Helsingin kaupunginvaltuusto päättää kokouksessaan keskiviikkona 24.11 Sörnäistentunnelin kohtalosta. Tunneli, jonka kokonaispituus on 1,6 kilometriä, on suunniteltu yhdistävän Hermannin rantatien ja Sörnäisten rantatien. Tunneli menisi suunnitelmien mukaan Helsingin kaupungin vaarallisimman paikan alta (Tukkutorin pakastamon) ja on arvioitu maksavan kokonaisuudessaan 180 miljoonaa investointina sekä toteutuessaan 2 miljoonaa euroa vuodessa kaupungin käyttömenoista. Tämä suurhanke on jaettu kahteen osaan ja keskiviikkona valtuusto päättää vasta ensimmäisestä vaiheesta. Tässä vaiheessa päätös liittyy Hermannin rantatielle osoitettavasta tunnelin pohjoisesta ’suuaukosta’, jonka hintalappu on 50 miljoonaa euroa.
Sörnäistentunneli -hanke on ymmärrettävästi ollut ympäristöliikkeen hampaissa koska se paitsi uhkaa katkaista Hermannin rantatien pohjoisosan yli menevän ”vihersormen” on se myös kuin suoraan Smith-Polvisen liikennesuunnitelmaraamatusta (jossa ajatuksena oli apinoida Yhdysvaltojen autoistumisen hurmosta), mutta suurelle yleisölle ei ole tarpeeksi alleviivattu hankkeen taloudellisen järjettömyyden suuruusluokkaa. Hankkeen hyöty-kustannusarvio on parhaimmillaan 0,63 kun kannattavuusraja julkiselle hankkeelle on 1. Jos kaupunki samaan aikaan (tai tulevaisuudessa) toteuttaa ”autoilua sujuvoittavia” (ruuhkia vähentäviä) toimenpiteitä kuten joukkoliikenteen lipunhintojen alentamista, ruuhkamaksuja tai muita tiemaksuja yms. tippuu Sörnäistentunnelin hyöty-kustannusarvio suunnilleen Helsingin historian kannattamattomimmaksi julkiseksi hankkeeksi.
Hanketta kaupunginhallituksessa kannattaneet apulaiskaupunginjohtaja Razmyar (SDP), Kokoomus, Persut ja RKP ovat nähtävästi nyt isosti jättämässä taakseen jokaisen päättäjän persettä turvaavan ”perälauta-toteamuksen”; ”Ainakin hanke oli taloudellisesti kannattava”. Sörnäistentunneli kun ei ole taloudellisesti kannattava missään skenaariossa.
Riippuu hankkeen kannattajista haluavatko he päällensä taloudellisesti epäviisaan toimintakulttuurin viitan. Sörnäistentunnelin puolesta äänestäminen on erityisen tyhmää kun ymmärtää mistä ollaan tässä vaiheessa päättämässä. Tulee olemaan todennäköistä, että koko hanke jää toteuttamatta juuri taloudellisen kannattamattomuuden takia ja hankkeen takana lymyävän Smith-Polvinen aatoksen väistyttyä laajemmasta tulevaisuussuunnittelusta. Tämä ei kuitenkaan estä kaupunginvaltuustoa päättämästä osoittaa 50 miljoonaa euroa suuaukon rakentamiseen Hermannin rantatielle. Tämä 50 miljoonan ”hyöty” liippaa silloin nollan ympärillä.
JOS kaupunginvaltuusto sattuisi keskiviikkona tekemään elämänsä virheen niin se myös, kuten isoimmat virheet yleensä, saisi elää tämän kanssa vielä pitkään. Tunnelin taloudellinen älyttömyys nousisi viimeistään keskusteluun jälleen ennen seuraavia kuntavaaleja kun hankkeen toisesta vaiheesta tulee päättää. En malta odottaa niitä värikkäitä poliittisia spinnauksia, jotka sisältävät pakollisena lauseen ”olemme käyttäneet jo 50 miljoonaa tähän kannattamattomaan hankkeeseen, joten tarvitsemme 130 miljoonaa lisää!”.
Koska olen kyseisestä aiheesta puhunut jo tovin, haluan samalla ampua siivet yleisimmiltä vasta-argumenteilta, jotka kyseisen hankkeen ympärillä pyörii. Esimerkiksi vertailu Kruununsillat -hankeeseen ontuu pahasti. Kruununsiltojen hyöty-kustannusarvio on erittäin huono (kuitenkin parempi kuin Sörnäisten tunnelin jos ruuhkia vähentävät toimet toteutetaan), mutta se on sitä vain laskettaessa hankkeen kannattavuutta ilman siltojen tuomia suoria hyötyjä (Kruunuvuorenrannan joukkoliikenne ja asuttaminen) ja kaupunginvaltuusto myös ymmärsi hankkeen taloudelliset speksit hyväksyessään hankkeen lähes yksimielisesti (vain KD, Persut ja SKP halusi hylätä hankkeen). Mistä tiedän tämän varmaksi? Paitsi, että seuraan kunnallispolitiikka olin myös paikalla äänestämässä asiasta.
Toinen näkyvä vasta-argumentti on alueen alustavat suunnittelmat ja niiden toteuttamismahdollisuudet ilman Sörnäistentunnelia; Miten käy Jokeri-Nollan ja Suvilahden festarikujan? Molemmat ovat toteutettavissa ilman tunnelia. Suunnitelmat sisältävät tunnelin vain siksi koska sille on ollut alueella rasitevaraus (pakko sisällyttää). Samalla olisi raikasta myös keskustella nämä hankkeet lopulliseen muotoonsa ennen niiden kyseenalaista käyttämistä Sörnäistentunnelin ”tueksi” ja saada lopulta yhteinen vastaus siihen onko järkevää rakentaa spåraraiteita metroraiteiden viereen (ei yleisesti ole).
Arvoisa Helsingin kaupunginvaltuusto, älkää käyttäkö 50 miljoonaa euroa yhteisiä rahojamme Sörnäistentunnelin pohjoisosan rakentamiseen. Siitä tulee aivan liian kallis monumentti järjettömyydelle.