Tervetuloa Sodankylään, siellä taas kesäkuussa kaikenlaista , mm Venäjän vallankumous 1917– paljaimmillaan. En voi olla teille ennakkokertomatta mitä siellä on
Vuonna 1967 vietettiin Lokakuun vallankumouksen 50-vuotisjuhlaa. Goskino, Neuvostoliiton elokuvaministeriö päätti tilata nuorilta ohjaajilta juhlaelokuvia aiheesta.
Larisa Shepitko ja Andrei Smirnov ilmoittautuivat kisaan. Kummankaan elokuva – Sähkön kotimaa ja Enkeli – ei läpäissyt sensuuria.
The Beginning pof the New Area … on kooste kahdesta sensuroidusta lyhytleffasta, siitä, mikä jäi vuonna 1967 näkemättä.
Sähkön kotimaa on kahdesti kielletty. Ensin Andrei Platonovin novellina, sitten Larisa Shepitkon lyhytelokuvana. Filmi on tavallaan realistinen versio Andrei Kontshalovskin Ensimmäisestä opettajasta, mutta aivan muuta: kunnianosoitus Shepitkon ihailemalle Aleksandr Dovzhenkolle, elokuvalle Maa. Se on miltei dokumentti ja silti uskomattoman runollinen tarina siitä miten kommunismia maaseudulla rakennettiin 1920-luvulla . Sähkön kotimaa kiellettiin juuri siksi: se oli aivan liian totta.
Enkeli on vallankumousta pahimmillaan. Andrei Smirnov pystyi esikoiselokuvassaan kuvaamaan jotakin aivan outoa väkivaltaa kansalaissodan rintamilta. Enkeli on inhottava. Sen loppujakson teloituskohtaus aivan pöyristyttävä. Smirnov kuvaa sirpin ja vasaran toimet nopeasti, väläyksenä. Myös raiskauskohtaus esitetään elokuvallisesti, vain äänimaailmana. Alfred Schnittken elokuvamusiikki on Enkelin loppukohtauksessa niin huikeaa, että vain Sodankylän teltassa voi kuulla vastaavaa aamuöisin…
JOESUUN VIRALLINEN ÖISINAJATTELIJA