Tutkija Timo Miettinen moittii tänään HS:ssa (29.12.2024) Eurooppaa ja erityisesti Saksaa Euroopan sairastumisesta – Euroopan tautiin.
Se ilmenee Miettinen mukaan saksalaisen parlamentaarikon oireellisessa diagnoosissa: ”Olemme aloittaneet kaksi maailmansotaa, emmekä halua aloittaa kolmatta.” Saksa yskii nyt: he eivät halua aloittaa kolmatta maailmansotaa. (1)
Mistä taudista on nyt kysymys? Miettisen diagnoosi on: ”Keep Europe great without USA” … ei enää kuten slogaani ennen Trumpia: ”Russia out, German down, USA in” vaan eurooppalainen koti osana Euraasiaa. Tämäkö on se tauti, josta Euroopan on parannuttava?
Miettisen diagnoosi on virheellinen. Kysymyksessä ei ole Saksan lievä köhä vaan Euroopan edistyksellinen perinteen keuhkokuume. Miksi?
Samaisessa HS:n numerossa todetaan YK:n väestöosaston ennustavan maapallon ”väkiluvun kasvavan vielä 50 tai 60 vuoden ajan. Väkiluku kasvaisi nykyisestä noin 8,2 miljardista 10,3 miljardiin ihmiseen arvioilta 2080-luvun puolivälissä”. Professori Mikko Myrskylä toteaakin tiukasti:
”Kysymyshän on pikemminkin siitä, miten me jaamme kaiken tämän, mitä maapallolla on.” (2)
Tästä on kysymys. Rajallisten luonnonvarantojen nykyjaon pitämisestä ennallaan pohjoisen lännen ohjauksessa, ei niiden tasa-arvoisesta ja oikeudenmukaisesta jakamisesta 10 miljardin ihmisen kesken.
Timo Miettinen ymmärtää tämän: ”Vihreää siirtymää olisi vauhditettava paitsi ilmaston myös turvallisuuden nimissä. Mitä nopeammin venäläisestä fossiilienergiasta irtaudutaan, sen parempi.” (1)
Ei ole siis kysymys siitä, että irtaannutaan kaikesta fossiilienergian käytöstä vaan että siirrytään käyttämään amerikkalaista 3-4 kertaa kalliimpaa nestekaasua, jonka säröttäminen on luonnolle erityisen tuhoisaa. Tämä on Miettiselle turvallisuus kysymys.
Kun 1980 -luvun ”kauppa, kauppa, kauppa” -rahapuhe ei onnistunut jakamaan luonnonvarantoja uudelleen, Yhdysvalloissa siirryttiin jo 1990 -luvulla ”valtio, valtio, valtio” -voimapolitiikkaan turvaamaan teknologisen murroksen vaatimien mitä moninaisimpien raaka-aineiden ja energian saatavuus ”edullisesti”. Tästä on kysymys myös Ukrainan sodassa. Sehän on tunnustettu Yhdysvalloissakin monen monta kertaa.
… mutta mitä Karl Marxin sanoikaan ”dogmeista”, jotka ”painavat vuorenraskaina elävien aivoja”, johonka Miettinenkin viittaa (1). Jotain aivan muuta kuin Miettinen antaa ymmärtää. Kas tässä:
”Ihmiset tekevät itse historiaansa, mutta he eivät tee sitä mielensä mukaan, he eivät tee sitä omavalintaisissa, vaan välittömästi olemassa olevissa, annetuissa ja perinnöksi jääneissä olosuhteissa. Kaikkien edesmenneiden sukupolvien perinteet painavat vuorenraskaina elävien aivoja. Ja juuri kun ihmiset näyttävät olevan suorittamassa kumousta olosuhteissa ja itsessään, luomassa jotakin sellaista, jota ei vielä koskaan ole ollut olemassa, juuri sellaisina vallankumouksellisen kriisin kausina he manaavat hätääntyneinä palvelukseensa menneisyyden henkiä, lainaavat niiden nimiä, taistelutunnuksia ja pukuja esittääkseen maailmanhistorian uutta näytöstä näissä kunnianarvoisissa vanhoissa valepuvuissa ja tällä lainakielellä.” (3, kurs. mvv)
Eurooppa on saanut keuhkokuumeen ”vallankumouksellista kriisistä”, siis taloudellisen, teknisen ja yhteiskunnallisen kehityksen siirtymistä takaisin maailman väestölliseen painopisteeseen – ”globaaliin etelään”, jossa on omaksuttu muutamassa vuosikymmenessä Valistuksen tekninen ja taloudellinen osaaminen – ja siten törmätty samoihin ekologisiin haasteisiin kuin täällä Euroopassakin. Eurooppalaisen perinteen dogmit ”painavat vuorenraskaina elävien aivoja” sielläkin.
