Suomessa on nähty 2000-luvulla kovin vähän uutta venäläistä elokuvaa. Onneksi muutamia onnistuneita TV-sarjoja on sentään ollut tarjolla.

 

Suojasää

 

12-osainen ”Suojasää” (Ottepel, 2013, ohj. Valeri Todorovski) pyörii maanantai-iltaisin Teema-kanavalla vielä monta viikkoa. Sitä on verrattu (turhaanko?) amerikkalaiseen ”Mad Men” -sarjaan ja se oli pari vuotta sitten suursuosiossa Venäjällä. Myös kriitikot ihastuivat ja kehuivat.

 

Suojasää kertoo siitä kulttuuriliberalismin ajasta, lähinnä vuodesta 1961, joka vallitsi Neuvostoliitossa Stalinin kuoleman (1953) jälkeen ja erityisesti vuosina 1956-65/68. Tuolloin monet pöytälaatikkoon kätketyt käsikirjoitukset muuttuivat kirjoiksi tai elokuviksi. Ohjaajista esimerkiksi Andrei Tarkovski, Andrei Kontsalovski, Aleksei German, Vasili Shukshin, Marlen Hutsijev, Alelsandr Askoldov, Sergei Paradzhanov, Kira Muratova ja muutamat muut tekivät upeita elokuvia, joista tosin monet hyllytettiin nopeasti. Elämä oli silti vapaampaa ja ns. rautaesirippu tuntui murtuneen. Suojasää oli kuitenkin ohi viimeistään Tsekkoslovakian miehitysvuonna 1968, jolloin ”brezhneviläinen” dogmatismi ja byrokratia iskivät täydellä teholla kulttuurielämään.

 

Valeri Todorovskin ohjaama Suojasää kertoo elokuvanteosta ja elokuvatyöntekijöistä Mosfilmin studiolla 1960-luvun alussa. Se valottaa myös ihmissuhteita, rakastumisia, elokuvanteon byrokratiaa ja juonitteluja. Sarja on ammattitaidolla tehty ajankuva; toki tyylitelty ja tyypitelty hieman liiankin koristeelliseksi henkilöhahmojen ja Moskovan arjen suhteen. Miehet ovat korostetusti miehiä ja naiset naisellisia naisia. Sukupuoliroolit ovat selvät: naiset liikkuvat kameran edessä näyttelijöinä tai avustavana studiohenkilökuntana, miehet päättävät ja tekevät taidetta! Naisen tehtävä on myös keimailla, viihdyttää, uhrautua ja palvella – aivan kuten Hollywood-elokuvissakin.

Silti suosittelen Suojasäätä. Se avaa Neuvostoliiton historian erästä poikkeuksellista aikakautta ja antaa kuvaa myös elokuvanteon monimutkaisista vaiheista. Sitä paitsi pääosan näyttelijä Jevgeni Tsyganov tekee hienon roolin häilyväisenä naistenmiehenä ja juonittelevana kuvaajana. Tsyganov muistetaan myös roolistaan sarjassa ”Arbatin lapset”.

 

Kino Lokakuu 2017

 

Kino Lokakuu on elokuvatapahtuma, joka kiertää tänä vuonna Suomea jo 10. kertaa. Isoin ja laadukkain sarja venäläiselokuvia esitetään aina Helsingissä, nykyisin jo helmikuussa (14-19. helmikuuta, Andorra). Muutamat elokuvalliset helmet kiertävät sitten ympäri Suomea Suomi-Venäjä-Seuran ja muidenkin tahojen järjestämissä elokuvaesityksissä. Kino Lokakuun Primus motor on Suomi-Venäjä-Seuran kulttuurisihteeri Merja Jokela, joka on tehnyt tapahtumasta näkyvän ja merkittävän.

