Lääkärien tehtävä on ymmärretty väärin. Heidän tehtävänsä ei ole olla IT- ammattilaisia tai tulla sellaisiksi, eikä myöskään olla jatkuvasti tukihenkilöinä toisille lääkäreille. Heidän tehtävänsä on kohdata potilaita, tehdä diagnooseja, määrätä lääkitystä ja hoitotoimenpiteitä.
Apotti- tietojärjestelmää on kritisoitu syystä. Olen kuullut erään tuttavalääkärin haukkuvan Apotin täysin lyttyyn. Hän kertoi, että se miksi hän lähtee pois Vantaalta, johtuu hänen kyllästymisestään Apottiin. Aika, joka menee epäolennaisten asioiden hoitoon, on potilailta pois. Lääkärituttava kertoi myös, että tilastoidut potilasmäärät, kuinka monta potilasta lääkärit ehtivät ottaa vastaan, ovat joka vuosi pienentyneet.
Myös eräs toinen pätevältä vaikuttanut hammaslääkäri oli ollut koulutettavana Apotti- tietojärjestelmään ja kertoi, että se vaikutti hyvin hankalalta käyttää.
Palveluntarjoajan eli myyjän taholta huono ja epäselvä ohjelmasovellus tai huono käytettävyys on tietysti loistava asia. Silloin tarvitaan koulutusta, jatkuvaa muokkausta ja korjaavia sovelluksia ja niistä voi saada lisää korvausta.
Kouluissakin wilma- järjestelmästä on joissain paikoissa luovuttu. Se vei opettajan koko ajan. Muutamat vanhemmat olisivat toivoneet, että joka tunnista olisi kirjoitettu oppilaan osallistumisesta jotain tai valittu valikosta jokin kommentti. Tämä kertaa yli 20 oppilasta – hups – siinä meni se välitunti, joka piti käyttää sopivan sovelluksen etsimiseen valmiiksi seuraavaa tuntia varten. Joillekin vanhemmille wilma oli kauhistus, jos siellä luki aina vain jotain kielteistä.
Kuntien hankintatoimessa virkamiehet eivät viitsi paneutua hankintoihin, niin että he tutustuisivat niihin tarkasti. Sama ongelma on ilmeisesti sairaanhoitopiirien johdossa, jossa nyt vaietaan asioista.* Päätökset ovat tietysti liikesalaisuuksia. Kuinkahan moneksi kymmeneksi vuodeksi nyt on tähän Apottiin sitouduttu?
Veronmaksajilla on oikeus tietää mihin ja miten heidän varojaan käytetään. Liikesalaisuuksien taakse ei ole oikein piiloutua. Kuntien hankintatoimen ja sairaanhoitopiirien virkamiesten on itse tutustuttava ja kokeiltava ohjelmia. Vasta kun he riittävän nopeasti, sujuvasti yhdellä silmäyksellä kykenevät hahmottamaan ostettavan sovelluksen, he voivat tehdä ostopäätöksen.
Niiltä luottamushenkilöiltä, jotka tehtävään on valittu, on oikeus vaatia perehtyneisyyttä ja halua hoitaa tehtävänsä hyvin. Ei siellä saa istua vain kokouspalkkioita nostamassa.
*HS 31.1.2010, ”Husin hallituksen johto vaiti Apotti- raportista”, sivu A 23