Harkitsetko vaikuttamista aloitteiden kautta?  –  Haluan tukea sinua jakamalla tietoni ja kokemukseni kampanjoinnista.

TAUSTANI ALOITTEIDEN PARISSA:

Olen ollut mukana 5 kansalaisaloitteessa 2 vuoden aikana, joista 4 sai tarvittavan allekirjoitusmäärän ja 3 huikean loppukirin voimin.  Olen ollut tekemässä 4 adressia, sekä 5 joukkorahoituskampanjaa.  

Kokemukseni tällä alueella alkaa olla melkoinen ja haluan nyt jakaa sinulle vinkkini – sillä KANSALAISVAIKUTTAMINEN ON HUIPPUTÄRKEÄÄ!!!  

Kuva: Adressi ihmiskaupan uhri Itohan Okundayen pakkopalauttamisen keskeyttämiseksi 3/2018, vas sisäministeri Kai Mykkänen, adressi johti vaatimuksen lisäksi myös lakialoitteeseen ja kesällä 2019 oleskelulupaan.

SISÄLLYSLUETTELO:

  • Kansalaisaloite vai adressi, aloitteen muoto

  • Näkyvyys nettisivu, facebook -sivu, -ryhmä

  • Whatsapp, fb-ketju tms sisäiseen kommunikaatioon

  • Paperinimet

  • Työryhmät

  • Alun puurtaminen on tärkeää

  • Loppukirin ajoitus ja taika

  • Ei tarvitse käännyttää ketään vaan löytää ne 50000 jo aloitteen takana olevaa

  • Innostaminen

  • Allekirjoittaja on supersankari

  • Aloitteen vastustajat

TIEDOTTEET, JULKAISUT (some, media)

  • Postausten rakenne otsikko, ingressi, tarina

  • Lehdistötiedote

  • Joka postauksen tietorivit

SOMEKAMPANJOINTI

  • ABC (Tärkeää, jos luet vain yhden otsikon tästä blogista, lue tämä!!!)

  • Spämmäys

  • Twitter-ryhmä, Instagram jengi

  • Facebook -tapahtuma

  • Boostaaminen

  • Yksityisviestit

JATKO – LOBBAAMINEN

  • 50 000 on vasta ensimmäinen askel

 

*************

HERE WE GO!

Kuva: Adressi Turkin asevientilupien perumiseksi, ulkoministeriöllä 12/2019 vas -> UM arms control unit apulaispäällikkö Ilkka Rentola, päällikkö Leena Pylvänäinen, minä, Ali Bayraklin, kuvaaja: Houman Taleghani

Kansalaisaloite vai adressi, aloitteen muoto

Tässä kohtaa mieti, millaista asiaa ajat.  Kansalaisaloite on väline lakimuutoksiin.  Muita tapoja lakimuutoksiin on esimerkiksi olla suoraan yhteydessä ministeriöön tai kansanedustajaan.  Jos yrität vaikuttaa tätä kautta voit tueksesi kerätä adressin, tällöin muoto on vapaampi ja allekirjoittajien määrää ei ole mitenkään rajattu.  Jo sata nimeä tuo hankkeellesi vakuuttavuutta ja tuhat on vaikuttava, mitä enemmän, sen painokkaammiksi sanat muuttuvat.  Adressi näyttää päättäjille, että tilannetta seurataan.

Adressi on oikea muoto, jos kohteesi on muu kuin lakialoite.  Myös lakialoitteen tueksi voi kerätä adressin.  Kansalaisaloite tähtää aina lakialoitteeseen.

Kansalaisaloitteita on kahdenlaisia – valmis lakitekstiehdotus tai aloite uudesta laista.  Ensimmäinen on sikäli vaarallinen vaihtoehto, että jos tekstiin eksyy yksikin virhe, se ei mene läpi.  Turvallisempaa on tehdä aloite lakivalmistelusta, jolloin läpi mennessään asiantuntijat laativat lakitekstin.

