Otsikko ei mene kovin paljon vikaan, kun seuraa maailman kehitystä. Korruptio luikertelee joka paikkaan – sitä on Euroopan Unionissa, Yhdistyneissä kansakunnissa, eri avustus- ja yleishyödyllisissä säätiöissä.
Korruptio tunkeutuu aseteollisuuteen – sotia täytyy olla, että asetuotanto toimii täydellä teholla.
Eräs hyvä ystäväni kirjoitti: Korruptio nakertaa demokratiaa sisältäpäin. Tuo on hyvin sanottu! Me luotamme oikeusvaltioperiaatteeseen, mutta se ei aina toimi. Jos joku jää kiinni, hän saattaa asemansa vuoksi saada naurettavan pienen rangaistuksen, ehkä pienet sakot, jotka eivät tälle henkilölle merkitse yhtään mitään.
Avustusjärjestöissä ja säätiöissä, jotka saavat valtion tukea, johdon palkkioiden pitäisi pysyä korkeintaan 5000 eurossa. Säätiölaki sanoo, että säätiöt saavat itse määrätä hallintonsa ja palkkionsa – se kyllä sopii – mutta ei silloin, jos järjestö nauttii yhteiskunnan verovaroin maksettua tukea. Muutenkin valtion tukea saavien järjestöjen kaikki rahaliikenne pitäisi olla täysin avointa ja läpinäkyvää. Jos joku testamenttaa rahansa avustusjärjestölle, hän tuskin haluaa rahoittaa sillä johdon palkkioita.
Hienosti tasavallan presidentti Sauli Niinistö vastasi presidentin kyselytunnilla kysymykseen suomalaisten arvoista. Hän piti rehellisyyttä tärkeimpänä arvona ja luottamusta siihen, että muutkin toimivat rehellisesti.
Opettajana toimiessani keskustelimme arvoista ja kokosimme meille tärkeitä arvoja. Sain melkein tapella, että sain rehellisyyden jonnekin kymmenenneksi – kaikki muut hienot nimitykset tulivat ensin. Ergonomiasta puhuttiin ja yhteisöllisyydestä. Avoimuus taisi sitten lopulta korvata rehellisyyden. Ehkä rehellisyyttä pidettiin niin itsestään selvänä, että sitä on edes turha mainita. Nykyaika osoittaa, että se on edelleen suomalaisille tärkeä arvo.
Perusopetuksen arvoperustassa löytyy lause: ”Arvokeskustelu oppilaiden kanssa ohjaa oppilaita tunnistamaan ja nimeämään kohtaamiaan arvoja ja arvostuksia sekä pohtimaan niitä myös kriittisesti. Oppilaita tuetaan rakentamaan omaa arvoperustaansa. Koulun ja kotien yhteinen arvopohdinta ja siihen perustuva yhteistyö luovat turvallisuutta ja edistävät oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.”* Sanaa rehellisyys ei tästä löydy, sen sijaan kyllä ”pyrkimys totuuteen”.
Koulu ei ole syypää nuorten pahoinvointiin. Koulu joutuu jo nykyään liikaa ottamaan kasvatusvastuuta, koska osalla vanhemmista on ote ja yhteys lapsiinsa kadonnut. Vanhemmat taistelevat sen kanssa, että lapset viettävät niin paljon aikaa addiktoivien, usein väkivaltaisten pelien kanssa. Lapsista tulee epäsosiaalisia ja heidän mielikuvitusmaailmansa täyttyy pelimaailmasta. Lapset usein lihovat, koska viettävät niin paljon aikaa koneen ääressä. Tämä saattaa johtaa masennukseen, mutta ei hätää – nyt on kehitetty peli masennuksen hoitoon.
Työelämän vaatimukset, epävarmuudet ja pätkätyöt imevät suomalaiset kuiviin. Vanhemmilla ei ole enää niitä voimavaroja, mitä lasten kasvatus nykyään vaatii. Monille vanhemmille pettymysten tuottaminen lapsille on hyvin vaikeaa. Lapset osaavat erittäin hyvin manipuloida vanhempiaan ja lisäksi vanhempien pitäisi olla samaa mieltä säännöistä, jos lasta rajoitetaan. Usein näin ei ole ja jos vanhemmat ovat vähänkään lepsuja, peli on menetetty.
Nuorena menehtynyt näytelmäkirjailija Reko Lundan sanoi aikanaan: ”Ahneus hajottaa lopulta ihmiset henkisesti”. Näytelmässä Kutsumattomia vieraita hänen roolihenkilöllään Kimblellä ”ei ole sisäsyntyistä moraalia. Kun jotakin tarjotaan, hän ei kykene asettamaan itselleen esteitä. Kimblen ajattelutapa on aika lähellä nykyihmisen maailmankuvaa. Hän elää kuin lakimoraalissa. Kaikkea saa tehdä, kunhan ei jää kiinni.”* Tuntuuko tutulta? Tämän Reko Lundan sanoi vuonna 2006.
Heidän sydämissään voisi tuntua pieni pistos, vaikka onkin joulu, jotka ovat rahaa väärin kahmineet.
Kaikille rauhallista, rehellistä joulua! Uusi vuosi tuokoon vanhemmille rohkeutta ja uskallusta puuttua lastensa ajankäyttöön – jos se on tarpeen.
*Ulkolinja, julkaistu 19.01.2019: Rauhanturvaajien seksiskandaali – Miksi YK ei ole saanut hyväksikäyttöä loppumaan?
*Ulkolinja, ”Miten tuhota valtio, joka on pohjattoman rikas?” Venezuelan tragedia 5 minuutissa
*Opetussuunnitelma, valtakunnallinen
*Kotiliesi, numero 6, 21.3.2006