Venäjällä hyväksyttiin 9.4.2013 (alustavasti) laki, jonka mukaan uskonnon loukkaaminen rinnastetaan rikokseksi. Samaan aikaan ortodoksikirkon päämies, patriarkka Kirill tuomitsi feminismin ”erittäin vaaralliseksi ilmiöksi” Venäjällä, koska se tarjoaa naisille ”vapauden illuusion”.
Patriarkka , siviilinimeltään Vladimir Gundjajev, tunnetaan sympatioistaan presidentti Vladimir Putininiin ja antipatioistaan naisliikkeeseen. Hän on myös Kremlin ”moraalipolitiikkan” näkyvä takapiru. Huhtikuun alussa hän julisti:
”Mies suuntautuu ulospäin. Hänen pitää käydä töissä, tehdä rahaa. Sen sijaan naisen on keskityttävä lapsiin ja kotiin. Jos naisen erittäin tärkeä rooli tuhotaan, seurauksena kaikki tuhoutuu – perhe ja kotimaa…”
Patriarkka Kirill tuli julkisuuteen myös melko tarkalleen vuosi sitten kun hän vaati Pussy Riot -performanssiryhmän naisille rangaistusta moskovalaisessa kirkossa tehdystä Putin-vastaisesta esiintymisestä ja niin sanotusta ”punkrukouksesta”. Kolme ryhmän jäsentä pidätettiin helmikuussa 2012 ja heidät tuomittiin 2 vuodeksi vankeuteen uskonnonvastaisesta huliganismista elokuussa 2012.
Patriarkka mainittiin myös Pussy Riotin performanssissa. Punkkarit lauloivat Kirillin uskovan Putiniin, mutta toivoivat, että hänen pitäisi mieluummin uskoa Jumalaan. Kirillistä he käyttävät tekstissään patriarkan siviilisukunimen diminutiivia – ”Gundjaita”, mikä oli tuomarien mielestä rienausta sekin…
Punkrukous vapauden puolesta
Pussy Riot! Punkrukous vapauden puolesta -tekstikokoelma ilmestyi vuoden 2013 alussa suomeksi. Sen tekstit on käännetty sekä englannista että venäjästä. Kirjan toimittajaa ei ole mainittu, mutta suomentaja on Kirsi Luoma. Pussy Riot! -esipuheen on laatinut amerikkalainen feministi Amy Scholder ja useiden tekstien takana lienee kansainvälinen Feminist Press. Se on julkaissut 2012 lukuisia venäläisen performanssiryhmän artikkeleita ja lausuntoja englanniksi.
Kuuluisa punkrukous Kristus Vapahtajan Katedraalissa Moskovassa (21.2.2012) kesti 40 sekunttia eikä sen teksti suomeksi kuulosta erityisen vallankumoukselliselta, rienaavalta toki:
”Jumalanäiti, Pyhä Neitsyt, häädä Putin
Häädä Putin, häädä Putin!
…
Jumalanäiti, Pyhä Neitsyt, ala feministiksi
…
Paska, paska, pyhä paska!
…
Patriarkka Gundjai uskoo Putiniin
Paskapää, uskoisi ennemmin Jumalaan
Neitsyt Marian vyö ei korvaa mielenosoituksia
Pyhä Neitsyt on kanssamme kaduilla!
…
Maaliskuussa 2012 Pussy Riot -ryhmän jäsenet antoivat julkilausuman, jonka mukaan performanssi kirkossa oli tarkoituksellinen ”poliittinen ele, joka kritisoi Putinin hallinnon ja Venäjän ortodoksisen kirkon sulautumista yhteen”. Venäläisessä (virallisessa) julkisuudessa tämä kritiikki on jäänyt lähes näkymättömiin. Eräissä todistajalausunnoissa performanssiryhmän kolmikon, nuorten naisten (Marija, Nadezhda ja Jekaterina), katsottiin toimineen ”riivaajan vallassa” ja olleen siis Saatanan, ei Jumalan palveluksessa.
Pussy Riot! -kokoelman tekstit koostuvat kolmikon kirjeistä vankeusaikana, oikeudenkäyntipuheenvuoroista, julistuksista ja runoista. Kirjeiden joukkoon kuuluvat muun muassa vetoomukset patriarkka Kirillille sekä silloiselle presidentille, Medvedeville. Ne todistavat vakaumuksesta ja valmiudesta ottaa myös vastuu teosta kirkon alttarilla. Asianajaja Nikolai Polozovin loppulausunto niittaa yhteen perusasiat. Hän vetoaa kansalaisvapauksiin ja Venäjän lakeihin ja toteaa naiskolmikon syyttömäksi. Polozov pitää nimenomaan Putin-kritiikkiä todellisena syynä nuorten naisten koviin tuomioihin.
Pussy Riot! -runot ja mietteet ovat, ainakin tämän kokoelman mukaan, usein lapsenmielisen hauskoja ja feministisen kärkkäitä. Siksipä monet kansainväliset naisryhmät ovat ottaneet tapauksen johdosta kantaa Venäjän sananvapauteen. Kirjaan on liitetty muun muassa Yoko Onon, Justin Bondin ja Eileen Mylesin tervehdykset. Paras kokoelman runo – ”Me olemme Pussy Riot” – kuuluu kuitenkin amerikkalaiselle performanssitaiteilijalle, Karen Finleylle. Ohessa otteita siitä:
Neitsyt Maria on Pussy Riot
Ilmestyksineen
Jumalattaren poika syntyi hänen mirristään
Eeva, ensimmäinen nainen, on ehta Pussy Riot
…
Kleopatra on Pussy Riot
…
Orleansin Neitsyt kuulee ääniä
…
Kuulostaa Pussy Riotilta, jos mikä
…
Frida Kahlo
Hänen häpeämätön luovuutensa
…
Gertrude Stein
Mirri on mirri on mellakka
…
Josephine Baker on Pussy Riot
Tanssi banaanihameessa Pariisissa
Ettäs kehtasi !
…
Wirginia Woolf kirjaa kaiken
Sanoo niin kuin asia on tai ei ole
Joskus Pussy Riot toimii niin
…
Georgia O ´Keeffe maalasi mirriä
Vailla vertaa
Terälehtiämme ja kaariamme
Elinvoimaa meissä
Mirriluontomme ydintä
…
Ehkäpä Pussy Riotin kolmikolla on vielä matkaa yllä mainittuihin naisiin – heidän luovaan ja taiteelliseen toimintaansa (?), mutta ryhmän ympärillä reilun vuoden jatkunut häly ja korostetun ”putinilainen näytösoikeudenkäynti” on saanut monet miettimään suhtautumistaan Venäjän vallanpitäjiin. Siksikin Pussy Riot! Punkrukous vapauden puolesta on tärkeä kirja. Se sisältää paitsi omintakeista punkrunoutta, myös vakavanhauskaa yhteiskuntakritiikkiä.
Öisinajattelija