Elokuvaohjaaja Matti Ijäs (s. 1950) on tänä vuonna Nurmeksen elokuvajuhlien (31.8.-2.9.) päävieras, yhdessä näyttelijä Vesa Vierikon kanssa. Pienenä erikoisuutena Nurmeksen Hyvärilässä esitetään lauantaina 1.9. Drive in -näytöksessä Ijäksen jo klassikoksi arvostettu lyhytelokuva Katsastus (1988). Tätä upeaa tragikomediaa voi seurata isolta kankaalta luonnon helmassa, omassa autossa istuskellen. Vesa Vierikon ja Sulevi Peltolan roolit siinä ovat unohtumattomat!

(ks. lisää: www.nurmeksenelokuvajuhlat.fi )

Matti Ijäs on käsikirjoittanut ja ohjannut puoli tusinaa pitkää elokuvaa ja noin 25 lyhyttä tuotantoa.

Hän on pitkän uransa aikana aina ollut omien elokuviensa kokonaisvaltainen tekijä (auteur). Se ei ole aivan tavallista Suomessakaan, koska vastaavaan on pystynyt lähinnä Aki Kaurismäki.

Muistan hyvin Ijäksen lyhytelokuvan, ehkä jopa läpimurtofilmin Minä, siili ja trumpetti (1983). Se kuvasi komeasti pienen pojan yksinäistä kesää ja isä-suhdetta lähes autiolla saarella. Erityisesti tanssi(lava)kohtaus jäi mieleen.

Mutta Ijäksen ura alkoi jo muutama vuosi aikaisemmin. Hän oli käsikirjoittajana suomalais-unkarilaisessa yhteistuotannossa Tullivapaa avioliitto (1980) ja sittemmin Mikko Niskasen upeassa, Ruotsiin muuttavia nuoria kuvaavassa filmissä Ajolähtö (1982). Eräs suosikkejani noilta varhaisajoilta on Venla-palkittu – Ijäksen ohjaama – Viimeinen keikka (1984), jossa vanhat muusikot kokoontuvat soittamaan kollegansa hautajaisiin.

Itseoppinut ammattilainen

Ijäs on paljolti itseoppinut elokuvantekijä, elokuvan monitoimimies, joka siirtyi Tampereen yliopiston ”yhteiskuntaopinnoista” jo 1980-luvun alussa televisioteatteriin ja sai sittemmin pysyvästi töitä Ylestä.

(Matti Ijäs)

”Minulla on ollut onni toimia Ylen vakituisena ohjaajana, joten työtä on riittänyt. Keskeneräisiä elokuvaprojekteja on jokaisella ohjaajalla, minullakin muutama, mutta pöytälaatikkoon ei ole jäänyt paksuja nivaskoja. Sen sijaan vuosien varralla kirjoittamien muistikirjojen lehdillä on erilaisia merkintöjä mitä kummallisimmista ihmisitä ja elokuvaideoista…”

Ohjaaja on nimenomaan kuuluisa erikoisista aiheista ja vielä erikoisemmista ihmiskuvista – vaikkapa elokuvissa Katsastus, Haaveiden kehä ja Painija. Matti Ijäksen uusin pitkä elokuva Kaikella rakkaudella alkaa olla piakkoin valmis. Pääosassa on monissa TV-rooleissa viime aikoina loistanut Krista Kosonen. Mitä kuuluu tälle tuotannolle?

(Matti Ijäs)

”Kaikella Rakkaudella elokuvan leikkaus on viime metreillä. Kuvan tulisi olla valmis tämän elokuun loppuun mennessä. Kaikki on mennyt hienosti. Olimme kesäkuussa kuvaamassa Pohjois Norjassa Senjan saarella ja Lapissa. Kuukauden reissu hienojen näyttelijöiden ja mukavan ryhmän kanssa. Elokuvan ensi- ilta on ensi vuonna helmikuussa.”

Mistä aiheet monipuoliseen tuotantoon ovat peräisin?

(Matti Ijäs)

”Aiheet elokuviini voivat syntyä hyvin eri tavalla; joskus tarinan aihio voi olla pieni anekdootti, sattuma elämässä tai pelkästään joku henkilö, mielenkiintoinen ja ristiriitainen ihminen, johon on törmännyt. Viime vuosina olen dramatisoinnut myös kirjoja, mutta olen pyrkinyt tekemään sen omapäisesti, joskin alkuperäistekstin henkeä kunnioittaen. Minulle ei ole ollut koskaan hankalaa löytää aiheita, ne yleensä kävelevät vastaan. Puhelinluoettelostakin voi tehdä elokuvan, jos tulokulma on omaperäinen. Elokuvani aiheet ovat pieniä, usein hyvin arkipäiväisiä. Yleensä en ryhdy tekemään elokuvia aiheen perusteella, joten en etsi aiheita. Ne tulevat ihmisten, tilanteiden ja tapahtumien mukana. ”

Pohjois-Karjala tuttua seutua

Matti Ijäs ei ole ensimmäistä kertaa Pohjois-Karjalassa ja tuntuu arvostavan maakunnan ihmisiä ja ”joviaalia tunnelmaa”

(Matti Ijäs)

”Olen kuvannut Painijaa Nurmeksen lähellä, Paltamossa. Vietimme siellä useita hilpeitä viikkoja ja kuvasimme kaikki Rautatieasema-kohtaukset ja sen filmin junanvedot Pohjois-Karjalan maisemissa. ”

Ja vielä peruskysymys: kirjallisuuden merkitys ja suhde elokuviisi?

(Matti Ijäs)

”Luen paljon, päivittäin. Kirjallisuus on suuri rakkauteni – proosa, runous, esseet. En lähde viittäkymmentä kilometriä pitemmälle matkalle ilman kirjaa. En ajattele kirjallisuutta työni kautta, joten en etsi sieltä aiheita.”

Nurmeksen elokuvajuhlien Kino-Hannikaisen ohjelmistoon sisältyvät seuraavat Matti Ijäksen ohjaamat elokuvat: Tuulikaappimaa (2003), Aita (2001), Katsastus (1988), Haaveiden kehä (2002), Räpsy ja Dolly (1990) – sekä dokumentti ohjaajasta itsestään: Ammatti suomalainen elokuvaohjaaja Matti Ijäs (2010)

Öisinajattelija
(Blogista muokattu versio ilmestynyt /julkaistu paperisena: Karjalainen 30.8.2012)