Onko Apotti yksityisten terveysyritysten salainen ase sodankäynnissä julkista terveydenhuoltoa vastaan. Sillä sodastahan tässä on kysymys – eikä keinoja kaihdeta.
Tällaisia sairaita ajatuksia sitä ihmiselle tulee mieleen, kun seuraa julkista keskustelua ja näkee ja kuulee esimerkkejä Apotti potilastietojärjestelmän toimimisesta tai paremminkin toimimattomuudesta.
Nyt sen ovat Helsingin Sanomien mielipidesivulla kaksi lääkäriäkin suoraan sanoneet, toinen heistä oli myös tietotekniikan kandidaatti: Apotti on epäonnistunut potilastietojärjestelmä*.
Tämähän on ollut tiedossa jo aikaa sitten. Näitä omakohtaisia kokemuksia on monilla ihmisillä, ei ainoastaan terveydenhuollon ammattilaisilla. Pitäisikö kuntapäättäjien ottaa vastuu näistä päätöksistä – ehkäpä omalla omaisuudellaan? Heitä voisi mahdollisesti kiinnostaa vähän enemmän paneutua asioihin, vaatia asiantuntijalausuntoja ja myös sitä, että lääkärit ja hoitajat saavat rauhassa tutustua järjestelmään ennen päätöksentekoa.
Tietenkin potilastietojärjestelmää myyvä yritys sanoo, ettei järjestelmää voi antaa testattavaksi, koska se on vielä keskeneräinen ja on kysymys liikesalaisuuksista. Sitten eivät päättäjät voi muuta kuin sanoa: se on voi voi, palataan asiaan sitten, kun järjestelmä on valmis testattavaksi.
Varmaan kokoomus ja sosiaalidemokraatit ovat ainakin Vantaalla näitä päätöksiä ajaneet lähes väkisin. Ovatko vasemmistoliittolaisetkin olleet hyväksymässä tätä – toivottavasti eivät.
Apotin toimittanut yritys tietysti vetoaa siihen, että käyttäjien koulutusta ei ole ollut tarpeeksi – sitä pitäisi vielä hankkia muutamalla miljardilla. Mutta kun sekään ei auta. Jos järjestelmä on kankea, jos tietoa on sinne hidasta siirtää ja sieltä ei tieto tahdo löytyä, silloin on ainoa mahdollisuus päästä järjestelmästä eroon. Muutama miljardihan siinä menee kankkulan kaivoon – mutta onhan meillä rahaa, vai mitä?
Olen sitä mieltä, että yksi ja sama potilastietojärjestelmä pitäisi olla koko Suomessa. Sellainen järjestelmä, joka on nopea ja helppo käyttää – lääkärithän sen tietävät – näin jäisi aikaa potilaiden kohtaamiseen enemmän. Tämä on vain minun mielipiteeni. On sanottu, että yksi järjestelmä olisi haavoittuvainen. Voi olla, mutta tietotekniikan insinöörit osaisivat ehkä rakentaa ohjelman, jossa haavoittuvuuksia olisi vähemmän.
Nyt pitää tulevaisuudessa olla sekä potilastietojärjestelmien että laitehankintojen suhteen todella tarkkana myös tulevilla hyvinvointialueilla. Kyllä, myös minä olen ehdolla aluevaaleissa ja voin sen verran luvata, että tällä elämänkokemuksella minua ei enää mikään yritys pysty sahaamaan silmään. Toivottavasti kaikki tulevat alueiden päättäjät ajattelevat samoin – kaikista asioista on itse otettava selvää. Ei voi luottaa myyjien puheisiin – niin paljon kähmintää ja jopa suoranaista huijausta on kaikkialla.
”Palvelusetelin käyttöä tulisi lisätä jonojen purkamiseksi” – tällaista lausetta Sanoman vaalikoneessa pyydetään kommentoimaan, moneen eri kertaan ja eri sanankääntein. Tätähän sitä yritetään, että yksityiset saisivat suuremman siivun julkisista terveyspalveluista – varsinkin nyt, kun tehdään lakiesitys hoitoon pääsystä seitsemän päivän kuluessa.
Julkinen terveydenhuolto täytyy saada toimimaan tehokkaasti, että tämä lupaus hoitoon pääsystä seitsemän päivän kuluessa voidaan toteuttaa – mieluummin unohdamme koko Apotin.
*HS 16.12.2021, Mielipidesivu