Näkyvyys: nettisivu, facebook -sivu, -ryhmä

Suosittelen kansalaisaloitteelle ainakin Facebook-sivua.  Sinne on helppo kutsua väkeä, sitä kautta on helppo boostata iso näkyvyys tarvittaessa ja myös lobbausvaiheessa aiemmin kerätyn kannatuksen ulottuvuus on hyvä.

Nettisivu tuo monesti uskottavuutta ja sinne voi kerätä saataville tietoa, linkkejä jne.  Selkeys on tässä avainasia.

Facebook-ryhmät toimivat esimerkiksi aktiivien kohtauspaikkana, mutta silloin pitää olla ryhmäasetuksissa jokaisella osallistujalla ilmoitukset päällä.  Tästä syystä se ei ole mielestäni paras mahdollinen kanava, mutta voi toimia esim tukena Whatsapp ryhmälle, jolloin postauksista voi myös laittaa linkit WAP ryhmään.

Whatsapp, fb-ketju tms sisäiseen kommunikaatioon

Tiimin sisäiseen kommunikointiin pitää perustaa sellainen foorumi, jossa kaikki osalliset saavat kaikki viestit ja johon on helppo lisätä uusia jäseniä.  Sellaisia ovat esimerkiksi Whatsapp, Telegram ja FB:n Messenger -ryhmät.  Esim FB-ryhmä ei toimi kunnolla, sillä kaikki ryhmäläiset eivät automaattisesti näe viestejä.  Jos aloitteen tai adressin kannalta korkeampi salaustaso on tarpeellinen on Signal oikea kanava.

Paperinimet

Paperinimien keruuta ei pidä väheksyä.  Isoissa tapahtumissa voi saada kerättyä helposti satoja nimiä kerralla.  Kansalaisaloitteissa pitää käyttää väestörekisterin hyväksymää lomaketta, adresseissa keruulomake voi olla hyvin vapaamuotoinen – esimerkiksi: nimi, sähköpostiosoite, paikkakunta, allekirjoitus.

Keruulistoja voi jättää sovittuihin paikkoihin esimerkiksi kirjastoihin, kahviloihin, aiheeseen liittyviin kauppoihin tms.  Allekijoitusten keruutapa, sekä adressin palautus/haku pitää sopia selkeästi etukäteen.

Allekirjoituspaikkoja kannattaa mainostaa netissä.

Paperinimien määrää voi ja kannattaa päivittää kansalaisaloitepalvelun kautta kampanjan aikana.  Silloin kokonaiskuva allekirjoittajien määrästä on selkeästi näkyvillä.

Työryhmät

Voi olla kommunikoinnin ja tehokkuuden kannalta kätevä jakaa aloitteen takana toimivat tekijät erilaisiin toimintaryhmiin.

Tällaisia ryhmiä voi olla esimerkiksi:

  • Videotiimi
  • Sometiimi (voi olla jaettu useampiin osiin: face, insta, twitter…)
  • Asiantuntijatiimi, joka etsii ja kirjoittaa asiantekstit, sekä suorittaa faktantarkistusta
  • Esitemateriaalin valmistus
  • Verkkosivutiimi
  • Ydintiimi

Alun puurtaminen on tärkeää

Kansalaisaloitteen keruuaika on 6kk.  Ensimmäiset 5kk tehdään rankkaa myyräntyötä.  Pyritään saamaan lisää aktiiveja joukkoon, kerätään paperinimiä, pedataan kaikki valmiiksi loppukiriä varten.

Näkyvyyttä voi lisätä osallistumalla festivaaleille ja erilaisiin tapahtumiin.  Silloin tärkeimpänä työnä on esitteiden, pinssien jne tekeminen ja jakaminen.

Loppukirin ajoitus ja taika

Mikromuovin loppukiristä allekirjoituskäyrällä voi huomata ihan suoraan laskuina ne muutamat välipäivät, jolloin en ehtinyt spämmätä – some reagoi välittömästi ja eilisen uutinen on eilinen.  Siksi on tärkeää joka päivä sanoa samat asiat, vaikka se tuntuisi turhauttavalta tai hölmöltä.  Suurin osa ihmisistä ei ole somessa joka päivä ja heille uutinen tulee aina uutena.

