Olen vuosikausia ihmetellyt suomalaista käytäntöä – kilometrikorvausta!
Niin, olen näistä korvauksista itsekin nauttinut. Kun esimerkiksi ajoin (yliopistovuosinani) Joensuusta Ouluun höpöttämään venäläisen elokuvan historiasta, minulle maksettiin – ei vain bensat vaan jopa niin sanottu kilometrikorvaus. Silloin nautin 2500 euron kk-palkkaa ja tuo korvaus tuli tuli luonnollisesti palkan päälle…
Joensuusta on Ouluun melko tarkalleen 400 km. Kilometrikorvaus korvaa tuosta eestaas-matkasta (= 800 km) omalla autolla miltei 350 euroa. Kun bensaan menee normaaliautolla ehkä satanen, ajaja kuittaa puhtaana, ilman veroja, käteen reilut 200 euroa per reissu. Se on hyvä palkka jo sinänsä, pelkästä ajosta ja niin sanotusti ”oman auton käytöstä”.
Kilometrikorvauksesta keskustellaan tämän syksyn budjettiriihessä.
Minusta vasemmiston ja vihertävän keskustankin pitää ottaa selvä linja kilometrikorvauksiin. Vaihtoehtoja voisivat olla:
-kilometrikorvaus muutettakoon verotettavaksi tuloksi, prosentti sama kuin verolipussa
-kilometrikorvaus muutettakoon bensakorvaukseksi, johon voisi plussata pienen tuntilisän ajetun matkan kestosta riippuen
Kilometrikorvauksen alasajo taatusti vähentäisi yksityisautoilua, ympäristöhaittoja, ruuhkia ja kerskakulutusta. Tämä on pässillekin selvä. Valtiolle se toisi varovaisenkin arvion mukaan 50-100 miljoonaa euroa vuodessa, jolla summalla voisi tukea julkista liikennettä. Siispä toimeksi, vasemmisto & vihreät, eikö vain?
Eipä tietenkään. Vasemmiston ay-siipi haluaa säilyttää kaikki ”saavutetut edut”, hinnalla millä hyvänsä.Minun maalaisjärkeeni ei mahdu se, että normaalia kk-keskipalkkaa (= noin 3000 euroa) nauttiva duunari tai pienyrittäjä tarvitsisi kaiken päälle mittavat kilometrikorvaukset. Toki ymmärrän auton käytön tarpeellisuuden erityisesti susirajalla ja Lapissa, mutta ei autotyömatkailua pidä suosia varsinkaan etelässä.
Kilometrikorvauksen ohella yksityisautoiluun voisi puuttua muutenkin. Eikä vain typerillä tietulleilla. Kehä kolmosen sisäpuolella työmatkailu omalla autolla on lähimain tarpeetonta, koska julkinen liikenne siellä pelaa loistavasti.
Siispä pari ehdotusta:
-autoveroa korotetaan niin, että yksityisauton omistaminen (varsinkin ns. perheen kakkosauto) maksaa paljon nykyistä enemmän
-bensavero porrastetaan vyöhykeittäin, jolloin bensa on susirajalla ja Oulun korkeudella huomattavsti edullisempaa kuin Kehä kolmosen sisäpuolella
Öisinajattelija, autoilija