Äideistä puhutaan koko ajan. Vaipoista, luomusta, tisseistä ja päivähoidosta. Äiti-myytti on kuin Äiti Venäjä: sukua toisilleen. Mutta painotukset eriarvoisia. Esimerkiksi venäjäksi isänmaa on feminiini eli ”Rodina”, rauhan aikana. Sodassa, siinä Suuressa Isänmaallisessa eli II maailmansodassa isänmaaksi nousi käsite ”Otetsestvo”. Kantasana siinä on isä – otets. Mitä idässä, sitä osin lännessäkin, vaikka kuvittelemme elävämme feministisessä paratiisissa.

Isän ikävä on iskenyt moniin, kirjailijoihin. Aivan järisyttävä romaani on vaikka Hannu Mäkelän ISÄ. Sitä ei oikein voi lukea kyynelehtimättä. Miten on mahdollista …, että Mäkelän 100-vuotiaaksi elänyt isäpappa ei kuolinvuoteellakaan voi ymmärtää poikaansa, jota hän on punakynän kanssa oikolukenut vuosikymmeniä. Halveksinut.

Isä Ruotsissa …tai Venäjällä.
Monen suomalaisen isä on Ruotsissa. Nytkin. Eikä tule takaisin. Monen ruotsalaisen isä on eronnut perheestään – eikä tule takaisin. Moni eronnut ruotsalainen mies, suomalainenkin, hakee seksi- ja naisseuransa Venäjältä ja Virosta. Onko siinä mitään pahaa? Hukkuuko isä, jos hän ”sekaantuu” itään? Hukkuuko isä, jos osoittautuu ”seksuaaliseksi”?

Ruotsalainen Lukas Moodysson (s.1969) kuuluu pohjoismaiden parhaisiin elokuvaohjaajiin. Hänen tunnetuimmat filminsä (Kimpassa, Fucking Åmål ja Lilja 4-ever ) ovat herättäneet paljon keskustelua. Erityisesti Baltiasta Ruotsiin suuntautuvaa ihmiskauppaa ja prostituutiota käsittelevä Lilja 4-ever muistetaan.
Runoilijana Moodysson debytoi jo 17-vuotiaana ja nyt hän on kirjoittanut ensimmäisen romaaninsa.
Isän aika on selvästi omaelämäkerrallinen, mutta silti erityisesti loppupuolella mielikuvituksellisen fiktiivinen. Jostakin kumman syystä kirjailijaminän (”Lucas”) amok-juoksua muistuttava Aasian matka tuo mieleeni Herman Hessen Arosuden.

Isän aika on kuin moraalinen shakkipeli, joka avautuu vähitellen ja jossa päähenkilö pohtii yleismaailmallisia ja -inhimillisiä kysymyksiä. Ne alkavat vaivata häntä isän äkillisesti kuoltua. Lucas muistaa epäonnista ja aliarvostettua tiedemies-isäänsä hyvällä ja pahalla. Yhteisiä hetkiä on vietetty esimerkiksi shakkilaudan ääressä, mutta sitten yllättäen isänsä kanssa asuva 14-vuotias poika saakin häädön äitinsä luo. Lucas ei voi käsittää moista julmaa ratkaisua aikuisenakaan eikä isä anna eläessään mitään selitystä karkotukselle.

Isän kuolema
Isän kuolema alkaa vaivata päähenkilöä entistä enemmän kun hän ei saa auki edes tämän tietokonetta. Pahvilaatikot sisältävät sekopäiseltä vaikuttavia laskelmia, joiden tarkoitus on osoittaa, että lukua nolla ei olemassakaan…. Mennyttä aikaa ja isää muistellessa myös entinen tyttöystävä M. alkaa tulla uniin.

Elokuvallinen ajattelu siivittää Lukas Moodyssonin kerrontaa ja mielikuvitus laukkaa kuin villi hevonen. Kirjan sivuille pompahtavat milloin shakin mystinen maailmanmestari Bobby Fischer, milloin Marilyn Monroe. Ihanat neitokaiset kuten poptähti Rihanna tai venäläinen valokuvamalli Natalja Vodjanova yrittävät saattaa päähenkilön kiusaukseen, mutta tämä ei anna periksi edes thaimaalaisille prostituoiduille… .
Moodyssonin romaani on vahva moraliteetti. Tavallaan se jatkaa ja syventää hyvän ja pahan ongelmaa siitä mihin koskettava ja iholle tunkeva elokuva Lilja 4-ever päättyi.
Öisinajattelija