Varaslammen kulttuurikellari on avattu. 60-lukulaisittain, elokuvalla josta ei paljon kukaan paljon mitään tiedä: JULISTEIDEN LIIMAAJAT.
Ylpeänä bloggaan tapahtumasta, jossa olin mukana 2.9.11 Toveri Martti ”Masi ” Vaskonen, Joensuun aktiivisin kansalaisaktivisti, ainakin Öisinajattelijan mielestä, on pitkän ajan remontoinut pihapiiriinsä tilaa, jossa punavihreät aktivistit ja Masin ystävät voisivat tavata. Nyt se on valmis!
Vaskonen on ollut mukana kaikessa vastarinnassa ja aktivismissa, mikä on Joensuussa maininnan arvoista. Tarkoitan kansalaisvaikuttamista. Joensuu-liike on ollut pitkälle Masin liike. En kehu turhaan, jos sanon, että Martti Vaskonen ja Veikko Viinimäki pelastivat Linnunlahden huvilan jälkipolville. Sitä ei yksityistetty Laakkosen autokapitalistiperheelle; siitä tuli aikuiskoulutuskeskus.
Hävittyjä kansalaistaisteluja on valitettavasti enemmän tai kaikkia taisteluja ei ole vielä voitettu. Joensuu-liike on yrittänyt torpedoida keskustan ”kehittämistä” eli toriparkkia. Nyt toriparkki taas näyttää etenevän. Vaskonen on ollut keskeinen vaikuttaja myös ”Yöjuna takaisin”-kampanjassa. Hän pisti jopa omat rahansa peliin ja osti ”veturin”, jolla liikettä markkinoitiin, allekirjoituksia kerättiin Joensuussa. Joensuu hävisi yöjunataistelun , Kemijärvi voitti omansa. Sinne juna taitaa kulkea yhä.
Julisteiden liimaajat
Varaslammen kulttuurikellarin avajaiset sujuivat omituisissa ja omaperäisissä merkeissä. TODELLA HARVINAINEN VHS-VIDEO ”Julisteiden liimaajat” ei tahtonut lähteä pyörimään millään. Kyseessä on underground-elokuvan helmi 60-luvun lopulta, pitkälti RAIMO O . NIEMEN ohjaus ja tuotanto, vaikka mukana on toki muitakin. Näyttelijöinä mm. Raimon lisäksi ERKKI SAARELA & ALPO HALONEN.
KYSYMYS ON VALLANKUMOUKSESTA, 60-lukulaisesta julistamisesta, missä yhdistyy aatteellisuus ja toisaalta erotiikka. Tyylillisesti kyseessä on ilman muuta ranskalaisen uuden aallon vaikutus suomalaiseen elokuvakieleen. Raimo, joka lähti sittemmin Moskovan elokuvakouluun, osoitti jo tässä elokuvassa taitonsa, sanomansa. Upeita elokuvallisia, jopa runollisia jaksoja, ja toisaalta aivan pitkäveteisiä keskusteluja, jotka kuuluvat 60-luvulle. Mutta. Siksikin JULISTEIDEN LIIMAAJAT on ajankuvana merkittävä elokuva!
Raimon myöhemmät työt tunnetaan: POIKA JA ILVES, ROSKISPRINSSI mm. Ohjaaja on niitä harvoja Suomessa, jotka ovat osanneet hyödyntää Moskovan elokuvakoulun oppinsa, jopa kaupallisesti. Mikko Niskasesta kaikki alkoi (jatkui Jalanderissa, Pyhälässä, Mäenpäässä, Nazimovisssa…. )
Kukapa voisi kieltää, etteikö POJISSA, KAHDEKSASSA SURMANLUODISSA olisi häivähdys sitä sotsrealismin parasta puolta, minkä vain huippuopinahjo VGIK voi opettaa. Oppia Suomi on saanut idästä(kin), vaikka monet vallankumous – ja sivistysaatteet ovat toki tulleet Ruotsin kautta.
Suomi tarvitsee molemmat naapurinsa, kulttuurivaikutteensa. Ja Joensuu tarvitsee Varaslammen kulttuurikellarin tapaisia tiloja!
Joensuun virallinen Öisinajattelija