Jääkaappi lopetti toimimisen. Ei ihan tavallinen, vaan kaasujääkaappi. Sellaisia käytetään kesämökeillä, kun sähkölinjat ovat aivan liian kaukana.
Lähdin seikkailemaan netissä. Näinhän nykyään tehdään kauppaa. Ei tarvitse rampata myymälästä toiseen kyselemässä tarjouksia ja sopivia malleja. Kätevää. Vai onkohan niin sittenkään?
Sopiva kaappi löytyi pian. Sähköisten lomakkeiden täyttely oli yksinkertaista. Pistin tilauksen sisään. Ostaminen oli tehty helpoksi. Sen jälkeen vaikeudet sitten alkoivatkin.
Toimitus jostain Suomesta Vantaalle toteutui luvatun mukaisesti, alle viikossa.
Kannoimme kaapin vävypojan farmari-autoon, ja lähdimme kohti iloista Itä-Suomea.
Mökillä nostimme tehtaan kääreissä vielä olevan jääkaapin kuistille. Purimme pakkaukset.
Paljastui kiiltävä uusi jääkaappi, mutta – voihan PERKELE – termostaatin säätönappula retkotti melkein irtonaisena , eikä tietenkään toiminut.
Soitin paikalliselle monttöörille. Hänelle merkki oli tuntematon. Monttööri sanoi keskittyvänsä niihin kaasukaappeihin, joihin hänellä on valtuutus. Jos hän rupeaa ropeloimaan meidän kaappiamme, me myös menetämme takuuoikeutemme.
Soitin myyjäliikkeeseen. Vastaus-automaatti kertoi että puheluni on tärkeä, mutta heillä on ruuhkaa. Pyysivät ottamaan yhteyttä verkkosivujen kautta.
Tein näin. Kerroin ongelman. Lähetin kuvat. Odotin päivän, odotin kaksi. Mitään ei tapahtunut. Tietenkin sattui vielä olemaan poikkeuksellisen kuuma kesä. Kala alkoi haista jo pyyntipäivänä, maito muuttui piimäksi, voi oli vellinä. Joimme lämpimät kaljat suruumme.
Yritin uudelleen suoraa yhteyttä myyjään. Puheluni oli edelleen tärkeä, ja myyjän kiire jatkui. Tuntui, kuin olisin puhunut betoniseinälle. Tartuin uudelleen kaapin käyttöohjeeseen. Ohjeessa kehotettiin vian ilmetessä ottamaan yhteys valtuutettuun huoltoon. Huollon nimeä tai osoitetta ei siitä löytynyt eikä nettiosoitettakaan.
Soitin maahantuojalle. Yllätys, yllätys -ihan oikea ihminen vastasi. Kysyin .jääkaappimallin valtuutettua huoltoa. Maahantuoja ei tiennyt. .Uskomatonta!!!
Reklamoin kaupan. Soitin rahoitusyhtiöön, jolta olin saanut laskun. Ilmoitin, etten maksa laskua ennen kuin kaappi on korjattu. Eräpäivää lykättiin pari viikkoa.
Myyjäyhtiön nauhoitettu monologi oli entisellään, ruuhkaa ja kiirettä. Kiroilin itsekseni. Tunnetulla tavalla se antoi uutta pontta taisteluuni. Minua ei kuseteta. Soitin ystävälleni, joka tuntee etäkaupan kiemurat. Hän kehotti peruuttamaan kaupan. Tällaisessa tapauksessa sen voi tehdä 14 vuorokauden kuluessa tuotteen luovutuksesta. Aikaa oli kulunut 13 päivää, mutta kaikki oli vielä mahdollista. Peruutin kaupan.
Sitten alkoi tapahtua. Myyjä tiedusteli, mistä kaappi olisi noudettavissa. He hoitavat kaapin kyllä kuntoon. Peruutin kaupan peruutuksen. Annoin mökkiosoitteen Kerimäellä. Ilmoitin (ja painotin), että kaappi on toimitettava samaan paikkaan takaisin. Kirjoitin palautusosoitteen paksulla tussilla ja isoilla kirjaimilla kaapin kääreeseen. Kaappi noudettiin.
Viikon kuluttua kuljetusliikkeen kuski soitti, ja kysyi, onko ketään kotona? He ovat pian kaapin kanssa Vantaalla. Hillitsin itseni . Sanoin, että toimitusosoitteeksi on selkokielisesti ja selkokirjallisesti ilmoitettu Kerimäki Itä-Suomessa. Rauhallinen kuski ei hermostunut, vaan totesi, että hän palauttaa kaapin jakelukeskukseen jossain keskisuomessa, ja sieltä se sitten toimitetaan annettuun osoitteeseen.
Hallelujaa! Tapahtui ihme: kaappi tuli Kerimäelle oikeaan osoitteeseen. Toinen ihme: se oli korjattu ja toimi.
Koko prosessi kesti liki kuukauden…
Mitä opin : osta oikeasta kaupasta, ja paikallisesta kaupasta. . Sovi kaikesta myyjäksi kutsutun ihmisen kanssa ja paina nimi mieleen. Älä maksa laskua, ennen kuin olet varmistanut laitteen toimivuuden
Otto Favén
ps. arvatkaapa, julkaistiinko kommenttiani palvelun tasosta koskaan myyjän palautesivuilla…..