Nainen on kaunis, mutta mies voi olla vain komea. Nättiys on sukupuolitettu.
Komea nainen tuo mieleen Hitlerin rakastetun ja jykevän veistoksellisen Eva Braunin ja kaunis mies taas Oscar Wilden ylistämän ja alistaman hauraan Dorian Grayn.
Mies voi olla vain komea, nainen KAUNIS, mutta samalla myös NÄTTI (hieno suom. sana, eikö totta?).

Jos mies haluaa arvostaa naispoliitikkoa, hän kehuu tätä ”hyväksi jätkäksi”. Olen kuullut näin sanottavan esim Li Anderssonista,
vasemmalla laidalla. Samalla laidalla itkevä poliitikko Arja Alho on perusnaisen irvi- tai perikuva.

 

Mutta kuka on tuo kaunis ministeri, joka katsoo alaviistosta Acatiimi-lehden (6 / 2015) kansikuvassa meitä niin vetoavasti?
Hänellä on tummat silmät ja ruskea tukka ja hän pitää kättään leuan alla. Pari sormusta nimettömässä. Kuvaaja keskittyy yläpäähän, alapäätä emme näe, vain pilkullisen kesäpuseron yläosan. Rinnatkaan eivät kuvassa korostu. Kuvaaja Veikko Somerpuro on tehnyt taidokasta työtä, löytänyt tai pyytänyt oikean hetken ministerin kiireisessä elämässä:
portretissa esittäytyy sekä tyttömäinen että viisas nainen, joka on salkkunsa ansainnut. Toki Sipilällä ja Stubbilla on ollut sormensa pelissä, en väitä että hameen alla.

 

Mikä tekee ministeristä niin kauniin?
Kuten jo sanoin, tummat silmät ja ruskea tukka, sopusuhtaiset kasvot, symmetriset.
Alhaalta tuleva NAISEN katse suuntautuu meihin viettelevästi, vähän ujo ilme, silmät, joita kamera tutkii. Ei, ei tuijotus , vaan epävarma ja aistikas hymy.
Portretti kertoo senkin arvoituksen, että ministeri ei tiedä vielä kaikkea mitä syksyllä tapahtuu, mutta sanoo:

 

”Kierroksia pitää lisätä”.

Ja jatkossa: korkeakouluja ja laitoksia pitää patistaa tiiviimpään yhteistyöhön, mikä tarkoittanee irtisanomisia ja yyteetä.

Ministeri on valokuvassa tyttömäinen (eipäs ”tytötellä!, ) ei naisellisuuttaan korostava, ei seksikäs,
pikemminkin PIDÄTTÄYTYVÄ JA KOULUTYTTÖMÄINEN raikas NAINEN.
Kameraan vain vilkaistaan vaivihkaa, pää on pikkasen vinossa, eikä ilmeessä ole uhkaa, ”leikkaajaa”.
Katse on miltei geishan katse ja jotakin tummaa itämaisuutta on ilmeessä muutenkin.

PS. Tämän blogin innoittajana ovat Jörn Donnerin STILL-kuvat leffoista 1950-luvulla. Hän analysoi elokuvia loistavasti pysäytyskuvien kautta.
Lukekaapa, JÖRN DONNER. VIETTELYSTEN AIKA / SEA 1985

 

Öisinajattelija