Ei tarvitse käännyttää ketään, vaan löytää ne 50000 jo aloitteen takana olevaa

Viestintä on hyvä pitää positiivisena, vaikka kyse aloitteessa olisi jonkin hiertävän asian muuttaminen paremmaksi.  On parempi keskittyä pääasiassa parempaan tulevaisuuteen.  Jos ja kun asiasi on tärkeä myös muiden mielestä, sinun pitää keskittää voimasi löytämään ne, jotka ovat jo aloitteen takana – ei aloitteen mahdollisten vastustajien käännyttämiseen.  Tämän aika on sitten, kun aloiten on kerännyt vaadittavan kannatuksen.

Innostaminen

Onnistuneen kampanjan ytimessä on innokas asiaa ajava porukka, johon jokainen uusi tulokas on tervetullut ja jossa saa kokea olevansa tärkeä osa tekijätiimiä.

Innostaminen on tärkeä tehtävä ja on hyvä, että muutama tiimistä keskittyy juuri siihen.  Hyvässä pöhinässä on hyvä pöhistä!  ME-henki ja yhteinen onnistuminen ovat parhautta!

Esimerkkipostaukseni KK2020 -kampanjan loppukiripöhinän keskeltä:

”Hyvä piikki eiliselle!!!  Tiedättekö mistä tämä johtuu?
* Hyvä aloite tietenkin, ihmiset haluaa muutosta!
* Hyvä pöhinä järjestäjätiimissä! Nyt on sellainen meininki, että yhdessä ja täysillä!
* Sometuksen alkeet on mennyt läpi – pikakertaus silti: tykkää, kommentoi, jaa!”

Allekirjoittaja on supersankari

Olen jonkun verran opiskellut markkinoinnin perusteita katsomalla aiheeseen liittyviä You tube -videoita.  Yksi tärkeä oppi ihmisten osallistamisessa on ollut ”supersankarius”.   Kun mukaan lähtijä kokee olevansa tärkeä osa kampanjaa, hän laittaa itsensä isommalla panoksella mukaan.  Jokainen allekirjoittaja on tärkeä tekijä kansalaisaloitteen tai adressin onnistumisessa.

Aloitteen vastustajat

Miten suhtautua VASTUSTAJIIN?

Mielipidevastustajat – just ignore them – keskity etsimään ne 50 000 kannattajaa, joita ei tarvii edes vakuuttaa, ainoastaan löytää.

Lähtökohtaisesti ei kannata hukata energiaa väittelyyn vänkääjien ja vastustajien kanssa, vaan käyttää energia uusien juttujen tuottamiseen.  Usein sivuston lukijakunnasta löytyy väkeä vastaamaan.  Jos nega-kommentti saa 10 vastausta, se nostaa jo todella hyvin postauksen näkyvyyttä.  Nega-kommenteista kannattaa olla kiitolllinen!

TIEDOTTEET, JULKAISUT (some, media)

Postausten rakenne otsikko, ingressi, tarina

Mikäli postaus on pidempi, on tärkeää jäsennellä se hyvin, muuten se jää lukematta.  Otsikon tulee kertoa ytimekkäästi pääasia.  Mikäli tämä onnistuu, lukija siirtyy seuraavaan vaiheeseen.  Ingressi selventää kiinnostavasti otsikkoa.   Prosentuaalisesti harva lukee koko juttua, jos ingressiä ei ole mietitty kiinnostavuuden näkökulmasta.

Lehdistötiedote

Oikeita hetkiä lehdistön kontaktoinnissa ovat aloitteen alku (todennäköistä, ettei juttua julkaista), 25000 rajapyykki (tässä vaiheessa isommat lehdet saattavat kirjoittaa), sekä kun on 40000 allekirjoitusta kasassa.

