Eläkeläiset ry:n puheenjohtaja Kalevi Kivistö on käyttänyt tärkeän puheenvuoron IHMISOIKEUKSISTA eläkeläisten Varkauden edustajakokouksessa (ks. KU Viikkolehti, 25.5.2012).

”Internetpalvelut ovat ikäsyrjintää” -otsikko KU:ssa puhuu puolestaan. On törkeää, että esimerkiksi vanhuksia, joilla ei ole valmiuksia eikä laitteita, ohjataan helposti hakemaan palvelua ja tietoa netistä – sen sijaan, että ihmisiä palveltaisiin henkilökohtaisella tasolla.

Kysymys on – Kivistön mukaan – koko ajan laajenevasta ongelmasta: VR ja pankkipalvelut kulkevat etunenässä, mutta myös monissa muissa palveluissa ihmisiä kehotetaan hakemaan ”palvelua” ja ”tietoa” netistä. Kivistö jyrähtää: ”Henkilökohtaisen palvelun on oltava aina kohtuuhintainen vaihtoehto tietotekniikan käyttämiselle”. Näinhän ei todellakaan ole – esimerkiksi laskuja maksettaessa, aikatauluja kysyttäessä tai pankissa asioidessa.

Henk koht palvelua ja naamakontaktia kaikille!

Nettipalveluista voi olla montaa mieltä. Ne ovat osaavalle usein helposti tavoitettavissa ja tietokoneen omistajalle käden ulottuvilla. Mutta: pitää muistaa, että niin sanottu ”tieto” ei ole aina kiistaton tieto internetissä (vrt. esim Wikipedia). Se on usein epäluotettavaa. Ja kun hakee ”palvelua” netistä, suunta on hyvin yksipuolinen: et voi juuri neuvotella, keskustella ja kysyä ja tarkentaa koko ajan kuten henkilökohtaisessa palvelussa toimitaan.

Kalevi Kivistön esiintuoma ikäsyrjintä on vain ”nettipalvelujen” eräs miinus ja vanhukset vain eräs marginaaliryhmä. Puhuisin vieläkin laajemmasta syrjäänlyödystä joukosta ihmisiä. Tunnen heitä naapurustostani – niin Joensuusta kuin Lieksasta.

Tarkoitan esimerkiksi mielenterveysongelmaisia, kehitysvammaisia, elämäntapajuoppoja, ikääntyviä työttömiä, ryysyköyhälistöä, kouluttautumattomia keski-ikäisiä, ulkomaalaisia. Joukossa on niin suomalaisia kuin maahanmuuttajia.

Ei kaikilla suomalaisilla ja tänne muuttaneilla köyhillä pakolaisilla ole tietokonetta, ei edes kännykkää! On ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti osaa tai halua olla kiinni konessa 24 tuntia vuorokaudessa tai opetella tietotekniikan käyttöä. Ok, tietotekniikan käyttökoulutuskursseja on, mutta tavoittavatko ne jokaisen? Ja eikö naamakontaktia ihmisten kesken tulisi ylläpitää eri ammateissakin myös ihan muista syistä? Vaikka kommunikoinnin ja ihmissuhteiden hoidon opettelemiseksi ja opettamiseksi myös tuleville sukupolville?

Öisinajattelija