Suomi on tätä nykyä niin köyhä maa, että se ei enää voi antaa peruskouluissa täysipainoista opetusta lapsille. Oppikirjat ovat sotkuisia ja vanhoja ja niitä kierrätetään. Rahaa kemian, fysiikan ja kotitalouden tuntien ”raaka-aineisiin” ei myöskään enää ole. Esimerkiksi kemian tuntien kokeita pitää näyttää videolta. Näin kertovat iltapäiväuutiset tänään 16.1.2014. Kotitaloustunneilla ja keittiöissä säästetään jopa jauhelihassa, metsämarjoista puhumattakaan!

Ei enää riitä, että satoja kyläkouluja on lopetettu. Esimerkiksi koulukeittiöissä ovat määrärahat vähentyneet per ateria jo vuosikausia. Silloin on pakko ostaa halpoja raaka-aineita = tehdä siis kehnompaa ruokaa kuin menneinä vuosina.

Kaiken huippu on Öisinajattelijan mielestä se, että KOTIMAISIA MARJOJA ei ole enää varaa hankkia kotitaloustunneille, koulujen keittiöihin.

Jo on aikoihin eletty!

Sen verran olen kouluissa vieraillut viime vuosinakin, että olen huomannut miten hillitöntä koneellistuminen on siellä ollut. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Olen vahvasti ihmisläheisen kontaktiopetuksen kannattaja ja väitän että vuorovaikutteinen,
mutta joskus jopa hieman autoritaarinenkin opetusprosessi tuottaa parhaat tulokset. Kyllä opettajan tulee olla luokan kingi, jonka kuuluu pistää tarvittaessa takarivin taunot hiljaisiksi tai käytävälle. Koneet eivät opea koskaan korvaa eikä netti ole mikään ”informaatioyhteiskunnan” ainut autuaaksi tekevä kanava.

Ehdotankin

1) että seuraava koneistusvaihe eli tietokoneiden jatkuva uusiminen jätetään väliin
2) että säästyneillä rahoilla ostetaan oppilaille kunnon pöperöt
3) että ensi syksynä mobilisoidaan kotitalouden, biologian ja maantieteen opettajien johdolla koululuokat marjaan ja sieneen sen verran monta kertaa, että ravintoa näissä raaka-aineissa ainakin riittää koko lukuvuodeksi!

Öisinajattelija