Lehdistötiedote kannattaa kirjoittaa valmiin lehtijutun muotoon.  Siitä löytyy:

  • Otsikko, ingressi, juttu
  • Haastattelu, henkilö
  • Teksti: ”julkaisu vapaa heti”
  • Mahdollisesti kuva (kuvaaja ja lupa käyttää kuvaa)
  • Pituus max 2000 merkkiä
  • Mahdollisen lehdistötilaisuuden ajankohta ja paikka
  • Lisätietojen antaja

Kun juttu on valmis, pienten lehtien kynnys julkaista on matalampi, sillä niissä on toimituksessa usein lievää resurssipulaa.  Isot lehdet kirjoittavat itse, mutta voivat käyttää lainauksia tiedotteesta.

Joka postauksen tietorivit

Jokaiseen viestiin kaikki tärkeimmät linkit, joita ovat:

1. Kansalaisaloite
2. Tapahtuma, jonne kenen tahansa on helppo kutsua kavereita
3. Infosivusto (nettisivu) ja/tai facesivusto

ESIM lentoverokampanjan vakiorivit:

Tapahtuma nimienkeruuta varten, johon on helppo kutsua ystäviäsi mukaan:
https://www.facebook.com/events/2531197196945388/?ti=cl

Allekirjoita kansalaisaloite täällä: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4252

Fb-sivu ja keskusteluareena:
https://www.facebook.com/lentovero/

SOMEKAMPANJOINTI

ABC

Usko aloitteen läpimenoon.

Fake it ’til you make it!!!

***

– Käytä ja täytä kaikki somekanavat ja viestintä kanavat (Facebook, Insta, sähköposti, text, WhatsApp, Twitter, Snapchat…..)

– Joka päivä kanaviin viesti, jossa pyydetään sen lukijaa auttamaan ”Jos olet jo allekirjoittanut, niin voit tukea jakamalla tämän postauksen”, ”jos kaikki tämän ryhmän jäsenet pyytävät 10 kaveria mukaan me ollaan maalissa!”, ”Jaa, jaa, jaa! Niin postaus trendaa ja näkyy kumulatiivisesti!”

– Positiivinen viesti: ”Hei me pystytään tähän”, ”me tehdään tää yhdessä”, ”me muutetaan maailmaa inhimillisemmäksi 💪”.

****

TYKKÄÄ 👍👍👍
**KAIKESTA!!!**
*JOKAISESTA* POSTAUKSESTA,
JOKAISESTA KOMMENTISTA
ja KOMMENTOI!!!
Vaikka vaan peukun pistäisit! Näkyvyys kumuloituu hyvin pian, kun on paljon reaktioita ja lisäksi muut, ujommatkin uskaltaa tykätä, kun riittävän moni on tykännyt jo valmiiksi

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Spämmäys

Miten saadaan iso näkyvyys aikaan?

Älä turhaan ujostele!  Kirjoita rohkeasti, etsi mahdollisimman paljon ryhmiä ja sivuja, joihin voit jakaa postauksiasi.  Miettikää mikä on sellainen runsaslukuinen harrasteryhmä tai aattellinen ryhmä sosiaalisessa mediassa, johon voisitte jakaa tietoa kampanjasta?

Keneen vaikuttajaan saatte henkilökohtaisen yhteyden tai kenet tekisi mieli vain tägätä ja haastaa kampanjaan mukaan.  Aloita omasta ystäväluettelosta.  Moni heistä ei ole edes vielä kuullut kampanjastasi.  Lähetä vain uskaliaasti vinkkilinkki henkilökohtaisessa viestissä. ”Joko muuten olet allekirjoittanut ***aloitteen? Muistathan allerkirjoittaa.”

Somevinkkejä:

  • Sydämen näkyvyysarvo on parempi, kuin peukun
  • Kommentti nostaa näkyvyyttä
  • Pitkä kommentti nostaa enemmän näkyvyyttä
  • Jakojen määrä nostaa huomattavasti näkyvyyttä

Twitter-ryhmä, Instagram jengi

Luo lyhyt ja iskevä #hashtag, joka esiintyy jokaisessa postauksessa.  Hashtagia käyttämällä aloitteeseen liittyvät postaukset on helppo löytää, ja niistä voi käydä tykkäämässä.

