En ehtinyt Nurmeksen toisille elokuvajuhlille. Sielä maineessa paistatteli Markku Pölönen, maaseutuohjaaja, joka on ollut vahvasti esillä myös KU-mediassa. Ja lähimain ilman kritiikkiä!?

Kotimainen elokuva elää rappionsa vuosia. Raha ja markkinat puhuvat ja vaativat voittonsa . Elokuva on aina ollut rahan valtakunta, sijoituskohde – siis sen jälkeen kun Lumiere-veljesten keksintö siirtyi Ranskasta rapakon taakse, Hollywoodin.

Pietarilainen ohjaaja ja elokuvan nerokas uudistaja Aleksandr Sokurov sanoi haastattelussa (jonka teimme VP Makkosen kanssa joskus vuonna 1990) suunnilleen näin:
”Jospa kiinalaiset olisivat keksineet elokuvan. He eivät olisi myyneet sitä minnekään. He olisivat tehneet siitä taidetta ja filosofiaa. Nyt jenkit ovat myyneet kaiken halvalla tai kalliilla, tehneet elokuvasta kauppatavaraa ja keksineet Eisensteinin ansiosta vasta elokuvataiteen A:n ja B:n, muut aakkoset odottavat…”

Pölönen möi sielunsa

Edes lahjakas täkäläinen ohjaaja, menestynyt ja nyttemmin köyhtynyt MARKKU PÖLÖNEN ei näe enää vaihtoehtoja. Hän myi hätäpäissään firmansa raharikkaalle autokauppiaalle Yrjö Laakkoselle. Laakkonen on ökyrikas yrittäjä, Pohjois-Karjalan ”pikku berlusconi” eli maakunnan mediavaltias (=Karjalainen & paikallislehdet), veropetoksista vankilaankin tutustunut, MONEN MIELESTÄ täysin moraaliton öykkäri, jota kulttuuriin yhdistää vain voitontavoittelu.

Vaikka ajat ovat kovat, Pölösen ratkaisu on täysin moraaliton. Muitakin vaihtoehtoja olisi voinut tutkia, Karjalan kunnailla!?

Paikallis-Laakkos-uutiset kertovat, että Suomen Filmiteollisuus on myyty maakunnan rikkaimmalle, 60 % osakkeista on nyt autokauppias Yrjö Laakkosen & co hallussa.

Tiedättehän mistä firmasta on kysymys?
Ohjaaja Markku Pölösen elokuvakylästä Kontiolahden maisemissa / ”Karjalan kunnaista”.

Suomen lahjakkaimpiin kuuluva elokuvaohjaaja oli mennä konkurssiin ja löysi veriveljensä Yrjössä. Yrjön autot olivat toki pääosassa jo Pölösen surkeimmassa ohjauksessa RALLIRAITA…tai jotakin sinnepäin. En osaa sen kummempaa kertoa elokuvasta, josta näin vain trailerin. Kieltäydyin katsomasta mainossijoittelua.

Tämä yrityskauppa on suomalaisen elokuvan mahalasku, rappio ja täydellinen katastrofi. Voinemme nähdä Laakkos-autoja yhä enemmän Pölös-elokuvissa, joiden tekijät näin vaipuvat suomalaiseen ”pölömystöön”. Sinne minne yliopistokin on matkalla!

Elokuvakulttuuri on kuollut ja kuolemassa. Markkinat ja tuotesijoittelu lopullisesti mukana kotimaisessa elokuvassa.

Voisitteko kuvitella Aki Kaurismäkeä seisomassa shampanjalasi kädessä Yrjö Laakkosen kanssa, vaikkapa LE HAVREN ensi-illassa? Minä en.
Markku Pölönen on myynyt kaiken sen mikä hänen elokuvissaan on tähän asti ollut merkittävää… MYÖS SIELUNSA.

Jälkikirjoitus

Paavo parahin, siis ministeri Arhinmäki! Olet kunnostautunut urheilupuolella, mutta marginaali-kulttuuriväki odottaa muitakin avauksia kuin urheilufanittamista. Ei välttämättä oopperaa ja musiikkitalovierailua. Kivistön ja Anderssonin jalanjäljissä ei ole futisfanin helppo vaeltaa, mutta aloittaa voisi vaikka elokuvakulttuurista?

Joensuun virallinen Öisinajattelija