 

Helsingin esityksissä (ks. ohjelma alempana) vierailee aina tunnettuja ohjaajia, käsikirjoittajia, tuottajia tai näyttelijöitä. Tällä kertaa mukana on mm. ”Proshkinin dynastia”, Aleksandr-isä ja Andrei-poika uusine elokuvineen. Kino Lokakuun avaa (14. helmikuuta, klo 18.00) Aleksandr Proshkinin hieno ohjaus 30 vuoden takaa – Vuoden 1953 kylmä kesä. Se liittyy tavallaan em. suojasää-tematiikkaan kertoen niistä monimutkaisista ja julmistakin tapahtumista, jotka seurasivat Stalinin kuolemaa.

 

Mutta: Kino Lokakuun keskiössä ovat myös naisohjaajat tekijöinä (erotuksena ”Suojasää”-televisiosarjan naisista!). Juuri naiset ovat tehneet Venäjällä viime vuosina loistavia dokumentteja ja vaihtoehtoisia fiktioita kipeistäkin aiheista. Niissä naisnäkökulma ja naisen silmä kameran takana näkyy ja kuuluu. Mainitsen tässä yhteydessä vain pari Kino Lokakuun uutta helmeä: Natalia Kudrjashovan Pioneerisankarit ja Zosja Rodkevitshin Ystäväni Boris Nemtsov. Naisnäkökulma venäläisessä elokuvassa on myös eräs keskustelun aihe. Paikalla lauantain (18.helmikuuta, klo 18.30) keskustelussa on mukana mm. monta palkintoa voittanut ohjaaja-kouluttaja Marina Razbezhkina.

Öisinajattelija

 

X Kino Lokakuu, ohjelma: 14.-19.2.2017
Kulttuurikompleksi Andorra, Eerikinkatu 11, Helsinki

Tiistai 14.2.
18.00 Avajaiset: Vuoden 1953 kylmä kesä, Aleksandr Proshkin (1h 42 min)
Suomenkielinen tekstitys!
Vieraana Aleksandr Proshkin

Keskiviikko 15.2.
16.30 Expiation (Iskuplenie, Sovitus) Aleksandr Proshkin (1h 51 min)
19.00 Orlean, Andrei Proshkin 1h 50 min
Elokuvaesitysten jälkeen isän ja pojan keskustelu elokuvan teosta.
Vieraina Aleksandr Proshkin ja Andrei Proshkin.
Keskustelun vetää Pentti Stranius

Torstai 16.2.
17.00 Puskar (Pesä, udmurtiankielinen elokuva), Konstantin Lozhkin ja Sergei Nagovitsyn (1h 16 min)
Paikalla elokuvan suomentaja Simo Kantele
Suomenkielinen tekstitys!
19.00 Ananas, Vladimir Rudak (1 h 38 min)

Perjantai 17.2.
17.00 The home for rent with all inconveniences (Sdajotsia dom so vsemi neudobstvami, Annetaan vuokralle talo kaikilla epämukavuuksilla), Vera Storozheva (1h 31 min)
19.30 St. Peterburg. A selfie. (Peterburg. Tolko po ljubvi, Pietari. Vain rakkaudella) 1 h 51 min

Lauantai 18.2.
13.00 Pioneer Heroes (Pionery geroi, Pioneerisankarit), Natalia Kudrjashova, 1h 56 min
15.30 Dokumentti Eight (Vosem, Kahdeksan), Marko Vuorinen, 55 min.
17.00 Dokumentti, My friend, Boris Nemtsov (Ystäväni Boris Nemtsov), Zosja Rodkevitsh, 1 h 12 min
18.30 Keskustelu ”Naisnäkökulma venäläisessä elokuvassa”: Elokuvaohjaaja/-kouluttaja Marina Razbezhkina, Liza Antonova, Natalia Kudrjashova, Marko Vuorinen
21.00 Kino Lokakuu -klubi
DJ HEM
Trubaduuri Tomi Leppänen
Rock-yhtye FILM Pietarista!

Sunnuntai 19.2.
13.00 Teli and Toli, (Teli ja Toli) Aleksandr Amirov (1h 17 min)
15.00 Paradise (Paratiisi, Rai), Andrei Kontshalovski (2 h 11 min)