Somekanaviin kannattaa kerätä omat työryhmät, jotka päivittäin kahlaavat postit läpi ja tykkäävät kaikesta.  Jos 20  henkilöä kirjoittaa twitteriin samana päivänä postaukset, joita jokaista 20 henkeä käy tykkäämässä, asia saa muutamassa viikossa jo huomattavan näkyvyyden twitterissä.

Facebook -tapahtuma

Facebookiin tehty tapahtuma on mielestäni paras allekirjoitusten keräysmetodi.  Tapahtuma päivätään viimeiselle allekirjoitusten keruupäivälle.  Mikäli se on päivätty alkamaan aikaisemmin, ei aloituspäivän jälkeen kuvaustekstiin voi enää tehdä muutoksia.

Co-hostit eli rinnakkaisjärjestäjät:

Kannatta valita mahdollisimman paljon muita sivustoja myös järjestäjiksi, sillä tällä toiminnolla näkyy tapahtumasi myös heidän sivullaan tapahtumissa.  Tämä tietenki luvalla ja yhteisymmärryksessä muiden sivujen ylläpidon ja järjestöjen kanssa.

Yksi tärkeimmistä mikromuovi aloitteen onnistumisessa oli tapahtuma, joka päivättiin viimeiselle allekirjoituspäivälle.  Tämän kokemuksen jälkeen olen suositellut tapahtumaa ykkösvaikutusväylänä kaikkiin aloitteisiin.

Boostaaminen

Jopa 5 euron panostus julkaisun näkyvyyteen moninkertaistaa vaikutuksen.  Parhaaksi havaittu mainostus asetus Facebookissa on ”sivustasi tykkäävät ja heidän kaverit”, alueeksi valitaan Suomi.  Kun tykkäyksiä alkaa sadella, muista klikata auki tykkääjälista ja kutsua tykkäämään sivustasi.

Yksityisviestit

Kun etsit tiimiä, joka todella sitoutuu mukaan toimintaa, on parempi lähestyä tekstiviestillä, Whattsapp-viestillä, puhelinsoitolla tai tapaamalla.  Joukkoviestejä ei koeta henkilökohtaisiksi, vaan enemmän kalasteluksi.  Missään nimessä älä lähetä Messenger -viestiä, jossa on suuri joukko vastaanottajia, ne koetaan todella rasittavina.

JATKO – LOBBAAMINEN

50 000 on vasta ensimmäinen askel

Onneksi olkoon!  Olet läpäissyt ensimmäisen vaiheen – nyt alkaa sitten todellinen työ, jotta aloitteesi johtaa toivottuun lopputulokseen!  MUISTAKAA JUHLIA TÄSSÄ KOHTAA PORUKALLA!

Tavoite on siis hyvin erilainen, kuin aiemmin, jolloin piti tiukassa aikataulussa löytää 50 000 allekirjoittajaa aloitteelle.  Pitää olla vähän hienovaraisempi ja etsiä ne tärkeimmät kärjet 3-4kpl max, joita viedään tietoisesti eteenpäin ja tuodaan esiin (kaikki tämän ympärillä tapahtuva on tosi ok, mutta tässä siis punainen lanka). 

Hyviä nyrkkisääntöjä: kerro asioista, niin kuin selittäisit niitä äidillesi. Kerro rakkaudella ja rauhallisesti, ymmärtäen, että negatiivisten reaktioiden taustalla on usein pelkoa.

Järjestäytyminen uudelleen on tässä kohtaa hyvä.  Voi pyrkiä ottamaan selvää kansanedustajien kannasta ja lähettää heille lisätietoa.

Kuva: Mikromuovialoitteen käsittelyä eduskunnan ympäristövaliokunnan kokouksessa, taustalla sote-ministeriön ja ympäristöministeriön edustaja, oik Marion Routti, aloitteen toinen alullepanija

**************

Ja muuten olen varma, että sun aloite menee läpi!!!  Koska * SÄ * olet mukana!

JUST DO IT!  Usko itseeis, asiaasi ja löydä kaltaisesi tukemaan aloitetta
WORK FOR IT!  Töitä se kuitenkin vaatii ja omistautumista