Irma Hirsjärvi

Muistatteko ajan, jolloin nainen ei Suomessa voinut tulla ulos uskottavasti kertomaan seksuaalisesta ahdistelusta? Siitä on kolme viikkoa.

On vaikea uskoa, että vasta kolme viikkoa sitten joukko kärkikaartin naisnäyttelijöitä toi esiin Aku Louhimiehen elokuvaohjauksen ”metodin”, seksuaalisen häirinnän ja henkisien sadismin. Se taas oli mahdollista, koska syksyllä 2017 rohkeat elokuvatähdet paljastivat elokuvamoguli Harvey Weinsteinin naisten vainoajaksi, uhkailijaksi ja häiritsijäksi. Se avasi Panoran lippaan. Viikon kuluttua #metoo oli jo kansainvälinen liike, joka antoi naisille yhteisen forumin ja koodin avautua elämänsä aikana kokemastaan seksuaalisesta ahdistelusta ja väkivallasta. Se on antanut tilaa myös rodullistettujen ja vammaisten, seksuaalisten vähemmistöjen ja jopa miesten avautumiselle. Nyt liikettä tapahtuu Suomessa, ja odotettavissa on asioita.

Vastikään Suomen kansallisbaletin karismaattinen Kenneth Greve sai 25.3.2018 potkut taiteellisen johtajan pestistään. Hänet vapautettiin esimiestehtävistään YLEn uutisen mukaan ”epäasiallisen käytöksen vuoksi, joka liittyy muun muassa tanssijoiden ulkonäön ja yksityiselämän kommentointiin”. Myös muita perusteita on tuotu esiin.

Kansallisbaletin entinen johtaja Päivi Kärkkäinen harmitteli seuraavana päivänä mediassa sitä, ettei kukaan ole aikaisemmin tullut nimellä esiin puhumaan johtamansa taidelaitoksen seksuaalisesta häirinnästä. Hän totesi, että on todella vaikeaa nostaa asioita esille, kun asianomaiset kieltävät ehdottomasti asiasta eteenpäin puhumisen. Siihen on syynsä. Baletti – kuten elokuva-ala – on todella suppea piiri, ja työtehtävistä kilpaillaan voimakkaasti. Leimautuminen hankalaksi saattaisi tarkoittaa jopa uran loppua.

Siitä huolimatta jotkut Kansallisbaletin työntekijät olivat ottaneet asian esille jo kahdeksan vuotta sitten, Päivi Kärkkäisen johdon aikana, ja asia oli tuolloin jopa mediassa. Kärkkäisen tilanne esimiehenä oli silloin huono: nimettömän valittajan sana ihailtua esimiestä vastaan ja yleinen asenne eivät antaneet paljon mahdollisuuksia asian avaamiseen.

Kyseessä on historiallinen muutos, joka feministiseen tapaansa antaa kaikille mahdollisuuden analysoida valtarakenteita. Näyttelijöiden kohtelun paljastuminen sai myös monet miehet tuomaan julki kokemuksiaan esimerkiksi Louhimies-produktioissa todistajana ja osallisena, analysoimaan itseään ja reaktioitaan osana tuotannon valtarakennetta.

Vallasta työpaikalla nimittäin on kyse, kuten Louhimies-produktioiden näyttelijät toivat esiin. Grevelle ongelmaksi näyttää nousseen Kansallisbaletin työsuhteen alussa esimiehen tehtävät. Ylen uutinen 26.3.2018 mainitsee, kuinka Greven oli vaikea sopeutua siihen, että on olemassa ammattiliittoja, jotka hoitavat tiiviisti balettitanssijoiden asiaa. ”Silloin oli kärjekkäitäkin heittoja Greveltä. Hän vertasi meitä aikakauslehden artikkelissa pimeyden voimiin. Sitä hän pyysi myöhemmin tanssijoilta anteeksi.” Aku Louhimiehen produktioissa taas tuli kerta toisensa jälkeen vastaan se, että ei ollut ammattijärjestöä puolustamaan freelance-näyttelijöitä. Vastuu oli lopulta tuotantoyhtiöllä – tai yksittäisellä näyttelijällä, kuten Louhimies useaan kertaan toisti.

Näyttää myös siltä, että miehet joutuvat vastuuseen, eikä marttyyrinkruunuakaan saa enää oikein säihkymään. Louhimiehen kohdalla ulostulot ovat olleet ammattilaisluokkaa, ja on ollut yleisen keskustelun kannalta hyvä, että hän on itse tullut esiin mediassa ja Jussi-patsaiden jakotilaisuudessa. Hänen ”ajojahtiaan” on kritisoitu joissakin kommenteissa voimakkaasti. Väite ei ole saanut kovinkaan tukea. Hän on nimittäin saanut osallistua tasa-arvoisena keskusteluun. Keskustelu on ollut järkyttyneistä kommentoijista huolimatta asiakeskeistä, ja ulostulleita naisia on kompattu kaikilta suunnilta. Myös Louhimiehen sanoin.

Suomen Kansallisoopperan ja -baletin pääjohtajan Gita Kadambin mukaan syyt Kenneth Greven vapauttamiseen esimiestehtävistä ovat selvät. Tilanne halutaan rauhoittaa ja nyt keskitytään hänen läksiäisgaalansa suunnitteluun, toteaa Kadambin.

Greveä ei ole tavoitettu kommentoimaan uutista. Hän on antanut medialle tiedotteen, jossa toteaa toimineensa väärin ja pyytää anteeksi. Se on hieno juttu.

On #Suomi2018

 

Irma Hirsjärvi

Kirjoittaja on independent scholar eli aktiivimallin testaaja, kiukkuinen mummo ja paikallispoliitikko.

https://www.facebook.com/irma.hirsjarvi