Maakuntalentoja saksittava!
Joensuun ja Pohjois-Karjalan eliitti (=maakuntaliitto), muutamat oikeistopoliitikot, mediavaikuttajat (=Karjalainen-lehti) ja talouselämän nokkamiehet havahtuivat taas vuoden 2025 alussa kampanjoimaan kannattamattomien lentoyhteyksien puolesta. Valtiovalta / Finavia kun oli tätä ennen päättänyt säästää jatkossa, kerrankin aiheellisesti!, turhista ja lentomatkustajien puutteesta kärsineistä maakuntalennoista, niiden tukemisesta kymmenillä miljoonilla (=veronmaksajien rahoilla).
Tilannehan on ollut se, että esimerkiksi Joensuu-Hki-lennoilla käyttöaste on surkea ja usein koneessa on ollut vain muutama matkustaja. Länsirannikon lentokentiltä on joskus lennellyt vain yksi kansanedustaja Helsinkiin! Melkoista palvelua eliitille? Niinpä voi sanoa, että sakset viuhuvat kerrankin oikeassa säästökohteessa jos maakuntakenttiä ja/tai lentoja karsitaan ja maan sisäiset lyhyet lennot loppuvat!
Aito aluepolitiikka on unohtunut!
Suomi on maa, jossa on aivan liikaa yksityisautoja ja kakkosautoja siellä missä niitä ei tarvita juuri lainkaan (Hki, Espoo, Vantaa, Tre, Turku), koska kaupunkien sisäinen julkinen liikenne toimii oikein hyvin ja pyöräilykulttuurikin kasvaa vuosi vuodelta.
Maa ja maakunnat tarvitsevat aitoa alue- ja ympäristöpolitiikkaa, ei ympäristöä ja ilmaa pilaavaa lentoliikennettä. Siksi Pohjois-Karjalankin tavan kansalainen haluaa nykyistä paremmat julkisen liikenteen yhteydet koko maahan, nimittäin maanteitse ja rautateitse. Tieverkon kunto ja junayhteys Joensuusta länteen ja pohjoiseen ovat ykkösasia! Lentoliikenne on luksusta, joten pienessä Suomessa riittäisi melko hyvin kolme lentoasemaa, nimittäin Helsinki-Vantaa, Kuopio ja Rovaniemi. Niiltä voi kehittää myös suoraa lentoliikennettä Eurooppaan ja muualle maailmalle.
Esimerkiksi tarkkaan laskien Joensuusta pääsee vr-kyydissä rautateitse Helsinkiin samassa ajassa kuin lentäen. Tämän on laskenut kymmenillä matkoillaan esimerkiksi emeritusprofessori Jukka Korpela , jonka mielipide Karjalaisen yleisönosastossa nosti eliitin raivon huippuunsa tammikuun 2025 puolivälissä! Juuri yli 15 vuotta sitten lopetettu yöjunaliikenne pitäisi palauttaa välille JNS-HKI-Turku! Mitään järkeä ei ole tuhlata kymmeniä miljoonia verovaroja maakuntalennoille, joita käyttävät pääosin vain poliittinen eliitti ja talouselämä, ei esimerkiksi yliopistoväki eivätkä tavan kansalaiset!
(Tosin pahoin pelkään, että kenttäkeskustelussa nostetaan vielä esiin ns. militaristis-ulko-patrioottinen näkökulma: putinismin pelolla puolustetaan vähintäänkin juuri Joensuun lentoasemaa ja lentoja…)
Tiet ja junayhteydet kuntoon!
Joensuu on elävä yliopistokaupunki, mistä ei kuitenkaan ole helppo matkustaa yleisillä kulkuneuvoilla sen paremmin pohjoiseen (Kajaani, Oulu) kuin länteen (Jyväskylä, Vaasa). Tässä olisi kehittämistä ja tehtäväkenttää myös Pohjoi-Karjalan maakuntaliitolle, joka on vaatinut näyttävin mainoksinkin jatkoa maakuntalennoille. Sen keskeisen tehtävän luulisi olevan silti aluepolitiikan alalla, siis laajasti ymmärrettynä – maakunnan kansalaisten edunvalvonta. Teollisuus, työllisyys, kauppa, koulutus ja sote-hyvinvointi. Mutta ei, luksusta pitää olla kun eliitti liikkuu.
Otetaanpa “liikkumisesta” ääriesimerkki: on kammottavaa lukea siitä, miten poliittinen eliitti, kansanedustajat, mepit ja ministerit lentelevät viikottain ympäri EU-Eurooppaa, vaikka etä-kokouksia pidetään muualla paljon enemmän ja tekoälykin auttaa jo etäältä kokousten kieliasioissa. Mutta ei, kansanedustajatkin lisäävät nykyisessä taloustilanteessa omien avustajiensa määrää kun monivammaisilta ja sairailta leikataan sosiaaliavustusten lisäosia ja viedään viimeisetkin henkilöavustajat, joita ilman ei pääse edes liikkumaan. Tämä sama eliitti haluaa ja himoaa itse kyllä lentelemään, siis liikkumaan verovaroin! Kannattaa ajatella sitäkin, kuinka paljon turha lentely pilaa ilmaa ja kuinka paljon kymmenet miljoonat ovat muiden liikkumisesta pois!
Reilut 15 vuotta sitten Joensuun yliopistoväki ja esimerkiksi Joensuu-liike keräsi reippaat kymmenen tuhatta nimeä Yöjuna takaisin -adressiin, joka vietiin myös eduskuntaan. Eipä ollut silloin maakuntaliitto asiaa ajamassa, ei myöskään media (=Karjalainen) joka haukkui Joensuu-liikkeen aktivistit höperöiksi eläkeläisiksi tai junantuomiksi valittajiksi. Tämä on faktaa ja siitä löytyy mustaa valkoisella!
Lainaanpa tässä lopuksi Yöjuna takaisin-vetoomusta (2007), joka on yhä ajankohtainen:
“Me allekirjoittaneet vaadimme, että liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy yhdessä VR Oy:n kanssa toimenpiteisiin, joilla edullinen, edestakainen yöjunayhteys palautetaan reitille Joensuu – Helsinki ja Joensuu -Turku. Makuuvaunullinen yöjuna on monille ainoa tapa kulkea edullisesti ja aikaa säästäen pitkiä matkoja.Yöjunayhteys tukee alueellista ja taloudellista tasa-arvoa. Tämä on Joensuun, Pohjois-Karjalan ja Itä-Suomen elinvoiman perusta. Yöjunayhteys on palautettava vuoden 2008 alkuun mennessä. “ (Martti Vaskonen, Makuuvaunuyhdistys)
Pentti Stranius, Joensuun virallinen Öisinajattelija