Eurooppalaiset ”dogmit”? Vuosituhantinen tarina parilla sanalla: Se on platonismiin, kristinuskoon ja Valistukseen liittyvä ajatus universalismista, ajattomuudesta ja paikattomuudesta, jonka rahavälitteinen pääomittaminen (capitalization) asetti lähtökohdakseen, arvottaessaan tulevaisuuden rajattomat lupaukset rahamittaisesti nykyhetken vaatimuksiksi ”halvasta energiasta, raaka-aineista, työvoimasta ja ruuasta” (4), jotta investoinnit olisivat kannattava, voitollisia. Se on tarina kauppias-, teollisuus-, ja sittemmin finanssiporvariston noususta, joita kaikkia nyt horjuttaa pilvifeodalismin vaatimat ylettömät vuokrat mitä erilaisimpien nettialustojen käyttämisestä. (5)
Miettinen haluaa parantaa ”vallankumouksellisen kriisin”, jonka ajurina on nyt ekologinen realismi, ulkopoliittisen realismin keinoin – voimalla vastaan voima – tukeutuen romantisoituun kertomukseen Edistyksestä, joka on johtanut nykyiseen sekä kansojen kesken että kansakuntien sisällä vallitseviin täysin kestämättömään epäoikeudenmukaisuuteen ja epätasa-arvoon juuri pääomasuhteen ja pääomittamismekanismin kautta.
Siten Miettisen viittaama George Santayanan lausahdus että ”ne, jotka eivät muista historiaa, ovat tuomittuja toistamaan sitä” kertoo nyt juuri Euroopasta – kun murhenäytelmä on kääntynyt farssiksi, meille eurooppalaisille.
Euroopan ja pohjoisen lännen on tunnustettava ja tunnistettava ekologisen realismin määrittämä ”vallankumouksellinen kriisi” jos haluamme olla mukana edistämässä Euroopan edistyksellisen perinteen keskeisiä arvoja demokratiaa, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa. Nämä kaikki kolme on asetettava ekologisen realismin vaatimaan kehykseen, on siis siirryttävä Umwelt:stä Mittwelt:iin, globalisaatiosta planetarismiin (connaturality), siis ulkoisesta maasta ja ilmasta kotimaailmaan (All-ge-mein-heit) (6), libeaalidemokratiasta ekologiseen demokratiaan. Keuhkokuumeestakin voi parantua.
Viitteet
(1) Miettinen, T. 2024. Euroopasta on tullut museo, jossa jalot villit ovat näytteillä HS 29.12.2024
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010927841.html
(2) Emmi Tilvis 2024. Maapallon väestönkasvun ongelma on pitkälti jo ratkaistu, sanoo professori
STT 28. 12. HS 29.12.2023.
https://www.hs.fi/maailma/art-2000010930571.html
(3) Marx, K. 1852. Louis Bonaparten brumairekuun kahdeksastoista
https://www.marxists.org/suomi/marx-engels/1852/louis-bonaparten-brumairekuun-18/ch01.htm
(4) Patel, R., Moore, J, W. 2018. A History of the World in Seven Cheap Things: A Guide to Capitalism, Nature, and the Future of the Planet . Verso. Kindle Edition.
(5) Varoufakis, Y. 2023. Technofeudalism: What Killed Capitalism.Random House. Kindle Edition.
ks, myös
Volanen, M V. 2024 Pääomasuhde, ekologinen realismi ja Mêtis. KU blogi 28.12.2024
https://blogit.kansanuutiset.fi/volanen-vasemmalta/paaomasuhde-ekologinen-realismi-ja-metis/
(6) Michael Meyer-Abich, K. 1990. Aufstand für die Natur: Von der Umwelt zur Mitwelt. Perfect Paperback.
KUVA HS 29.12.2024 Sami Kero HS.