Palaan aiheeseen, josta kirjoitin joku viikko takaperin. Sain uutta ajateltavaa KU Viikkolehdestä, jota kannattaa suositella vaihtoehdoksi ns.keltaiselle lehdistölle (HUOM! Tämä ei ole maksettu mainos!)

Anna Pajun juttu MUUTAKIN KUIN MAINOKSIA, KIITOS! (KU 21.1.2011) tuotti takaraivoon ajatuksen siitä, kuinka vähän meillä on arkielämässä mainoksista vapaata tilaa (?)

Mietipä! Kävelet kadulla etkä voi millään peittää silmiäsi kaikelta siltä pinnalta, joka on täytetty tissiliivikuvilla, automainoksilla, hampurilaispihveillä ja trendijuomilla jne jne, joita ilman ei kerta kaikkiaan voi olla. Menet ostoskeskukseen – ja jo pihalla soi muzak ja niin kovaa että korvat menevät tukkoon. Jo itse muzak on mainosta. Ja sitten tulevat ”tiedotteet”, joiden avulla suunnistat tavararöykkiöiden ääreltä toiselle. Puuttuvat vain sisäänheittäjät. ELÄKÖÖN NE HARVAT PIENMYYMÄLÄT KALLION KIVIJALKATASOLLA, JOISSA TISKIN TAKANA SEISOO AITO VANHANKANSAN KAUPPIAS!

Jos olet kaupungin asukki, et voi välttyä mainoksilta bussipysäkillä etkä enää bussin sisälläkään…
Entä mikä on tilanne kotona? Noh, aika hyvä – ellet avaa televisiota, nettiä tai kaupallisia radioasemia. Ja jos olet liimannut oveesi lapun: EI MAINOKSIA! Mutta kuinka kauan voi luottaa siihen ettei ”kodintekniikan keskusyksikkö” ala toitottaa vartin väliajoin kaikista mahdollisista puutteista ja tarpeistasi kotihuushollissasi?

Mitä on tehtävä?

Alan ymmärtää ihmisiä, jotka vaativat OIKEUTTA MAINOKSISTA VAPAASEEN TILAAN, OIKEUTTA HILJAISUUTEEN. Mitä on siis tehtävä?

Mainontaa on rajoitettava radikaalisti, koska se luo koko ajan keinotekoisia tarpeita ja manipuloi ihmisiä kerskakulutukseen.
Kulutuskierre syö luonnonvaroja, kiihdyttää kilpailua, vahingoittaa ympäristöä ja ihmisen kasvua vastuulliseksi kansalaiseksi.
Selvästi vahingollisten ja vaarallisten tuotteiden mainonta tulee kieltää kokonaisuudessaan. Alkoholin, ampuma-aseiden ja tupakan osalta kaikenlainen, myös mielikuviin perustuva mainonta on lopetettava ja esimerkiksi auto- ja lääketeollisuuden paisunutta mainontaa rajoitettava lainsäädännöllä. Rasististen aatteiden, ihmiskaupan ja ihmisarvoa alentavan pornoteollisuuden piilomainonta on kiellettävä lailla.

Mainontaan sijoitettavia varoja ei saa jatkossa vähentää verotuksessa, koska mainonta aina lisää tuotteiden menekkiä muutenkin.
Kulttuuri- ja urheilu- yms -kansalaistapahtumien markkinoinnin yhteydessä esiintyvää kaupallista piilomainontaa pitää valvoa tehokkaasti ja esimerkiksi ns. tuotesijoittelusta (elokuvissa, kulttuuritapahtumissa) se on otettava huomioon verotuksessa / rahoituspäätöksissä.

Mainonnasta kohti tiedottamista

Mainonnan sijaan tarvitaan aitoa tiedottamista!
Ja ennen muuta, kaikessa tiedottamisessa pitää suosia pitkäikäisten käyttötavaroiden (kodinkoneet, tietokoneet, kännykät…) ja palvelujen ilmaisvaihtoa, uusiokäyttöä ja kierrätystä.
Lähiruokaa koskevaa tiedottamista on lisättävä.
Kaikessa tiedottamisessa on informoitava tuotteiden ja palvelujen haittapuolistakin.

Ja ennen muuta: kanssalaisella on oikeus hiljaisuuteen ja mainonnasta vapaaseen tilaan / tilaisuuksiin!
ps. Anna Pajun haastattelema taidekasvatuksen opiskelija Elissa Eriksson on aloittanut hienon kampanjan ulkomainonnan vähentämiseksi: ”ULKOMAINONTAA EI KULUTETA VAAN SILLE ALTISTUTAAN”.Lisää Erikssonin ajatuksista täältä:

haluannahdamuutakin.wordpress.com

Joensuun virallinen Öisinajattelija