi postinumerojärjestykseen. Tiksissä on huono ja Ogelissa kallis. Keskustaanko tästä on mentävä?

Kampista löytyy kohtuuhintainen (eli ehkä ei kuppaa purjevenerahojaan jatkohoidoilla?) hammaslääkäri, joka on saanut uskottavat laatupisteet 4.4/5. Pitäisi jo ryhtyä töihin, joten otan sen.

Eiku. Klikkaan nimeä, mutta saan vain selostuksen hänen kielitaidostaan ja esteettömyydestään. Takaisin ohjeisiin. ”Lopuksi valitse haluamasi hammaslääkäri ja varaa vastaanottoaika.” No kiitti hei! Miten? Siis eikö se tapahdukaan tällä järjestelmällä? Pitääkö tämän lisäksi vielä soittaa johonkin ajanvaraukseen?

Kello on 09.55, kun joudun keskeyttämään valinnanvapauden lähteäkseni töihin. Pääsen jatkamaan 13.44.

Menen siis yksityisen lääkäriaseman nettisivujen hammasosioon. Siellä on kuvapankkikuva leveästi hymyilevästä ihmisryhmästä, joilla on valkoiset hampaat. Klikkaan ajanvarausta. Huomaan unohtaneeni valitsemani lääkärin nimen. Sukunimi oli ehkä saksalainen tai hollantilainen. Onnistun löytämään sen.

Systeemi tarjoaa aikaa huomenna, mutta se on ”Yksityisasiakkaiden vapaa aika”. Olenko minä sellainen? Kas, ajanvarausvalintojen yläpuolelta voi valita myös ”Palveluseteliaikojen ajanvarauksen”. No valitaan.

Nyt voin valita ”Palveluseteli: Lohkeaman paikkaus” tai ”Palveluseteli: Muu hoito”. En mielestäni tarvitse hoitoa vaan tarkastuksen, mutta ainakaan lohkeamiani ei tarvitse paikata. Valitsen siis muun hoidon. Nyt tarjolla ei enää olekaan hollantilaista 4.4/5-lääkäriä vaan se huijaava 5/5, joka ei osaa kirjoittaa omaa nimeään! Mihin hollantilainen hävisi? Vaikka miten klikkaan, tarjolla on vain pienellä kirjoitettu palautteenväärentäjä. Varmaan valehammaslääkäri. Oliko kaikki tämä vaiva turhan takia? Minulle luvattiin jo hollantilainen!

Hän siellä puukengissään kotoisasti lampsii ja tervehtii asiakkaitaan hassulla korostuksellaan samalla sukien pulisonkejaan. Seinällä on kuvia tuulimyllyistä ja ikkunalaudalla tulppaaneja. Kaikki potilaat vitsailevat haluavansa puudutuksen ”coffee shop -tyyliin”, mistä alankomaalainen muka loukkaantuu. Sitten hän taas hymyilee. Miksen pääse hänen luokseen?

Ei, tämä ei käy. Jos minulle on luvattu Parasta palvelua, niin en mene minkään valelääkärin luo. Joka sitä paitsi toimii ihan väärässä paikassa.

Nyt on kirjauduttava uudestaan, että pääsen näkemään hollantilaisen ja hänen firmansa tiedot. Klik klik. Siirry vertailuun. Mitään ei tapahtu. Ai niin, valitse kaikki. Siirry vertailuun. Nyt löydän taas leppoisan hollantilaisen.

Soitan firman varausnumeroon. Sieltä luvataan soittaa takaisin noin varttia vaille kolme. Kello on nyt 14.03. Minulla on siis neljäkymmentä minuuttia työaikaa ennen kuin pitää palata tämän pariin.

Puoli kolmelta minulle soitetaan. Saan ajan hollantilaiselle, mutta hän ei kuulemma otakaan enää asiakkaita Kampissa vaan ainoastaan Tilkassa. Minulla on tiistaina asiaa Meilahteen, joten buukkaan ajan sinne.

Tällainen noin tunnin rumba on siis varata hammaslääkäriaika palvelusetelillä potilaan valinnanvapautta käyttäen. Pakko kyllä ihmetellä, millä ihmeen logiikalla tämä on jotenkin toivottava asiaintila, jota pitäisi vielä lisätä Suomen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Onko kokoomuslaisilla liikaa vapaa-aikaa, kun kaipaavat tällaista hajautettua pakkovalintaa? Pitäisikö heille ostaa vaikka sulkapallomailat tai ristikkolehti, ettei heidän tarvi kaikkien suomalaisten aikaa tuhlata?

*

Mike Pohjola
Kuva: David Shankbone (CC)